[Artikel] Zelf een katana maken.

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
sjors

Re: Zelf een katana maken

Berichtdoor sjors » Za 02 Feb 2008 22:20

Noblesse oublige

...voor de niet-Frans-sprekenden onder ons: "adel verplicht zich" :wink:

Homo sapiens non urinat in ventum...

Crypto

Berichtdoor Crypto » Zo 03 Feb 2008 11:16

echt mooi man :thup:

水 土 火 空

- Toine

AAC

Berichtdoor AAC » Do 20 Mar 2008 20:49

Ik heb met veel interesse uw werk bekeken en bewonderd,
ik ben namelijk ook een soortgelijk project begonnen, blijkbaar beschikt u over meer tijd dan mij
is er een reden waarom je geen samekawa gebruikt -of imiteert -? :thup:

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 21 Mar 2008 12:57

AAC,
ik ben namelijk ook een soortgelijk project begonnen, blijkbaar beschikt u over meer tijd dan mij

De foto's die geplaatst zijn, zijn van het werk van de afgelopen jaren, soms gaat het inderdaad iets sneller dan anders.
Dit heeft ook te maken met de "problemen" die je tegenkomt en hoe los je die op, een beetje onder het motto: al doende leert men.
is er een reden waarom je geen samekawa gebruikt -of imiteert -?

Ik vond het zonde om die mooie houtsoorten te bedekken met iets anders, en ook was ik allang blij als het er "netjes" uitzag.
Om terug te komen op: al doende leert men, zelf vind ik het leuk om alles een keer uit te proberen en dan te zien welke problemen zich voordoen en hoe hier een oplossing voor te vinden
Zo heb ik tot nu toe een aantal pogingen gedaan om met goedkope middelen te zien of ik een tsuka kan wikkelen, en een aantal tsuka's gerepareerd, dus wie weet lukt het ooit nog eens om een nette tsuka te maken met samekawa. (ik heb een strip schuurpapier bij de volgende tsuka'gebruikt om te vookomen dat het koord gaat schuiven)

Afbeelding
ito van wax koord.
Afbeelding
ito van nubuck imitatie

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 21 Mar 2008 18:48

Ik vond het zonde om die mooie houtsoorten te bedekken met iets anders

Een "groepsfoto". :wink:
Afbeelding

Crypto

Berichtdoor Crypto » Vr 21 Mar 2008 21:42

mooie groepsfoto! :thup:

水 土 火 空

- Toine

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 21 Mar 2008 23:09

Foto is mooi, maar de katana's etc. liggen op de verkeerde plaats. :twisted:

Die battle wrap is toch echt mijn favoriet. :thup:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Za 22 Mar 2008 9:35

maar de katana's etc. liggen op de verkeerde plaats.

Verkeerde plaats :?: , ik zou toch "zweren" dat ze op m'n eettafel liggen. :mrgreen:

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Za 22 Mar 2008 10:44

Kubikiri Asa schreef:Verkeerde plaats :?: , ik zou toch "zweren" dat ze op m'n eettafel liggen. :mrgreen:

Dom dom dom :stom:
Dat is nu juist wat er verkeerd aan is. Ze zouden op mijn eettafel moeten liggen en in mijn huis moeten verblijven. (definitief) :twisted:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Bushidog

Re: [Artikel] Zelf een katana maken.

Berichtdoor Bushidog » Ma 04 Aug 2008 14:58

Ben erg onder de indruk van je werk Kubikiri. Zeer mooi gedaan :thup:

Het zwaard met de saya waarin je rotan (?) hebt verwerkt heeft mij op gedachten gebracht.

Enige tijd geleden is mijn saya gesneuveld; het is gescheurd van koiguchi tot vlak boven de kurigata :wall:

Ik heb het opgelost met een stuk krimpkous omdat gewoon lijmen niet helpt bij een iaito dat zeer intensief wordt gebruikt.
Aangezien krimpkous nu niet echt bepaald mooi is wil ik dit nog altijd eens verbeteren.
Jouw idee om rotan te gebruiken is inderdaad een goede optie.

Ik heb hierover een aantal vragen:

1. Is het inderdaad rotan? :wink:
2. hoe zit het precies vast?
3. hoe heb je het gedeelte bij de kurigata opgelost? maw zit de kurigata op de saya vast en zit het rotan er omheen, of zit de kurigata op het rotan (wat dan imho geen oplossing is voor een iaito die zeer intensief wordt gebruikt)?
4. zou je wat close-ups kunnen posten/mailen van hoe de uiteinden van het rotan vastzit (niet dat ineens de uiteinden naar boven komen bij gebruik :wink: ).

Alvast bedankt,
Peter

If you seek skill in the Sword, first seek sincerity of the heart, for the former is but a reflection of the latter"

sjors

Berichtdoor sjors » Ma 04 Aug 2008 15:25

@ Bushidog

Kubikiri Asa is afgelopen donderdag vertrokken en even twee weken "ondergedoken" op een vakantie-adres (zonder internet) dus je zal helaas nog even moeten wachten op een antwoord :wink:

Homo sapiens non urinat in ventum...

Bushidog

Berichtdoor Bushidog » Ma 04 Aug 2008 15:41

LOL, bedankt.
Is geen probleem want ikzelf heb toch pas in september vrij en dus dan pas tijd om evt. aan de saya te werken :)

If you seek skill in the Sword, first seek sincerity of the heart, for the former is but a reflection of the latter"

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 17 Aug 2008 15:53

Sjors,
Kubikiri Asa is afgelopen donderdag vertrokken en even twee weken "ondergedoken" op een vakantie-adres (zonder internet) dus je zal helaas nog even moeten wachten op een antwoord

I'm back, vakantie overleefd en dat zonder zwaarden. :thup:

Bushidog,

1. Is het inderdaad rotan?

Ja, ik heb onbewerkte "gespleten" rotan gebruikt.

2. hoe zit het precies vast?

Ik heb de rotan vastgelijmd met 2 komponenten epoxy lijm, als 1e het uiteinde van de rotan gelijmd net onder de koiguchi, dit laten drogen vervolgens de rotan 1 x rond de saya gedraaid en afgetekend hoe de 2e gang het mooiste langs de 1e loopt en dit met een vijl zo recht afgevijld.
daarna het gedeelte waar de rotan moet komen dun ingesmeerd met lijm en de rotan zo strak mogelijk om de saya winden, 2 gangen voor het einde vastzetten met een lijmklem en laten drogen.
De laatste 2 gangen om de saya en het uiteinde hier onder door halen, dit zo losjes laten hangen,
lijm aanbrengen en strak trekken, vast zetten met een lijmklem en overtollige lijm verwijderen.
als dit ook vast zit met een hobby mesje het uitstekende deel rotan afsnijden.
Ik heb op het moment geen foto van het einde en hoop dat je een beetje wijs kunt worden uit m'n beschrijving.(de volgende foto is van het begin)

Afbeelding

3. hoe heb je het gedeelte bij de kurigata opgelost? maw zit de kurigata op de saya vast en zit het rotan er omheen, of zit de kurigata op het rotan (wat dan imho geen oplossing is voor een iaito die zeer intensief wordt gebruikt)?

Ik heb nadat de lijm droog was op de plaats waar de kurigata komt een uitsparing gevijld, zoals bij een iaito, en hierin de kurigata gelijmd.

4. zou je wat close-ups kunnen posten/mailen van hoe de uiteinden van het rotan vastzit (niet dat ineens de uiteinden naar boven komen bij gebruik ).

Ik zal binnenkort eens proberen of ik een duidelijke foto van het einde kan maken.

De bovenstaande beschrijving heeft betrekking op het zwaard wat ikzelf gemaakt heb en met een "hele" saya, en dit zwaard hangt gewoon op een rek dus er worden hier geen zware eisen aan gesteld.
"Toevallig" had een collega aikibudo leerling begin dit jaar hetzelfde probleem met zijn saya (even teveel "gewrikt" bij het trekken van het zwaard), dit heb ik ook gerepareerd en dat gaat tot op heden goed.

Bij deze saya heb ik eerst de zwarte lak eraf geschuurd tot aan een paar cm. voorbij de plaats waar de scheur stopte, dit was in dit geval net voor de kurigata.
daarna heb ik met de 2 komponenten lijm net achter de koiguchi het uiteinde van de rotan vastgelijmd.(zoals hierboven beschreven)
Zodra dit droog was en vastzat, het gedeelte waar de rotan komt te zitten ingesmeerd met lijm en hier een glasvezel matje (zoals gebruikt wordt bij reparatie van deuken in auto's) overheen gelegd.
op het matje weer lijm gesmeerd en de rotan erom heen gedraaid, dit kan en smeerboel worden doordat de lijm tussen de rotan omhoog komt, dit gelijk verwijderen.(eventueel met wasbenzine)
Als de lijm droog is eventuele met een schuurpapiertje het geheel mooi glad maken, in mijn geval wilde de eigenaar de rotan kersenrood hebben, dit is een groot kontrast maar je hebt dan wel een unieke saya. (helaas heb ik ook hier geen foto van).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, en dat de reparatie lukt. :thup:

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 19 Aug 2008 20:16

Bushidog,

Ik heb een poging gedaan om foto's te maken van begin en einde, helaas krijg ik ze niet duidelijker, maar ik hoop dat je er toch wat mee kunt.

Afbeelding

Afbeelding

linknl

Berichtdoor linknl » Di 19 Aug 2008 21:59

Normaal wordt de saya afgeschuurt van onder de koikuchi tot het punt waar de rotan moet komen, de rotan komt door het afschuren vlak te liggen met de rest van de saya zodat je erdan geen last van hebt met insteken in de band of bij het trekken van de katana.
om een mooi begin te krijgen snijd je de rotan heel schuin af soms wel over een stuk van meer dan 5 cm hangt een beetje van de dikte en breedte van de saya (halve slag). (je moet een heel lang gesneden stuk hebben met een hele dunne punt)

hoop dat dit iets helpt.

Ruud

More sweat in training is less blood in combat.

Terug naar “Reacties op artikelen”