Cheness

Deel hier je ervaringen met producenten en winkels. Ook specifieke zwaarden kunnen hier besproken worden.
scc

Cheness

Berichtdoor scc » Ma 20 Mar 2006 13:17

Hallo ik ben nieuw op dit forum en ben al geruime tijd op zoek naar een stevige en betaalbare katana. Na lang surfen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ga voor een Cheness.

Ik wil gaan voor de Kanbai vooral vanwege de mooie natuurlijke hamon en de (gedeeltelijk) traditionele constructie methode. Nu heb ik een aantal vragen:

- Hoe stevig is de kling vergeleken met bv een Hanwei Practical plus qua testsnijden?

-Ik zit ook te twijfelen over de Cheness Mokko. Enige dilemma voor mijis dat deze op minder traditionele wijze is gemaakt dan de Kanbai. Is de Mokko nu veel duurzamer en steviger dan de Kanbai?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze 'prangende'vragen. Dank jullie wel bij voorbaat.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 20 Mar 2006 13:46

Ik kende het niet, maar na enig gegoogle ben ik zeer onder de indruk van de kanbai, een toppertje :thup:

Op SFI zijn ze er ook erg enthousiast over, zie
Linkhttp://forums.swordforum.com/showthread ... adid=63965
De kanbai is zeker goed te gebruiken voor snij-oefeningen, mits je weet wat je doet natuurlijk (weet je dat?). Een goede katana voor een goede prijs, dat is wat ik kan zeggen op basis van de info die ik heb.

Of de mokko veel duurzamer is dan de kanbai durf ik niet te zeggen. Hij is wel zwaarder (en een halve centimeter langer) en de balans zit verder weg van de tsuka. Ik gok dat daar vooral het verschil in zit, en niet zozeer in de duurzaamheid.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

tsuru

Berichtdoor tsuru » Ma 20 Mar 2006 14:50

De shura is ook goed ondervonden aan enkele testen
Linkhttp://rsknives.co.uk/review.html
Qua snijtesten zal de chesness wel kunnen concureren aan een PC.
Zeker aangezien de laatste generaties dunner en dunner worden.

Hito Ni Taishite Omoiyari O Motsu Koto (Have compassion and understanding for everyone)

scc

Berichtdoor scc » Ma 20 Mar 2006 15:01

Ik denk niet dat ik er veel mee zal snijden, maar het gaat mij vooral om het idee wat ik er mee zal kunnen doen. En een wallhanger spreekt ook niet tot mijn verbeelding. Ik denk dat ik voor de Kanbai ga.

Dank jullie voor de snelle reacties, heren! :)

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 20 Mar 2006 15:35

Geen moeite. Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je m hebt!

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Ma 20 Mar 2006 17:04

Persoonlijk zou ik voor de Tenchi of Shura gaan.
Steviger, mooiere tsuba, maar het is maar net wat je wilt natuurlijk.
Met een beetje geluk heb ik zometeen een Cheness wakizashi, de musha besaku, dan kan ik iets meer vertellen over de kwaliteit van dit merk.

The Don

Berichtdoor The Don » Di 08 Aug 2006 9:27

Ik krijg binnenkort de Mokko-ko katana (wat eigenlijk een wakizashi is qua lengte), 1060 "mono"staal. Ik ben benieuwd wat de kwaliteit is.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 08 Aug 2006 14:58

Fijn! Ik hoop dat je je ervaring (goed of slecht) met ons wilt delen?

The Don

Berichtdoor The Don » Di 08 Aug 2006 16:10

Ik zal mijn meest recente aanwinsten in detail bespreken!

The Don

Berichtdoor The Don » Do 17 Aug 2006 20:44

Zoals belooft:

Direct bestelt bij Linkhttp://www.cheness.com, persoonlijk contact met Paul Chen (nee niet de Hanwei Paul Chen). Gister ontvangen in goede staat, de verzendkosten zijn slechts $20! Ik was verbaasd over het feit dat het zwaard in een op maat gemaakte doos komt, een mooi gevoerde doos waar je je zwaard ook mooi in kan tentoonstellen, ook krijg je er een houten standaard bij. Allemaal mooi meegenomen maar nu het zwaard zelf. Het is de Mokko-Ko Katana (Type 7s) van 1060 monostaal met een kunstmatige hamon. Ik vind het een leuk zwaard aangezien het de tsuka lengte van een katana heeft met een bladlengte van een wakizashi. De opzichtige tsuba en andere gouden acenten zijn een beetje overdreven en lijken een beetje goedkoop. De saya is volledig perfect zonder ook maar 1 foutje, erg netjes. Daarnaast sluit de saya perfect aan op de habaki en dit heb ik nog nooit zo goed meegemaakt. Het zwaard wordt geleverd in een laag siliconenolie die ik altijd met wat aceton verwijder, alleen vegen verwijderd niet alle siliconen dus je moet wat extra's gebruiken (zelfde is bij de Paul Chen en LL zwaarden trouwens). Het blad is ook erg mooi en de kunstmatige hamon is erg goed. De bo-hi is strak en het blad is beter gepolijst dan ik verwacht had. kortom een goed zwaard, helaas van de opzichtige gouden accenten maar voor ongeveer 150 euro hoor je mij niet klagen!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Richard

Berichtdoor Richard » Do 17 Aug 2006 22:17

Mooi stuk, in een mooie doos! Inderdaad apart de tsuka en kling lengte. Scherpe prijs ook.

- AKA Dragon's Roar

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Do 17 Aug 2006 23:04

Hij is mooi Christian, is het blad de moeite waard?
Ik wacht nu nog op mijn Cheness.
150 euro is echt geen geld.

The Don

Berichtdoor The Don » Vr 18 Aug 2006 11:58

Het blad is zeker de moeite waard, mooie strakke bo-hi en redelijk grote kissaki (wat ik zelf erg mooi vind).

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Vr 18 Aug 2006 16:10

Ach, ik check hem die donderdag wel ff persoonlijk, misschien dat ik dan een wak van Cheness neem.

The Don

Berichtdoor The Don » Za 19 Aug 2006 20:06

Ja is prima, heb je jouw cheness Katana al binnen dan?

Terug naar “Producenten, producten en winkels”