Ongepolijste bloedgeul historisch correct?

De historie achter zwaarden, de ontwikkeling, de cultuur, reenactment, historische veldslagen, mythologie, etc.
De Witt

Ongepolijste bloedgeul historisch correct?

Berichtdoor De Witt » Ma 03 Aug 2015 12:14

Ik heb laatst een middeleeuws battle-ready zwaard met ongepolijste bloedgeul gekocht. Nu vroeg ik mij af: Bestonden er in de middeleeuwen wel zwaarden met ongepolijste bloedgeulen? Of hadden alle zwaarden een gepolijste bloedgeul en is mijn zwaard dus historisch niet correct?
Ik hoop dat iemand dit weet.
Alvast bedankt
J. de Witt

Insane
Beheerder

Re: Ongepolijste bloedgeul historisch correct?

Berichtdoor Insane » Di 04 Aug 2015 19:54

Ik vermoed dat de meeste fullers gepolijst waren, maar dat wil niet zeggen dat er nooit ongepolijste fullers waren.

Overigens is de bloedgeul niet zozeer bedoelt als bloedgeul. Het is een geul om het zwaard lichter te maken zonder in te leveren op de sterkte.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

De Witt

Berichtdoor De Witt » Do 06 Aug 2015 13:42

Bedankt voor het antwoord. Dat de bloedgeul niet was om het bloed af te voeren of iets dergelijks wist ik al.
Ik dacht dat wellicht de rijkere mensen in de middeleeuwen, keizers, koningen, hertogen, graven en een aantal ridders zwaarden met gepolijste bloedgeulen/fullers hadden omdat zij er wel het geld voor hadden. De meeste ridders, die over het algemeen niet rijk waren, en het voetvolk zouden dan misschien zwaarden hebben met ongepolijste bloedgeulen/fullers?

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 07 Aug 2015 7:08

Dat zou idd een verklaring kunnen zijn hoewel prijs technisch het vast niet veel zou schelen omdat een smid zijn hulpjes laat polijsten.
Waar ik ook nog aandacht is dat in tijd van oorlog wanneer er snel mannen bewapend moesten worden uit tijdsbesparing de fuller ongepolijst werd gelaten.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 07 Aug 2015 12:40

Insane,
Waar ik ook nog aandacht is dat in tijd van oorlog wanneer er snel mannen bewapend moesten worden uit tijdsbesparing de fuller ongepolijst werd gelaten.

Ik denk dat je hier een goed punt hebt.

Als je het polijsten even verplaatst naar Nihonto, dit heeft zijn intrede gedaan in ca. 1600.
Na de slag bij Sekigahara, waarna er een periode van vrede intrad, voor die tijd werd er een soort basis polijsting gedaan.
Ik ben met je eens dat de tijdsperiode, oorlog/vrede, statiewapen/slagveld etc. zeker een rol speelt.

De Witt,
Zo op het oog lijkt de verwering van de "bloedgeul" van de zwaarden op deze site: http://www.faganarms.com/collections/european-weapons-armor gelijk aan de rest van het blad. (even scrollen)
Dit doet vermoeden dat de polijsting over het gehele blad (incl. geul) gelijk is geweest.
Nu denk ik persoonlijk niet direct aan "historisch correct" bij een battle-ready zwaard.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Terug naar “Historische achtergronden”