Gezocht: GROOT twee-handig zwaard

Topics die 3 maanden of ouder zijn worden hierin geplaatst.
30cal_Fun

Gezocht: GROOT twee-handig zwaard

Berichtdoor 30cal_Fun » Za 05 Dec 2015 6:31

Ik ben op zoek naar een GROOT twee-handig zwaard, bijvoorbeeld:

Del Tin 15th Century two-handed sword ( DT2158 ):
http://www.kultofathena.com/product.asp?item=DT2158&name=Del+Tin+15th+Century+Two+Handed+Sword

Hanwei Lowlander ( SH2065 NIET de antieke versie):
http://www.kultofathena.com/product.asp?item=PC2065&name=Hanwei+Lowlander+Two+Handed+Great+Sword

Cold Steel Two Handed Great Sword ( 88WGS ):
http://www.kultofathena.com/product.asp?item=CS88WGS&name=Cold+Steel+Two+Handed+Great+Sword

Gebruikte zwaarden of met defecten die de structurele integriteit van het blad zelf niet in gevaar brengen zoals krasjes, een angel waarvan de schroefdraad extensie afgebroken is of loszittende handvaten, etc. is geen probleem.

Ik hoor graag of je iets hebt liggen.

It's Pattern-welded steel, not freakin' Damascus!

A Government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have.

Insane
Beheerder

Re: Gezocht: GROOT twee-handig zwaard

Berichtdoor Insane » Za 05 Dec 2015 13:53

Ik ben heel nieuwsgierig wat je daar mee gaat doen?

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

30cal_Fun

Berichtdoor 30cal_Fun » Za 05 Dec 2015 23:00

Waarschijnlijk zo'n 20-30cm inkorten, nieuwe angel vormen, nieuwe fittingen maken en een nieuw handvat fabriceren.

Ik ben op zoek naar een goed twee handig zwaard maar één van de grootste problemen van productie zwaarden is dat ze (naar mijn mening) achterlijk smalle angels hebben, zoals bijvoorbeeld de Hanwei Lowlander (zie plaatje).
DSC01238.jpg
DSC01238.jpg (123.68 KiB) 3148 keer bekeken

Een keten is slechts zo sterk als de zwakste schakel, dat is voor zwaarden niet anders. Ik heb veel te vaak zwaarden zien buigen of zelfs breken in de angel.
Vaak is de constructie van het handvat ook nogal matig met véél kansen voor breuken in het hout door onnodige stresspunten. Ik denk dat ik tot nu toe van alle zwaarden die ik heb en had ongeveer drie kwart van een nieuw handvat heb moeten voorzien. Simpelweg één van de aspecten die je op geeft bij laag geprijsde zwaarden.
Door een extra lang twee handig zwaard als basis te nemen en die in te korten heb ik een tweehandig zwaard van een gangbaardere lengte maar wel één met een angel en handvat die wél aankan wat het blad ook aan kan.

A Government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Za 05 Dec 2015 23:35

Fair enough.

Maar de dimensies van zo'n zwaard zijn heel anders dan een langzwaard. Dus alleen de tang aanpassen geeft nog geen goed langzwaard toch?
Het lijkt me een interresant project, maar zijn er echt geen modellen die voldoen aan jouw criteria?

30cal_Fun

Berichtdoor 30cal_Fun » Zo 06 Dec 2015 14:17

Klopt, dimensies zijn heel anders maar voor mij eerder in de goede zin. Veel langzwaarden / tweehandige zwaarden zijn gemodelleerd naar laat middel-eeuwse zwaarden en hebben dus een hele spitse punt terwijl ik juist een zwaard zoek wat gericht is op snijden en hakken (om het maar even zo plat te zeggen). Bovendien hebben veel zwaarden een groef die doorloopt tot in de angel wat het hele probleem dus alleen maar erger maakt. Tenslotte kun je bij héél veel zwaarden niet zien hoe gezond de angel is waardoor het een nogal kostbare gok is om zomaar te bestellen en uit elkaar te slopen.
Ik ben tot nu toe geen enkel zwaard tegen gekomen wat aan mijn wensen voldoet en waar ik vertrouwen in heb, ik heb overwogen om een custom zwaard te laten maken maar zelfs voor een kaal blad liggen de prijzen te hoog voor mij. Ik heb nog wel wat mooie stukken staal liggen maar zelf een volledig zwaard van de grond af maken zit er voorlopig even niet meer in.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Zo 06 Dec 2015 18:36

Op de club gebruiken we deze:

http://www.albion-swords.com/swords/alb ... -xiiia.htm

Ik weet niet wat je van plan bent, maar deze krijg je niet zomaar kapot zolang je hem gebruikt waarvoor hij bedoelt is.

En deze doet ook prima waarvoor hij gemaakt is.

http://www.kultofathena.com/product.asp ... ord+of+War

Vailliant Armory heeft nu 25% korting en korting op de verzendkosten.

http://www.valiant-armoury.com/index.ph ... duct_id=71

30cal_Fun

Berichtdoor 30cal_Fun » Di 08 Dec 2015 12:39

Alle zwaarden die je aan geeft kende ik ook al maar allemaal hebben ze een groef die doorloopt tot in het handvat en een angel van onbekende breedte, daarnaast is de punt naar mijn mening véél te dun, dus naar mijn mening niet echt geschikt voor het snijden van moeilijke/harde doelwitten, iets waar zwaarden naar mijn mening wel bestand tegen moeten zijn omdat ze vroeger ook vlees, bot, schildranden en andere zwaarden tegenkwamen.
Waarschijnlijk komt het omdat mijn achtergrond bij Japanse zwaarden / Nihontou ligt; een punt van 5-6mm dikte en een angel die bijna even breed is als de basis van het blad is dan vrij normaal. Ik weet dat zoiets niet echt standaard is op Europese zwaarden daarom is het ook zo moeilijk om een blad te vinden waarvan ik vind dat het ook daadwerkelijk geschikt is voor hakken/snijden in de volle zin.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Di 08 Dec 2015 21:09

De Albion is gemaakt naar een historisch exemplaar, ik zou er geen enkel probleem mee hebben om die te gebruiken op bamboe of dikke tatami rollen.

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat je de moderne zwaarden onderschat. Er zijn er genoeg op de markt die het zware werk aan kunnen.

Intussen hou ik mijn ogen open voor een exemplaar wat jij zoekt.

30cal_Fun

Berichtdoor 30cal_Fun » Wo 09 Dec 2015 19:00

Daar heb je vast gelijk in, het zou inderdaad heel goed kunnen dat ik de meeste zwaarden onderschat.
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat ik al veel te veel zwaarden bij verondersteld normaal gebruik heb zien buigen en breken, daarom heb liever alles drie dubbel dik overbouwd dan 1 millimeter te dun.
Ik heb er ook weinig twijfel over dat dat soort zwaarden prima functioneren in juist gebruik in hun eigen historische context maar daar ligt nou net het verschil; het zijn puur persoonlijke wensen waar ik het zwaard op uit zoek, historische accuraatheid of gebruik in historisch correcte context speelt voor mij bij dit zwaard geen rol, daar heb ik andere zwaarden voor.
Ik ben natuurlijk niet van plan om het zwaard doelbewust te misbruiken maar wat ik zoek is denk ik het beste te beschrijven met hoe ik mijn eigen ontwerp aan een zwaardsmit beschreef: "basically a sharp crowbar with the general shape and appearance of a medieval European longsword".

In ieder geval alvast bedankt mocht je wat tegenkomen.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 10 Dec 2015 9:55

Zelf een laten maken lijkt me dan de oplossing.
Alhoewel de tests die ze op de dvd uithalen met de Cold Steel two handed great sword
zouden bewijs genoeg moeten zijn dat je er boten e.d. me kunt klieven.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 16 Dec 2015 22:14

Heb je nagedacht over Reeanactment zwaarden?

Die zijn over het algemeen wat robuuster gebouwd.
Misschien dat sommige een tikkeltje zachter getemperd zijn dus wat minder lang scherp blijven.

Maar Kovex of Fabri armorum staan bekend om goed geharde zwaarden.
De zwaarden van Pavel Marek bijvoorbeeld staan bekend als iets zachter.

30cal_Fun

Berichtdoor 30cal_Fun » Vr 18 Dec 2015 15:24

Ti-lite:
Ik ben inderdaad aan het sparen voor een custom zwaard maar dat wil nog niet echt opschieten. Cold steel heeft inderdaad zijn degelijkheid al bewezen, ik wil alleen nog even wachten met een nieuw zwaard kopen en modificeren totdat ik weet welke opties ik heb.

Insane:
Daar ben ik inderdaad ook al een tijd naar aan het kijken. Bedrijven zoals Wulflund, Lutel en Del tin maken ook custom zwaarden tot op zekere hoogte (als het niet teveel van hun standaard modellen afwijkt). Ik ben momenteel met Del tin aan het mailen wat mogelijk is.
Er zijn ook nog best wat custom smeden die zeer betaalbaar werk leveren zoals Pavel Moc (swords.cz). De site van Pavel Marek had ik ook al gevonden, ik wist niet dat ze aan de zachte kant waren, volgens zijn beschrijving zijn zijn zwaarden zo'n 52-54 HRC, dat is precies goed voor mij.
Niettemin zeer bedankt voor het meedenken, het is zeker een goed idee.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 18 Dec 2015 17:19

De Mareks binnen onze club die hebben het zwaar tegen de Kovexen binnen onze club.
Nou moet ik bekennen dat de dimensies van Kovex zwaarden nog wel eens wil schelen.
Waar de ene een dik zwaar monster is(wel gebalanceerd ), is de ene dunner en lichter.

En moet ik er bij zeggen dat het natuurlijk intensief gebruik is van staal op staal.

Terug naar “3 maanden of ouder”