Karambits

Messen, dolken en andere blanke bijwapens.
tim4all

Karambits

Berichtdoor tim4all » Ma 20 Jul 2015 0:10

Beste medemesfanaten,

Ik heb een vraagje over de volgende karambits; http://emersonknives.com/shop/karambit- ... -karambit/ en http://www.theultimateknife.com/599-fox ... size-m-xl/

Deze vallen niet onder cat. I van de wapenwet; vallen ze wel onder het laatste punt van cat. IV? (Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen.)

Zijn ze in Rotterdam legaal? Ik woon zelf in de Hoeksche Waard, denk bijvoorbeeld aan Oud-Beijerland. Ik vroeg me af of ik ze in beide plekken mag dragen. Het zijn geen stiletto's, want ze openen niet automatisch, ook al zou de wave feature wel zoiets kunnen doen vermoeden.

Verlos me uit deze onwetendheid! :D

ti-lite
Moderator

Re: Karambits

Berichtdoor ti-lite » Ma 20 Jul 2015 14:25

Zijn legaal. Is niet uitsluitend bestemd voor het beschadigen van mensen.
Heb er zelf ook enkele en draag ze gewoon.
Zijn uitermate geschikt voor het schillen van een appel

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

tim4all

Berichtdoor tim4all » Ma 20 Jul 2015 15:37

ti-lite schreef:Zijn legaal. Is niet uitsluitend bestemd voor het beschadigen van mensen.
Heb er zelf ook enkele en draag ze gewoon.
Zijn uitermate geschikt voor het schillen van een appel

Dankjewel ti-lite! Ik kreeg nogal onduidelijke antwoorden op andere fora, hier heb ik tenminste wat aan. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren, en ik zal ze eens gebruiken om een appel te schillen, kijken hoe fijn dat gaat.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Ma 20 Jul 2015 18:44

Misschien ten overvloede, maar natuurlijk alleen legaal te dragen in de vouwmes vorm.
In de vaste/dolk vorm mag je hem niet dragen natuurlijk.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

tim4all

Berichtdoor tim4all » Ma 20 Jul 2015 21:28

Insane schreef:Misschien ten overvloede, maar natuurlijk alleen legaal te dragen in de vouwmes vorm.
In de vaste/dolk vorm mag je hem niet dragen natuurlijk.

Bedoel je de versie van de karambit, als vast mes of gevouwen mes? Want ik heb alleen de twee karambits in de linkjes, die beide vouwmessen zijn. Als je bedoeld in opengeklapte vorm; ik vind dat helemaal niet handig, als ze ingeklapt zijn kan je ze veel makkelijker meenemen (maar ik ga er vanuit dat je het over het mes zelf hebt en niet of het open of dicht is, dus dat is in mijn geval geen probleem :) )

Richard

Berichtdoor Richard » Do 23 Jul 2015 14:04

Sidenote: Als niet-vouwbaar mag je ze overigens wel bezitten en vervoeren mits goed verpakt. De karambit is een van de traditionele wapens binnen de pencak silat. Doorgaans zit er dan ook een schede van hout of een hoesje van leer omheen, dus evengoed makkelijk mee te nemen :)

- AKA Dragon's Roar

tim4all

Berichtdoor tim4all » Do 23 Jul 2015 22:33

Richard schreef:Sidenote: Als niet-vouwbaar mag je ze overigens wel bezitten en vervoeren mits goed verpakt. De karambit is een van de traditionele wapens binnen de pencak silat. Doorgaans zit er dan ook een schede van hout of een hoesje van leer omheen, dus evengoed makkelijk mee te nemen :)

Thanks Richard! Ook handig en leuk om te weten. Ik heb zitten kijken naar de Honshu Karambit, mogelijk de bekendste fixed karambit, maar mijn issue was ook daarmee weer de legaliteit van het dragen. Mag je ze trouwens niet-vouwbaar wel dragen als ze niet langer zijn dan de in de wet genoemde maten (uit mijn hoofd gezegd; 9 cm lang of 7 cm en 14 mm dik)? Of is het dan nog steeds illegaal?

tim4all

Berichtdoor tim4all » Di 28 Jul 2015 15:19

Ik heb trouwens nog een vraagje; waar kun je het beste een karambit mee slijpen? Met een normale slijpstaaf, of een systeem als deze; http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-lan ... tabbutton3

En het materiaal van de staaf/staven, is keramiek goed, of kan ik beter iets van diamant nemen? Ik wil graag iets waarmee ik mijn messen weer vlijmscherp krijg, dat ik de papierproef kan afleggen zonder haperingen. Tegelijkertijd wil ik weer niet te veel van mijn mes afslijpen; ik wil lang met mijn karambits doen.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 29 Jul 2015 7:08

Ik doe het met het crkt systeem of met een keramische slijpstaaf wel de ronde versie.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Richard

Berichtdoor Richard » Do 30 Jul 2015 14:02

Wat het dragen betreft heb ik eerlijk gezegd geen idee. Mijn inziens valt het onder een gewoon mes en gelden voor de kerambit geen afwijkende regels. Meestal hebben kerambits wel twee snijkanten, daar gelden ook weer andere regels voor. Er zijn ook versies met een tweede mes aan de kant van het oog waar je vinger doorheen kan.

Afbeelding

Ik denk dat als je zoiets bij je draagt wel wat uit te leggen hebt :)

De grootste vraag zal toch altijd zijn wat de reden is dat je het bij je draagt, waar draag je het en waar ga je naartoe.' Let wel: Dragen en vervoeren zijn twee verschillende dingen. Ik vervoer ze zelf in een stuk batik (katoenen doek) onderin mn sporttas die in de kofferbak ligt. Enkel van en naar de training. Dragen doe ik ze niet.

- AKA Dragon's Roar

tim4all

Berichtdoor tim4all » Do 30 Jul 2015 17:46

ti-lite schreef:Ik doe het met het crkt systeem of met een keramische slijpstaaf wel de ronde versie.

Dankjewel, ik zal eens naar de CRKT messenslijpers kijken, anders ga ik met een gewone keramische staaf.

tim4all

Berichtdoor tim4all » Do 30 Jul 2015 17:49

Richard schreef:Wat het dragen betreft heb ik eerlijk gezegd geen idee. Mijn inziens valt het onder een gewoon mes en gelden voor de kerambit geen afwijkende regels. Meestal hebben kerambits wel twee snijkanten, daar gelden ook weer andere regels voor. Er zijn ook versies met een tweede mes aan de kant van het oog waar je vinger doorheen kan.

Afbeelding

Ik denk dat als je zoiets bij je draagt wel wat uit te leggen hebt :)

De grootste vraag zal toch altijd zijn wat de reden is dat je het bij je draagt, waar draag je het en waar ga je naartoe.' Let wel: Dragen en vervoeren zijn twee verschillende dingen. Ik vervoer ze zelf in een stuk batik (katoenen doek) onderin mn sporttas die in de kofferbak ligt. Enkel van en naar de training. Dragen doe ik ze niet.

Ja, zo'n mes zal al snel moeilijkheden met de politie geven :) Het is inderdaad weer een apart geval als hij twee snijkanten heeft, dan mag je ze niet dragen (of soms al gewoon niet eens hebben!). Reden dat ik ze draag is als een EDC mes, om gewoon bij te hebben, zoals klusjes enzo. Ik ben niet van plan om mensen te prikken :)

Terug naar “Messen en bijwapens”