Politiek wil stiletto's en vlindermessen verbieden

Messen, dolken en andere blanke bijwapens.
Ger
Oprichter

Politiek wil stiletto's en vlindermessen verbieden

Berichtdoor Ger » Do 17 Feb 2011 11:31

Zie nieuwsbericht op Nu.nl.

Het gaat ze er blijkbaar om dat de huidige regeling (deels in categorie I, deels in categorie IV, zie ook ons A4-tje voor oom agent) te ingewikkeld is. Nu wil men het daarom algeheel gaan verbieden om stiletto's, valmessen en vlindermessen te hebben. Ik verwacht dat ze het dan geheel onder categorie I willen gaan scharen. Dat zou erg jammer zijn...

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Richard

Re: Politiek wil stiletto's en vlindermessen verbieden

Berichtdoor Richard » Do 17 Feb 2011 13:07

Tja het is een beetje kortzichtig om het materiaal maar verboden te maken...
Wat als ik met een aardappelschilmes in het park rondloop? Zijn nog goedkoper dan stiletto's ook.

- AKA Dragon's Roar

The-Pupil

Berichtdoor The-Pupil » Do 17 Feb 2011 22:43

Aan de ene kant is het jammer.

Aan de andere kant kan ik het begrijpen. De mensen die een mes oppe tes hebben (vind het zo'n leuke dialecte uitspraak) die zullen geen open full-tang mess met een schede meenemen. In de regel zijn het de messen die nu dus verboden worden.

Jullie begrijpen natuurlijk dat deze messen zeer snel te trekken zijn met één hand. Gelukkig zijn de simpele zakmessen nog niet verboden want dan zou agent bromsnor wel echt een stoeptegel op z'n kop gekregen hebben.

Je kunt beter op zelfverdediging gaan / hard onder het kruis trappen of oefenen voor de 400 meter sprint. Dit is allen veiliger dan met een mes over straat rondlopen en de kans krijgen dat

1. Je iemand steekt en er voor opdraait.
2. Je aangehouden wordt en daar weer voor opdraait.
3. Je mes afhandig wordt gemaakt in de schermutseling en je zelf je oor aan mag naaien.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 18 Feb 2011 7:59

The-Pupil schreef:Aan de ene kant is het jammer.

Aan de andere kant kan ik het begrijpen. De mensen die een mes oppe tes hebben (vind het zo'n leuke dialecte uitspraak) die zullen geen open full-tang mess met een schede meenemen. In de regel zijn het de messen die nu dus verboden worden.

Jullie begrijpen natuurlijk dat deze messen zeer snel te trekken zijn met één hand. Gelukkig zijn de simpele zakmessen nog niet verboden want dan zou agent bromsnor wel echt een stoeptegel op z'n kop gekregen hebben.

Je kunt beter op zelfverdediging gaan / hard onder het kruis trappen of oefenen voor de 400 meter sprint. Dit is allen veiliger dan met een mes over straat rondlopen en de kans krijgen dat

1. Je iemand steekt en er voor opdraait.
2. Je aangehouden wordt en daar weer voor opdraait.
3. Je mes afhandig wordt gemaakt in de schermutseling en je zelf je oor aan mag naaien.

Is waar wat je zegt, maar een verbod verandert niets.
Pistolen zijn ook verboden mits schietclub etc.... maar vrijwel iedere dag zijn er schietpartijen of incidenten met pistolen in Nederland.
En ieder weekend zijn er steekpartijen. Terwijl het nu al verboden is om een mes op zak te hebben tijdens het stappen.
Degene die een (verboden)mes op zak willen doen dat toch wel.

Een verbod op een stilleto kan ik nog enigzins begrijpen is ook maar voor 1 ding goed en dat is steken.
De constructie is niet stevig genoeg voor arbeid of iets anders functioneels.
Maar een verbod op een vlindermes.... dat snap ik niet???
Het is niet snel te openen, niet bijzonder makkelijk te verbergen en het blad is ook niets bijzonders?

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 18 Feb 2011 9:09

Ik snap het sowieso niet. Het is erg naief om te denken dat een verbod op bepaalde wapens het aantal incidenten reduceert.

Iemand met een wapen opzak (wat voor wapen dan ook) doet dit bewust, met welke reden dan ook: Om zich te beschermen, om iemand neer te steken die hij niet mag, om een overval te plegen, om vul maar in.... Hij of zij gaat dus - in mijn ogen - met voorbedachte raden met het wapen op stap, met de kans dat hij of zij het geruikt.

Een verbod op bepaalde wapens maakt het echt niet moeilijk om naar andere wapens of alternatieve te grijpen: dolk, slagersmes, zakmes, stanleymes, priem, schroevendraaien. Allen makkelijk te koop, bij je te dragen en te "trekken" en nog relatief goedkoop ook!.

Meer preventief fouilleren daar zie ik wel wat in. Wat je dan ook bij je hebt, als je er geen enkele reden voor hebt (werk, sport) dan wordt het ingenomen en krijg je een boete of whatever. Ik denk dat het ook wel redelijk te controleren is... Priem in de schoolkantine is een no no, priem in de praktijklokaal is ok. Slagersmes in het park: liever niet. In de keuken, prima.

Of denk ik nu heel simpel?

En voor de volledigheid: agent bromsnor volgt alleen wetten op, hij maakt ze niet.

- AKA Dragon's Roar

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 18 Feb 2011 11:55

Weet je wat ik lastig vind, om een goede definitie van een valmes te vinden.
Vaak staan er foto's bij van gewone messen.
Ik begreep altijd dat het een mes was waar het blad vooruit komt.
Niet een mes waar het blad zijdelings uit komt dmv een thumbstud.
Vind het geheel nogal zwaar verwarrend. :stom:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

The-Pupil

Berichtdoor The-Pupil » Vr 18 Feb 2011 15:31

Dragon's Roar schreef:En voor de volledigheid: agent bromsnor volgt alleen wetten op, hij maakt ze niet.

Dat snap ik.

Hier een stukje uit het kamerstuk

"Stiletto’s, vlinder- en valmessen hebben aantrekkingskracht op jongeren door hun stoere, dreigende voorkomen, draaggemak en snelle uitvouwbaarheid. Om steekincidenten te voorkomen is het van belang dat de verkrijgbaarheid van dit type messen wordt verminderd"

"Zo blijft tevens het dragen van een Zwitsers zakmes in beginsel toegestaan. Echter, ook hier geldt dat het dragen van het zakmes niet aanvaardbaar kan zijn gelet op de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen, zoals bijvoorbeeld bij een risicovolle voetbalwedstrijd."

Volledig mee eens.

Toch houd ik totaal niet van zulke teksten, te veel verwijzingen naar lid # en te veel lange omslachtige zinnen.

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 18 Feb 2011 16:53

"Zo blijft tevens het dragen van een Zwitsers zakmes in beginsel toegestaan. Echter, ook hier geldt dat het dragen van het zakmes niet aanvaardbaar kan zijn gelet op de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen, zoals bijvoorbeeld bij een risicovolle voetbalwedstrijd."

Lijkt me duidelijk.

"Stiletto’s, vlinder- en valmessen hebben aantrekkingskracht op jongeren door hun stoere, dreigende voorkomen, draaggemak en snelle uitvouwbaarheid. Om steekincidenten te voorkomen is het van belang dat de verkrijgbaarheid van dit type messen wordt verminderd"

Tja... kan me er redelijk in vinden. Is dezelfde reden waarom nunchaku's verboven zijn. Maar dan nog: het gaat ergens anders fout, het ligt niet aan het wapen... Laten ze de oorzaak aanpakken. Verbieden lost mijn inziens niets op. Ze vinden wel wat anders.

- AKA Dragon's Roar

katana

Berichtdoor katana » Vr 18 Feb 2011 18:45

Ik heb de indruk dat de Nederlandse wapenwet de Belgische achterna gaat, bij ons zijn stiletto's, vlindermessen en "valmessen" ook al bij wet verboden en blijft het dragen van een mes onderworpen aan een geldige reden. Het voorbeeld van het Zwiters zakmes op een voetbalmatch is hier een mooie illustratie van. Persoonlijk vind ik dat er een onderscheid moet komen tussen bezit en dracht, m.i. is er geen bezwaar tegen een verzamelaar die een mes bezit, omwille van het esthetisch aspect. Als dit mes tijdens transport zodanig verpakt wordt dat het niet onmiddellijk gebruikt kan worden, lijkt de kous voor mij af. Wat het dragen van messen betreft, hier kan men m.i. niet streng genoeg op zijn, een aardappelmes, stanleymes, welk mes whatsoever zou niet gedragen moeten worden zonder dat men er ook écht een nut voor heeft (en zelfverdediging is geen nut, laat dat wel wezen).

Maar diep vanbinnen weet ik dat dit allemaal geen zoden aan de dijk brengt en dat het krapuul dat met messen op straat loopt zich hier niets van gaat aantrekken.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 18 Feb 2011 18:53

Volledig mee eens katana.

- AKA Dragon's Roar

kwackster

Berichtdoor kwackster » Wo 23 Mar 2011 13:38

Alweer zo'n buitengewoon domme maatregel van de regenten in hun ivoren toren.

Het verbieden van levenloze voorwerpen heeft nog nooit iets opgeleverd, en het is dan ook uitsluitend een maatregel voor de bühne.

Daders in spe zullen zich hoegenaamd niets aantrekken van dit verbod, en wanneer de aanvoer stokt omdat de winkels deze specifieke messen niet meer verkopen nemen ze hun toevlucht tot iets anders met een scherpe punt en/of snede, bijvoorbeeld een keukenmes of bijgeslepen schroevedraaier.
Misschien ook maar meteen verbieden ?

En autos ?
Ook maar verbieden omdat een malloot een aanslag pleegt op Bea van Amsberg & gevolg met een zwarte Suzuki Swift ?

De werkelijke reden van dit komende verbod is het grote aantal bedreigingen en steekpartijen onder vrijwel uitsluitend jongeren van allochtone herkomst (98-99 %), maar omdat het politiek niet correct wordt geacht enkel deze dadergroep aan te pakken wordt de dracht en het bezit van stilletto's en valmessen voor elke Nederlander verboden.

Deze info is afkomst van een bij mij als betrouwbaar & uitstekend ter zake ingevoerd persoon (politieman) bij ons op het messenforum.

Life is too short to buy junk

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 23 Mar 2011 19:07

Dat vetgedrukte deel is een quote neem ik aan? :roll:
uitsluitend jongeren van allochtone herkomst (98-99 %)

Is een uitspraak die niet echt bij de doelstellingen van SFB past, tenzij er gerefereerd kan worden naar onderzoeken die dit aantonen.

Verder ben ik het volledig met je eens hoor. Laten we het probleem aanpakken en de mensen die de jongeren opvoeden - en ja, dat zijn nog steeds de ouders.

- AKA Dragon's Roar

Terug naar “Messen en bijwapens”