Survivalists en wetgeving

Messen, dolken en andere blanke bijwapens.
Tilion

Survivalists en wetgeving

Berichtdoor Tilion » Wo 31 Aug 2011 1:01

De laatste tijd ben ik veel bezig met survival en self efficiency naast mijn oude zwaard- en messen hobby. Daar zijn een paar vragen bij omhoog gekomen.

In de Nederlandse wetgeving (voor zover ik kon vinden) staat een hoop over illegale valmessen, stilettos, dubbelzijdige messen, etc. Maar hoe zit het er nou mee als je een flink eenzijdig survival mes met één snijkant wilt hebben. En met flink bedoel ik echt flink; het gaat niet over een standaard vast mes voor de survivalist, meer over het soort messen dat zo vanaf een centimeter of 15 tot 20+ aan lemmet heeft en een behoorlijke dikte. De functie van zo'n mes is voornamelijk voor het hakken en splijten van stukken hout zodat je geen zaag of bijl bij je hoeft te hebben. Ik interpreteer de wet zo dat ik dit bij me mag hebben als ik met mijn hond ga hiken in de bossen. Ik lees er niets over in de wet dus is dat gerechtvaardigd?

Ik heb ook nog een andere vraag en dat is over een soort uitvouwbare zaag. Als het in de wet over dubbelzijdig snijdende messen gaat geldt een zagende (achter)kant ook als snijkant. En dichtklapbare messen mogen volgens mij (volgens de wet) niet langer zijn dan 28cm uitgeklapt. Betekent dit dan ook dat een uitklapbare (eenzijdige) _zaag_ niet langer dan 28cm mag zijn (uitgeklapt)? Want er zijn een aantal mooie uitklapbare zagen te verkrijgen voor de survivalist die daarvoor kiest inplaats van een groot mes of een bijl. En die zijn veel langer in uitgeklapte staat.

Met dank, Tilion.

Living on the edge

Corné

ti-lite
Moderator

Re: Survivalists en wetgeving

Berichtdoor ti-lite » Do 01 Sep 2011 13:25

Volgens de wet is een zaag gewoon een zaag, inklapbaar of niet.
Qua messen mag je bij het kamperen best een stevig ( lees groot ) mes hebben.
Maar als je het gebruikt, zul je wel moeten kunnen aantonen waarom je zo'n groot mes bij je draagt.
Als je het in een survivalkit stopt, dus in een rugzak en in de schede mag je het zonder meer bij
je dragen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

linknl

Berichtdoor linknl » Za 03 Sep 2011 23:59

voor het survivalen en kamperen kan ik echt een Kukri aanbevelen, snijden hakken en schillen geen probleem.
Ik had altijd de betere grote dolken maar wil nu echt niet meer zonder de kukri de hei op.

More sweat in training is less blood in combat.

katana

Berichtdoor katana » Zo 18 Sep 2011 21:16

ik kan linknl enkel bijtreden wat betreft de kukri, hoewel ik hem soms een klein beetje onhandig vind voor het fijnere werk. Dus om dat op te lossen, heb ik ook steeds mijn fallkniven F1 mee. Maar met een kukri kan je nooit misdoen om te gaan bushcraften, survivalen of kamperen.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

linknl

Berichtdoor linknl » Vr 23 Sep 2011 21:39

bij een originele zitten 2 kleine messjes die dat oplossen :roll:

More sweat in training is less blood in combat.

Terug naar “Messen en bijwapens”