Katana's: welke merken zijn goed?

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Frank

Katana's: welke merken zijn goed?

Berichtdoor Frank » Di 27 Jun 2017 4:17

Welke merken raden jullie aan qua katana's? Ik bedoel productiezwaarden onder de €1000 (bij voorkeur onder €500) die volledig bruikbaar zijn en sterk genoeg voor bijvoorbeeld tameshigiri*
* dat wil niet zeggen dat ik dat ook ga doen, maar als ik een zwaard koop, moet het wel een functionele zijn.

Momenteel ken ik alleen het merk Hanwei/Paul Chen als een relatief goed merk dat ook in Nederland eenvoudig te verkrijgen is, al zijn er wel flinke kwaliteitsverschillen tussen hun zwaarden. De Hanwei Musashi Elite schijnt een van hun beste zwaarden te zijn, al vind ik het uiterlijk ervan wat saai voor de bijna 800 euro die je ervoor betaalt. Over de meeste van hun andere zwaarden weet ik te weinig.

Bugei en Cheness zijn ook goede merken (Bugei op alle fronten en Cheness vooral qua functionaliteit), maar deze zijn niet in NL verkrijgbaar, dus je moet ze importeren en dan wordt het een dure grap (weet ik uit ervaring). Last Legend was ook best goed, maar dat merk moest ook geïmporteerd worden en het schijnt inmiddels niet meer te bestaan.

Over Cold Steel, Kaneie en Oni Forge hoor ik wisselende berichten. Wat vinden jullie van deze merken?

Negatieve berichten lees ik vooral over Huano/Fred Chen, Thaitsuki, Fuji Forge, SkyJiro en John Lee, zijn deze merken inderdaad zo slecht of zijn er ook mensen die er goede ervaringen mee hebben? En welke merken zijn er nog meer? Kortom: wat raden jullie aan en wat niet?

"Blinkt het zwaard, voor het Erf onzer Vaadren;
Voor ons Recht; voor Nassouwe; en voor de Eer!"
(A.C.W. Staring)

Frank

Re: Katana's: welke merken zijn goed?

Berichtdoor Frank » Di 27 Jun 2017 4:20

Trouwens, qua Japanse zwaarden heb ik momenteel het volgende vijftal:

- Hanwei Practical Plus tanto
- Hanwei Practical Plus wakizashi
- Cheness Shura katana (custom)
- Last Legend Taketoshi Nohara katana (custom)
- Bugei Samurai katana

(A.C.W. Staring)

Vidar

Berichtdoor Vidar » Di 04 Jul 2017 12:57

Hallo Frank,

Over Bugei heb ik al veel negatieve feedback gehoord. De kwaliteitscontrole in de fabriek zou ondermaats/onbestaand zijn waardoor er goede maar ook zeer slechte zwaarden in omloop zijn.

Ikzelf bezit:
1/ een MAS (martialartswords.com). Zeer goed lemmet, maar ik had serieuze problemen met de fittings die niet goed pasten. Eigenlijk niet toelaatbaar voor deze prijsklasse.
2/ Een Zhui Feng / Feilong (van http://www.samurai-sword-shop.com/). Ook zeer goed lemmet. Basis fittings zijn budget maar ok. Wel zijn geld waard. Groot voordeel is dat de verkoper in Belgie woont en zelf wat aan de zwaarden kan werken als er problemen zijn. Hij kan een zwaard ook aanpassen naar jouw smaak (andere fittings plaatsen)

Naar het schijnt zijn de Kurin swords (ninecircles.co.uk/) uitstekend qua fittings en afwerking. Als je niet echt van plan bent om er zware tameshigiri mee te doen, is dit misschien de beste keuze.

Algemeen qua prijs: zwaarden onder de 500 eur zijn doorgaans niet differentieel gehard. Dat is naar mijn bescheiden mening noodzakelijk om van een "echte" katana te kunnen spreken.

Frank

Berichtdoor Frank » Di 04 Jul 2017 16:13

Bedankt voor je antwoord!

Vidar schreef:Over Bugei heb ik al veel negatieve feedback gehoord. De kwaliteitscontrole in de fabriek zou ondermaats/onbestaand zijn waardoor er goede maar ook zeer slechte zwaarden in omloop zijn.

Bedoel je niet Hanwei? Daarover heb ik namelijk wel zulke dingen gehoord. Bugei staat er juist om bekend dat ze elk zwaard persoonlijk inspecteren voor het verkocht mag worden.

Vidar schreef:2/ Een Zhui Feng / Feilong (van http://www.samurai-sword-shop.com/). Ook zeer goed lemmet. Basis fittings zijn budget maar ok. Wel zijn geld waard. Groot voordeel is dat de verkoper in Belgie woont en zelf wat aan de zwaarden kan werken als er problemen zijn. Hij kan een zwaard ook aanpassen naar jouw smaak (andere fittings plaatsen)

Zijn de zwaarden van Zhui Feng ook differentieel gehard? En zo ja, zijn ze dat allemaal of alleen sommige? Het staat er namelijk niet altijd bij en bij die custom katana's die je zelf kunt onwerpen staat alleen "T10 steel".

(A.C.W. Staring)

Vidar

Berichtdoor Vidar » Do 06 Jul 2017 9:59

Frank,

U heeft gelijk. Ik bedoelde inderdaad Hanwei.
Bugei zwaarden worden geproduceerd door Hanwei, maar er zou inderdaad wel een kwaliteitscontrole gebeuren.
De vraag is natuurlijk wat dat inhoudt. Louter een visuele inspectie? Sommige gebreken worden pas duidelijk tijdens tameshigiri. Ik heb weet van zwaarden die er op eerste zicht prima uitzien, maar waarvan de mekugi loskomen tijdens tameshigiri. Of waar het lemmet lichtjes begint te bewegen in de tsuka.
In dergelijk geval is het altijd vervelend als je een zwaard moet terugsturen naar Amerika (of erger: naar China).

De website van samurai-sword-shop is niet zo up-to-date. Je kan best de verkoper contacteren om een zwaard te customizen.
De goedkopere zwaarden (300-400 eur) zijn niet differentieel gehard. De Higo katana en Iwa Shobu wel (>500 eur). De 'basic' katana denk ik ook, maar ik ben niet zeker.

Frank

Berichtdoor Frank » Do 06 Jul 2017 17:50

Daar maak ik mij dus ook zorgen over: dat ik veel geld uitgeef aan een zwaard waar vervolgens van alles mis mee blijkt te zijn. Ik heb dat al meermaals meegemaakt en het verpest gewoon het plezier wat je normaal gesproken zou hebben van een nieuw zwaard. Kun je het meteen weer gaan terugsturen voor reparatie en dergelijke. Veel verkopers controleren hun eigen handelswaar niet eens.

Bedankt voor de tips dusver!

(A.C.W. Staring)

Frank

Berichtdoor Frank » Do 06 Jul 2017 17:52

Weet iemand trouwens of Skyjiro ook losse tsuba's verkoopt? Deze zou namelijk wel heel gaaf zijn voor een katana:

Afbeelding

(A.C.W. Staring)

Terug naar “Ik wil een zwaard...”