Fysieke winkels in België (of Nederland?)

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
MadCowMaster

Fysieke winkels in België (of Nederland?)

Berichtdoor MadCowMaster » Zo 18 Jun 2006 15:32

FF kort de situatie schetsen:
Ben sinds 2 maand bezig met iaido en gebruik momenteel nog een oefenzwaard van de club.

Probleem: beschik zelf niet over Visa, een "what you see is what you get"-instelling en moeilijke doende oudjes ivm kopen via internet.. Dus kopen bij Tozando e.a. is niet onmiddelijk een optie

Dus de vraag is: zijn er in België (of de grensstreek in Nederland of Frankrijk) winkels waar men degelijke iaito's kan kopen voor een budget van rond de 400€?
Ik heb begrepen van iemand van de club dat er bij Ippon Sport (Anderlecht) iaito's verkocht worden dus daar wil ik een dezer dagen eens binnengaan.

Op het telenetforum sprak er een zekere TWolf over een Belgische winkel die bij Tozando inkoopt maar wist de naam niet meer van de winkel? Iemand een idee hoe deze dan wel heet/adres heeft.

Bijkomende vraag: Hoe zit het met de kwaliteit van Paul Chen/Hanwei zwaarden (geen ppks en ander snijdend materiaal) voor een beginner? Ik heb begrepen dat deze als on-japans (speelgoed?) worden beschouwd en tevens niet aangeraden. Feit is wel dat je telkens weer mee wordt geconfronteerd met deze producent...

Ander punt: In principe zou iedere gladde verkoper me een met "chinese klodden" of slecht uigebalanceerde zwaarden aan de hand kunnen doen zonder dat ik het zou door hebben. Dus kan er iemand een tevens een aantal tips waarop te letten voor een degelijk zwaard?

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Zo 18 Jun 2006 16:44

Twee Belgische internetshops waar je ook langs kunt gaan zijn Ingali en Warrior Supplies:
Linkhttp://www.ingali.com/ (Bassevelde)
Linkhttp://www.warrior-supplies.com/ en Linkhttp://www.samurai-sword-shop.com/ (Deerlijk)
Beide zijn ook betrouwbaar gebleken.

Over Paul Chen: Dit is een redelijk merk. Niet top of the bill, geen superdeluxe detailwerk, maar het voldoet voor hetgeen het gemaakt is. Bij Paul Chen heb je ook weer de wat luxere (en dus ook duurdere) zwaarden. Deze kun je naar mijn mening goed noemen. Echter een goed advies geven voor welke iaito voor jou het beste is kan ik niet, ik ben geen iaidoka. Er wandelen hier wel een paar iaidoka's rond, dus misschien dat zij je daar wat meer over kunnen vertellen.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Tim Geelen

Re: Fysieke winkels in België (of Nederland?)

Berichtdoor Tim Geelen » Zo 18 Jun 2006 23:12

MadCowMaster schreef:Bijkomende vraag: Hoe zit het met de kwaliteit van Paul Chen/Hanwei zwaarden (geen ppks en ander snijdend materiaal) voor een beginner? Ik heb begrepen dat deze als on-japans (speelgoed?) worden beschouwd en tevens niet aangeraden. Feit is wel dat je telkens weer mee wordt geconfronteerd met deze producent...

Wel, ik ben allesbehalve een fan van Hanwei/Paul Chen... Maar een dojo lid heeft enkele maanden terug een Hanwei Tsuru Iaito aangekocht, zodat we eens konden testen. Ik was aangenaam verrast. De rest wat ik van Hanwei materiaal gezien en gehanteerd heb (het goedkopere aanbod alleszins) was zeer teleurstellend. Maar die Tsuru stak best wel goed in elkaar...

Nevertheless, voor een zeer goed, kwalitatief iaito aanbod dat je jaren zal dienen: Swordstore en Tozando. Rick van Swordstore is een zeer aangename kerel om mee te handelen, en een goede vriend van mijn sensei. Maar inderdaad wel buitenlandse handelaars...

Groeten.

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 19 Jun 2006 11:09

Er is niks mis met Hanwei, het ligt vaak meer aan de kwaliteitscontrole die een shop hanteert. Aan Hanwei heb je best een goede (prijs-kwaliteit verhouding), maar er zijn natuurlijk meer fabrikanten. Je kan de genoemde shops ook benaderen en vragen of ze andere iaito kunnen leveren. Warrior Supplies staat bijvoorbeeld in contact met Huanuo smederij, wellicht kunnen zij iets voor je betekenen?

Verder ken ik een shop in spanje, waar ik onderdelen heb besteld. Goede service, betaling mogelijk via overschrijving, zonder extra kosten. Dus je hebt geen visa nodig. Nadeel is dat je niet even langs gaat om te kijken hoe de zwaarden er echt uit zien. Budo Ya heet deze shop.

- AKA Dragon's Roar

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Ma 19 Jun 2006 15:12

Dragon's Roar schreef:Er is niks mis met Hanwei

Dat is uiteraard jouw mening. Vergelijk echter eens de geometrie van het zwaardblad met een shinsakuto, of een zwaard van Anthony DiCristofano... Je zal snel genoeg merken wat ik bedoel. De kissaki trekt in veel gevallen echt op niets.. En zo zijn er verschillende zaken aan het Hanwei aanbod wat niet klopt..

Maar ja, iedereen zijn eigen mening. Ik zal dan wel wat veeleisender zijn in mijn zoektocht naar een degelijk zwaard.

Groeten.

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Ma 19 Jun 2006 16:44

Je moet wel eieren met eieren vergelijken.
Zoals altijd komt het er weer op neer:
Wat heb je nodig en hoe breng je jouw verstand zo ver, dat je niet tot het uiterste hoeft te gaan om tevreden te zijn, maar ja, dat is mijn mening.
Paul Chen biedt prima zwaarden voor die prijs, en ik ben daar best tevreden mee.

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 19 Jun 2006 17:17

Dat is precies wat ik bedoel. Wat wil je, waarvoor wil je het gebruiken en hoe veel geld heb je (er voor over), dat zijn geen onbelangrijke vragen.

- AKA Dragon's Roar

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 19 Jun 2006 17:56

Inderdaad. De prijs/kwaliteit verhouding is bij Hanwei goed naar mijn mening. Natuurlijk zijn er betere zwaarden, maar die zijn ook gelijk weer een stuk duurder.

MadCowMaster

Berichtdoor MadCowMaster » Ma 19 Jun 2006 19:30

Bon: de zoektocht leverde terug iets nieuws op

Iaito Kabuki Japan. Met bloedgleuf 255,00 euro
Iaito Sakura Japan. Met bloedgleuf 399,00 euro
Iaito Fudjimusume Japan. Met bloedgl 699,00 euro (budgettair onhaalbaar dus schrappen die handel)

Leverancier/winkel:
topsport
Ludo & Johan Houben
Luchtvaartstraat 56, 3500 Hasselt
telefoon
+32 (0)11 23 15 15
fax
+32 (0)11 21 07 69
Linkhttp://topsport.telenet.be/

Is er iemand die iets meer weet van deze winkel en zijn assortiment? Er staan geen foto's bij niks. T is wel nie echt bij de deur maar als er positieve reacties komen zou ik wel es durven gaan kijken :)

sjors

Berichtdoor sjors » Ma 19 Jun 2006 19:31

Je kan wel een Hasselblad kopen maar dat wil nog niet zeggen dat je goede foto's maakt...

(diepe oosterse wijsheid van sjorss, héél lang over nagedacht) ;)

MadCowMaster

Berichtdoor MadCowMaster » Ma 19 Jun 2006 19:40

lolzor :D

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 19 Jun 2006 19:46

MadCowMaster schreef:Is er iemand die iets meer weet van deze winkel en zijn assortiment? Er staan geen foto's bij niks. T is wel nie echt bij de deur maar als er positieve reacties komen zou ik wel es durven gaan kijken :)

Ik ben er niet bekend mee, maar ik ken ook wel een shop in Amsterdam: Aiki-budo Linkhttp://www.aiki-budo.nl, ik heb geen ervaring met de iaito van hun, maar ik heb wel verschillende andere dingen besteld via internet en gewoon in de shop wat dingen gekocht. Daar kun je ook een kijkje nemen. Er staan verder geen merken bij de iaito, maar je kan ze gewoon mailen.

- AKA Dragon's Roar

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Ma 19 Jun 2006 21:28

MadCowMaster schreef:Bon: de zoektocht leverde terug iets nieuws op

Iaito Kabuki Japan. Met bloedgleuf 255,00 euro
Iaito Fudjimusume Japan. Met bloedgl 699,00 euro (budgettair onhaalbaar dus schrappen die handel)

Leverancier/winkel:
topsport
Ludo & Johan Houben
Luchtvaartstraat 56, 3500 Hasselt
telefoon
+32 (0)11 23 15 15
fax
+32 (0)11 21 07 69
Linkhttp://topsport.telenet.be/

Is er iemand die iets meer weet van deze winkel en zijn assortiment? Er staan geen foto's bij niks. T is wel nie echt bij de deur maar als er positieve reacties komen zou ik wel es durven gaan kijken :)

Ik ken die winkel wel. Die is namelijk ongeveer 2 km van bij mijn thuis af. Wij kopen er trouwens met korting. We hebben ook het "Iaito" assortiment eens bekeken.. Het duurste model was de enige die er nog een beetje degelijk uitzag.. De anderen waren echt niet meer dan de gemiddelde wallhanger.. Lelijk, en ratelde van alle kanten.

Naar mijn mening: mooi afblijven dus!

Groeten,
Tim.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 20 Jun 2006 8:57

MadCowMaster schreef: Iaito Kabuki Japan. Met bloedgleuf 255,00 euro
Iaito Fudjimusume Japan. Met bloedgl 699,00 euro

Nou wil ik niet zeuren, maar een bloedgleuf bij een zwaard? Die zit er niet. Het gat in het blad waar jij op doelt is de "hi". Deze is gemaakt om het gewicht van het blad te beperken en hierdoor de punt van balans dichter bij de tsuba (dwarsscheiding tussen handvat en blad) te brengen. Daarnaast is het handig bij het leren hanteren van een zwaard. Als je de goede beweging maakt hoor je namelijk een "woosh"-geluid. Hierop wordt (meen ik) ook getraind bij iaido.
Met bloed heeft het niets te maken. Ook niet met het voorkomen vacuümzuiging (wat ook veel mensen denken).

MadCowMaster

Berichtdoor MadCowMaster » Di 20 Jun 2006 11:50

Jap jap i know, dat was gewoon copy paste van de website van topsport in Hasselt. Normaal gezien wordt dat aangeduid met hi (wat dus bloedgleuf bedoeld werd hier...)

Terug naar “Ik wil een zwaard...”