Overdenking : 1 of 2x gevouwen staal :)

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
AtlanticDrive

Overdenking : 1 of 2x gevouwen staal :)

Berichtdoor AtlanticDrive » Di 21 Dec 2010 0:55

Beste mensen, ik kom wel eens websites tegen waar katana's, shinkens worden aangeprezen met 1x of 2x gevouwen. Nu kwam ik een link tegen waarin o.a. zie onderstaande instond. Wil dat gevouwen iets beteken dan begint het dus bij 5x zeg maar. :)

Gelukkig zijn er natuurlijk genoeg shinkens of katana's te koop die niet op de traditionele manier zijn gemaakt en daarmee ook vaak betaalbaarder zijn. Maar het blijft interessant om de aanprijzingen of de vraag naar een paar x gevouwen staal te zien. Vooral als het slechts enkel 1 of 2x is gevouwen.

Misschien is de producent de enige die zich dubbelvouwt als hij weer lachend een zwaard van de hand doet. :) :shock:

"De eerste smeden ontdekten al gauw dat er een verbetering optrad als het ijzer herhaaldelijk werd verhit en geplet. Door het ijzer te verhitten tot het witheet wordt, ontstaat aan het oppervlak een vloeibare laag, die het mogelijk maakt twee oppervlaktes aan elkaar te wellen (zgn. vuurlassen). Deze techniek heeft als gunstig bijverschijnsel dat verontreinigingen verbranden door de hoge temperaturen. Tegelijkertijd treedt door het 'openstaan' van de buitenstructuur koolstof toe tot het oppervlak van het ijzer. Deze koolstof is het bestanddeel dat het harden van het ijzer mogelijk maakt. De Japanse smeden gebruikten houtskool als brandstof voor hun smidsvuur. Houtskool bevat, in tegenstelling tot steenkool, geen zwavel of fosfor die het staal gevoelig maken voor snel breken in koude toestand. Als men ijzer dubbel vouwt en aan elkaar welt, brengt men koolstof naar het binnenste van de verkregen plak materiaal. Door deze behandeling diverse keren te herhalen, verbetert men het materiaal en verkrijgt men staal. Een zachte elastische staalsoort wordt verkregen na vijf tot zeven maal vouwen. Acht tot tien maal vouwen geeft een kwaliteit van verenstaal. Na vijftien maal vouwen verkrijgt men een harde taaie staalsoort, geschikt voor het maken van de zwaardsnede. Het resultaat van dit vouwen wordt zichtbaar na polijsten als fijne patronen aan de oppervlakte of de huid (hada) van het zwaard"

bron: http://www.aikikaiflanders.be/mushashugyo/katana2.htm

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

meneer T.

Re: Overdenking : 1 of 2x gevouwen staal :)

Berichtdoor meneer T. » Di 21 Dec 2010 13:49

Het probleem bij ijzer zand en de de daarbij behorende tamahagane uit Japan van zeer bedenkelijke kwaliteit is. Het vouwen is er om te zorgen dat ze staal van goede kwaliteit krijgen om zo een fatsoenlijk zwaard te kunnen maken.

Zwaarden gemaakt buiten Japan zijn van een staalsoort van betere kwaliteit. Er hoeft dan niet gevouwen te worden.
Het vouwen is dan puur voor decoratie. En voor decoratie betaal je: meer bling (vouwen) = meer betalen.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 21 Dec 2010 15:43

Ik heb me laten vertellen dat het koolstof gehalte vooral het probleem was. Bij goede kwaliteit erts is het koolstof redelijk homogeen verdeeld. Japanse erts had echter klonters van koolstof wat zwakke plekken veroorzaakte in het staal. Door het vouwen konden Japanse smeden het koolstof netjes verdelen in het staal. Naar het schijnt waren de Japanse smeden zo bedreven in het vouwen dat het koolstofgehalte zelfs tot de tiende procent nauwkeurig bepaald kon worden.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

linknl

Berichtdoor linknl » Di 04 Jan 2011 11:36

Vouwen zorgt ervoor dat de grote verontreiningen eruit worden geslagen en dat het koolstof egaler wordt verdeeld.
Vergeet de warmte behandeling na het smeden niet, deze bepaalt tenstlotte de eindsterkte van het product.

More sweat in training is less blood in combat.

The Don

Berichtdoor The Don » Vr 04 Feb 2011 16:33

Het vouwen van staal van goede kwaliteit heeft geen structurele meerwaarde, dit wordt tegenwoordig gedaan voor de estetische eigenschappen. Een echte originele Nihonto gemaakt van Tamahagane staal is zovaak gevouwen dat je de lijntjes bijna niet meer ziet. De gevouwen zwaarden van hedendaagse (Chinese) smedrijen hebben minder vouwen en dienen dus alleen voor de "show"

Het 1 of 2 keer vouwen van een blad is volledig onzin, pas vanaf 5 keer vouwen zal er een mooi patroon ontstaan

1 x vouwen = 2 lagen
2 x vouwen = 4 lagen
3 x vouwen = 8 lagen
4 x vouwen = 16 lagen
5 x vouwen = 32 lagen

Bij Japanse keukenmessen zie je veel "damascus" lagen, deze hebben vaak 16 of 32 lagen.

Zoals deze met 16 lagen:
Afbeelding

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Smederij Atelier

Berichtdoor Smederij Atelier » Vr 13 Jan 2012 10:32

Inderdaad, Tamahagane van goede kwaliteit wordt niet zomaar Japan uit geexporteerd. Dit is een stukje gun-factor. Dat maakt dat het Tamahagane dat wel wordt uitgevoerd niet het best is, dat wordt naar top smeden gezonden, in Japan.

Ik zie hier een verwarring tussen Damast smeden (of patroonstaal smeden) en het Japanse vouwen. De Japanse techniek dient om het koolstofpercentage te sturen, en de grein of hada te verfijnen. In een Japans zwaard worden de verschillende koolstof gehalten op specifieke plekken geplaatst om te zorgen dat het zwaard flexibel is, maar toch impact kan verdragen.

Voor Damast staal of patroon staal wordt het verschil in verschillende koolstof percentages juist ingezet als decoratief, terwijl het tegelijkertijd (in het geval van een goede smid die weet wat hij aan het doen is) niet af hoeft te doen aan de snij eigenschappen.

Misschien eens een workshop Damast smeden volgen bij ons?

Terug naar “Ik wil een zwaard...”