Ito± katoen of leer?

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Ger
Oprichter

Ito± katoen of leer?

Berichtdoor Ger » Wo 27 Sep 2006 12:20

Zoals de meesten wel zullen weten, worden Ito's meestal gemaakt van leer of katoen. Nu vraag ik me af, wat zal prettiger werken? Wie heeft ervaringen met beide?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 27 Sep 2006 13:47

Leer verkleurt minder snel. Persoonlijk vind ik katoen prettiger, het neemt vocht sneller op.

Zijde is ook een optie, maar daar heb ik geen ervaring mee.

- AKA Dragon's Roar

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Wo 27 Sep 2006 17:46

Persoonlijk heb ik liever katoen, ivm inderdaad het zweten.
Leer vind ik mooier.
Zijde heb ik geen ervaring mee.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 29 Sep 2006 15:24

Tja, zijde kom je nog wel eens tegen inderdaad, maar ik heb zo het idee dat dat toch heel snel kapot zal gaan? Zijde is zo verschrikkelijk teer...

Katoen neemt inderdaad het zweetvocht op, maar dat wordt op den duur wel weer lelijk lijkt me. Maar goed, het zou misschien eens een keer met de was mee kunnen (zonder zwaard, dat is ;) ).

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Za 30 Sep 2006 13:43

Eigenlijk was het voornamelijk zijde wat gebruikt werd, bij mijn weten.. Als ik me niet vergis, behoudt zijde zijn strakke binding veel beter als het nat geworden is. Is meer rekbaar dan katoen en zo dus strakker te binden.

Zijde ongelooflijk teer? Zou ik ook niet zo onmiddellijk zeggen. Houdt best lang indien goed onderhouden wordt. Men moet ook niet vergeten dat sowieso na verloop van tijd de tsuka sowieso een re-wrap kreeg indien de situatie dat vereiste. Ito was dus een zeer goed vervangbaar onderdeel.

Het is een feit dat door gebruik van het zwaard de katoenen of zijden ito vuil wordt (door Iai training bijvoorbeeld). Daarom dat ik de ito van mijn iaito ongeveer om de 2 weken een onderhoudsbeurt geef en hem terug proper maak. En dat blijf ik doen totdat het extreem nodig is om een re-wrap te (laten) doen, zoals het hoort... De binding is nog altijd super strak.

Tim.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Za 30 Sep 2006 18:52

En wat versta je dan precies onder een onderhoudsbeurt? Een sopje, of nog meer/wat anders?

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Za 30 Sep 2006 19:20

Ger schreef:En wat versta je dan precies onder een onderhoudsbeurt? Een sopje, of nog meer/wat anders?

Elke iaidoka kent het wel: na verschillende trainingen ziet de ito er nog allesbehalve mooi en proper uit.

Ik neem een handdoekje en een zachte tandenborstel (niet je persoonlijke uiteraard.. Koop een extra).

De handdoek dompel je onder in heet/warm water, en wring je uit. Mag niet druipnat meer zijn, alleen nog wat vochtig. De warmte van het water moet er vooral nog wat van af stomen (want het is net de stoom die van belang is).

Je wikkelt de warme handdoek stevig rond de tsuka. Zorg dat deze er strak rond zit, zodat de warme stoom goed kan indringen. Nog een beetje stevig wringen en dan los maken. Daarna neem je de tandenborstel en begin je licht op de ito te schrobben tot je elk plekje gehad hebt. Door het warme stoom is het vuil beter bereikbaar om door het borsteltje weg of naar boven geschrobt te worden.

Hierna de licht vochtige handdoek nog eens rond de ito wikkelen en goed laten indringen en de ito wat proper kuisen. Daarna een nachtje laten drogen. Gedaan!

(Opmerking: nadat de ito gedroogd is, zal die wat ruw aanvoelen. Dit is echter maar tijdelijk. Het zal gauw terug de zachte eigenschap van zijde aannemen, samen met zijn originele mooie kleur. Ik heb dit ook al op katoenen ito geprobeerd, en dat bleek ook te werken zonder nadelige effecten.).

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Za 30 Sep 2006 21:25

Dus eigenlijk kan ik mijn pas gekochte stoomreiniger ook toepassen op mijn katana.
Of is dit weer te extreem?
Lijkt me niet goed voor het hout als dit overdadig gestoomd word.

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Za 30 Sep 2006 22:10

scherpzeg schreef:Dus eigenlijk kan ik mijn pas gekochte stoomreiniger ook toepassen op mijn katana.
Of is dit weer te extreem?
Lijkt me niet goed voor het hout als dit overdadig gestoomd word.

Tuurlijk moet je niet overdrijven! Dus ik zou de stoomreiniger zeker afraden.

:)

Trouwens, door deze methode wordt de tsuka maar zeer miniem blootgesteld aan een minieme hoeveelheid stoom/warmte. Vergeet ook niet dat er normaal een volledige samé wrap rond zit.

Anyway, dit is de methode die me door tientallen ervaren iaidoka's medegedeeld en aangeleerd is geweest, en hun shinken en iaito zien er nog altijd prima uit. Dat is genoeg bewijs voor mij dat de methode werkt...

En zoals ik al zei: na verloop van tijd was het traditioneel sowieso voorzien dat er voor je zwaard een nieuwe tsuka + itomaki werd gemaakt. Dat is nu niet anders.

Terug naar “Ik wil een zwaard...”