Ik ben nieuw en heb gelijk een aantal advies vragen.

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Johan

Ik ben nieuw en heb gelijk een aantal advies vragen.

Berichtdoor Johan » Di 14 Jun 2016 17:52

Ik heb me net voorgesteld in het SFB cafe en heb een aantal vragen.
Ik ben op zoek naar een battle ready Katana. Niet te zwaar, waarbij verfraaingen en mooie beschilderingen op hoogglans gelakte schedes van ondergeschikt belang zijn. Het lemmet echter dient een full tang te zijn van uitstekende kwaliteit. Het moet daarbij ook tegen een stootje kunnen zonder dat het gelijk breekt bij een uitschieter. Duurzaam en betrouwbaar dus. Ik heb wel wat gezien zoals te zien is in de link, 5160 carbon verenstaal. Er staat echter niet bij vermeld of en hoe het gehard is. Ook niet hoe hard het is. Scheermesscherp met een hardheid van 56 - 60 lijkt me wel prettig.
Verder komt deze katana op mijn slaapkamer te staan. Hij zal enkele malen per jaar uit de schede komen om van een laagje olie te voorzien. Verder hoop ik hem nooit nodig te hebben.

Dan kom ik op het volgende punt. Is een Katana mischien te lang voor een gevecht in kleine ruimtes? Is het wellicht beter om de kortere versie aan te schaffen, de tactical Wakizashi dus?
Denk nu niet gelijk dat ik een agressief persoon ben. Verre van dat. Volgens de wet dient de verdediging in verhouding te staan tot de aanval. Gelet op mijn leeftijd en de fysieke gesteldheid die hier inherent aan is, lijkt me een deugdig hulpmiddel gerechtvaardigd om tot een gelijkwaardige verdediging te komen.

Graag jullie advies. Er zijn geen reviews waar ik op kan terug vallen. Ook voor eventuele goede en betere alternatieven in deze prijsklasse of iets duurder.
https://www.battlemerchant.com/Swords/Samurai-Swords/Tactical-Katana::22190.html
https://www.battlemerchant.com/Swords/Samurai-Swords/Tactical-Wakizashi::22187.html

Deze heeft echter ook goede reviews.
https://www.amazon.de/gp/product/B003X3PW2M/ref=ox_sc_act_title_4?ie=UTF8&psc=1&smid=A2UKMI6OKY1RK7

Insane
Beheerder

Re: Ik ben nieuw en heb gelijk een aantal advies vragen.

Berichtdoor Insane » Do 16 Jun 2016 7:56

Hoi Johan,

zo te zien heb je aardig wat gelezen over zwaarden.
Maar je haalt nog al wat dingen door elkaar.

5160 verenstaal is zeer geschikt voor zwaarden en messen, ik werk er ook graag mee.
Maar het is een olie hardend staal dat het best tot zijn recht komt wanneer het door en door gehard is.
Een rockwell hardheid tussen de 50 en 52 is dan prima,

Je wilt graag een hardheid tussen de 56 en 60, maar dat wordt eigenlijk gebruikt voor messen omdat die korter zijn en dus minder snel breken met zo'n hardheid. Zwaarden kunnen die hardheid op de snede hebben als ze differentieel gehard/getemperd zijn, maar dan is alles achter de snede een stuk zachter.
Dus voordat is 5160 niet de meest geschikte staalsoort, en word daarvoor meestal een staalsoort gebruikt met een wat hoger koolstofgehalte (in iedergeval bij de wat duurdere zwaarden).

Zwaarden gebruiken om je huis te beveiligen is een beetje vreemd denk ik, en niet geheel ongevaarlijk.
Sowieso is een wapen gebruiken in een gevecht alleen nuttig als je weet wat je doet, de juiste training en ervaring zijn dan van groot belang.

Een katana of wakizashi is sowieso niet de meest geschikte wapens om in kleine ruimtes te gebruiken, als ik een wapen zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk iets van een Gladius nemen.

Mijn advies is om gewoon een paar goede sloten op je deur te zetten en je telefoon bij de hand om 112 te bellen. :thup:

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Wo 22 Jun 2016 10:02

Als je een wapen (zwaard in dit geval) op je slaapkamer legt ter verdediging, is dat alleen zinvol als je weet hoe je ermee om moet gaan. Als ik het zo lees, ben je totaal onervaren met zwaarden. Zoals je zelf aangeeft: je zult het zwaard af en toe in de olie zetten en verder nooit nodig hebben hoop je. In dat geval is mijn advies: Doe het niet. Koop geen zwaard

Het geeft je misschien een gevoel van veiligheid, maar de kans is alleen maar groter dat jij zelf het slachtoffer wordt van je eigen zwaard. Je wil je verdedigen tegen een mogelijke insluiper waarvan je blijkbaar aanneemt dat die fysiek sterker zal zijn dan jijzelf, en wilt dat verschil in kracht compenseren met een wapen.
Als jij echter totaal geen ervaring hebt met de omgang met zwaarden of wapens in zijn algemeenheid, wellicht ook niet goed zal zijn in een worsteling zonder wapens, dan is de kans groter dat uiteindelijk de insluiper degene is die het zwaard bemachtigd en jou daarmee zal verwonden (of erger) dan dat jij er een voordeel mee hebt. Immers: de insluiper is:
  1. Reeds alert (jij wordt net wakker)
  2. Fysiek sterker
  3. Voorbereid op een mogelijke worsteling
  4. In het bezit van een wat mindere moraal dan jij waarschijnlijk, dus eerder bereid om een ander iets aan te doen

Een wapen in die mix gooien is vragen om ellende en maakt de situatie alleen maar een factor 100 gevaarlijker voor jezelf.

Het advies wat Insane hierboven geeft is dus zonder meer het beste: investeer het geld wat je apart hebt gezet voor een zwaard liever een een paar goede sloten, anti-inbraakstrips en eventueel een alarminstallatie. Een deel van die kosten kunnen misschien ook nog vergoed worden door je woonverzekering als je geluk hebt. ;)

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Johan

Berichtdoor Johan » Do 28 Jul 2016 1:08

Insane en Ger, jullie adviezen heb ik ter harte genomen. Het heeft me aan het denken gezet. Inderdaad beter om wat braakwerende maatregelen te nemen.

Terug naar “Ik wil een zwaard...”