advies bij kopen van katana

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
koenow

advies bij kopen van katana

Berichtdoor koenow » Do 11 Jan 2007 17:52

Hallo

Ik ben zeer geïnteresseerd in zwaarden en ik wil nu een katana gaan kopen. Ik heb echter geen ervaring met kopen op internet of kwaliteit van de verschillende zwaarden.

Ik heb mijn oog laten vallen op de master class katana op de ingali-site

Nu wilde ik jullie vragen of iemand ervaring heeft met het kopen bij ingali ( voordelen/ nadelen ) en wat jullie vinden van mijn keuze.

Ik heb dit zwaard uitgekozen omdat hij nog net binnen de prijsklasse die ik op het oog had (100 - 150 eur) viel; hij toch wel scherp is al ben ik niet van zin er een hoop dingen mee stuk te gaan snijden :) en omdat hij er gewoon redelijk mooi uitziet

Ik heb gemerkt dat jullie vooral de practical plus aanraden, maar die kost nu ongeveer 300 euro wat wel wat te veel is :?

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Do 11 Jan 2007 18:09

Ingali is op zich een degelijke winkel. De communicatie is goed, betaling en afhandeling verlopen soepel en de verzending en verpakking is perfect. Wel moet je af en toe opletten met wat zij zeggen over de kwaliteit van hun producten, ze schatten die soms nogal hoog in, zogezegd. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste shops.

Wat betreft het zwaard: ik ben er niet bekend mee. Ik kan van United Cutlery zeggen dat het best aardige kwaliteit is, maar niet meer dan dat.

Als je niet heel veel geld hebt, dan kun je eventueel terecht bij Cheness. Vergelijkbare kwaliteit met Paul Chen. Je kunt in principe direct bij Cheness zelf bestellen. Verzendkosten bedragen $20,-. Met de huidige koers is dat echt geen geld. Ik geloof dat een dollar nog geen 80 eurocent kost op het moment.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

koenow

Berichtdoor koenow » Do 11 Jan 2007 20:05

Ik ben eens gaan kijken op de cheness site en die 'ichi maru' beviel mij ook wel. Het grote nadeel vind ik dat het helemaal uit amerika moet komen en ongeveer 3 weken onderweg zal zijn. Dat maakt de aankoop ook wel minder betrouwbaar denk ik.

Een voordeel t.o.v. de master class is dat bij de ichi maru wel een mooie hamon lijn op te zien is terwijl die bij de master class op het eerste zicht onbestaande is. Die ichi maru is ook wel wat korter en de meeste katana's lijken mij al vrij kort ( ik heb al een zwaard met een lemmet van ongeveer 90cm)

Wat de kwaliteit van de twee zwaarden betreft heb ik nog niet veel informatie ( waar ik aan uit kan :) ) gevonden.

ps: bedankt voor de snelle reactie :D

Saelcallo

Berichtdoor Saelcallo » Do 11 Jan 2007 21:01

elke aankoop die je doet over het internet zal denk ik rond de 3 weken duren....en dat is dan nog snel als het uit amerika moet komen.

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Richard

Berichtdoor Richard » Do 11 Jan 2007 23:28

Mijn bestelling vanuit Australië had ik al na een week. En dat via normale verzending, dus geen prio of zo.

- AKA Dragon's Roar

Jay

Berichtdoor Jay » Do 11 Jan 2007 23:37

Ik weet dat zwaardstunter.nl ook cheness verkoopt. Ze hebben op dit moment wel probleempjes met hun e-mail maar het blijft een goede online winkel.

Peter

Berichtdoor Peter » Vr 12 Jan 2007 0:58

Mijn ervaring is dat spullen uit Amerika meestal zo'n 14 dagen onderweg zijn.

Tenzij ze moeilijk doen bij de doune, dan krijg je na zo'n 2 weken bericht of je nog wat documenten op wil sturen. Dit heb ik tot nu toe alleen nog maar met antiek gehad en nooit met nieuwe zwaarden.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 12 Jan 2007 1:06

De douane doet soms niet alleen moeilijk, ze weten ook niet waar ze het over hebben.

Ik heb een set Butterfly swords van cold steel gekocht, die zowat Nederland niet inkwamen, omdat de douane vond dat de handvaten boksbeugels waren.
Hoe raar kun je het maken, dan zou ieder sabel, rapier etc. verboden zijn omdat de handvaten "boksbeugels" zijn.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Peter

Berichtdoor Peter » Vr 12 Jan 2007 1:16

Haha heel herkenbaar!

Ik had een oude speerpunt opgestuurd voor restauratie en had een antieke boog gekocht van dezelfde restaurateur. De man was Philip Tom, hij is een van de meest vooraanstaande experts op het gebied van Chinese wapens en schreef zelfs voor het Metropolitan Museum in NY.

Toen het pakket aankwam kreeg ik een brief dat ze niet geloofden dat het om antieke spullen ging, en beschuldigden Philip ervan dat hij er ten onrechte "antiek" bij had vermeld zodat ik maar 6% ipv 19% invoerrechten hoefde te betalen!

Ze wilden er vervolgens een onafhankelijke expert bij halen om de goederen te taxeren. Ik wensde ze veel succes, de enige in Nederland die op het internet te vinden is die er mee bezig is ben ik zelf en als er nog iemand was dan had ik het wel geweten. Ik adviseerde ze ook om Philip even op te zoeken op het net, als ze dat gerust stelde.

De man liep weg om "te kijken wat hij kon doen", en een half uurtje weg geweest te zijn besloot men me het pakket maar mee te geven voor de 6% die geld voor antiek.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 12 Jan 2007 10:19

Jay schreef:Ik weet dat zwaardstunter.nl ook cheness verkoopt. Ze hebben op dit moment wel probleempjes met hun e-mail maar het blijft een goede online winkel.
Op zich een goede winkel inderdaad, maar het is een hobbyist die er zijn werk van heeft gemaakt. Hij is zeer welwillend, maar eigenlijk al zolang als ik hem ken (en dat is niet veel korter dan hij bestaat) heeft hij om de zoveel tijd weer problemen met de hosting, de site zelf, achterstand in de communicatie, etc.

Probleem is dat hij werkt met planet internet en daar ook zijn site gehost heeft. Planet is niet bedoeld voor sites met veel traffic, en de vele foto's die je gewoon nodig hebt voor zo'n site vraagt daar wel om. Planet draait gewoon de kraan zo goed als dicht als je teveel vraagt. Buiten dat je site dan nauwelijks bereikbaar is, komt je emailverkeer ook in gevaar.
Hij zou er verstandig aan doen alles over te zetten naar een "echte" host die wel op veel traffic is ingericht. Zo'n abonement kost je nog een tientje per maand.

Ik heb hem wel een keer een mailtje gestuurd met bovenstaande strekking (met iets meer uitleg), maar die zal waarschijnlijk ook niet aangekomen zijn. Misschien dat ik binnenkort nog een poging waag. Het is erg jammer dat zo'n welwillende winkel door zo'n reden niet bereikbaar is.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

The Don

Berichtdoor The Don » Vr 12 Jan 2007 16:24

Ger schreef:Probleem is dat hij werkt met planet internet en daar ook zijn site gehost heeft. Planet is niet bedoeld voor sites met veel traffic, en de vele foto's die je gewoon nodig hebt voor zo'n site vraagt daar wel om. Planet draait gewoon de kraan zo goed als dicht als je teveel vraagt. Buiten dat je site dan nauwelijks bereikbaar is, komt je emailverkeer ook in gevaar.
Hij zou er verstandig aan doen alles over te zetten naar een "echte" host die wel op veel traffic is ingericht. Zo'n abonement kost je nog een tientje per maand.

Juist, erg vreemd dat juist de grote jongens zoals zwaardstunter en swordstore/drakenbol zo'n belabberde website en hosting hebben. Ik heb mijn websites (*knip*) gewoon bij een goed hostingbedrijf staan en dat kost me nog niet eens een tientje in de maand.

Edit Ger: Sorry Don, maar het zijn commerciele sites van jezelf. Heb ze dus even weggeknipt.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

koenow

Berichtdoor koenow » Wo 28 Feb 2007 14:49

Ik ben eigenlijk nog steeds een beetje aan het zoeken naar een goed zwaard, maar heb besloten eerst het volledige aanbod eens goed te bekijken en daarna een beslissing te maken.

Ik kwam daardoor ook op de site van oni forge. Ik was ook vrij verbaasd toen ik de hannya serie zag die €200 kost. In combinatie met de redelijk goede reputatie van oni forge dacht ik dat het vrij goede zwaarden moesten zijn. Er staan vreemd genoeg geen fotos op van die zwaarden waardoor ik ook geen idee heb hoe ze eruit zien. Ook op internet gekeken en weinig gevonden.

Weten jullie misschien iets over die shobu en de kenshi?
Ik zag dat swordshop.eu ze ook aanbood en denk dat ik het zwaard daar zou kopen als het me beviel.

katana

Berichtdoor katana » Wo 28 Feb 2007 16:07

over de zwaarden kan ik je weinig vertellen maar ik moet je wel zeggen dat mijn ervaring met swordshop.eu geen positieve is.
Ik ben er mij van bewust dat ik maar één geval ben en dat ik dus evengoed pech gehad kan hebben maar ik had in half december betaald en ondertussen nog steeds niets ontvangen. (dus bestelling is nu geannuleerd)

Ingali kan ik je alleszins aanbevelen, op anderhalve week was alles in orde.

Ik hoop dat ik gewoon pech heb gehad, ik gooi hier ook niet met modder naar swordshop, maar wens je zo'n ervaring niet toe.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

The Don

Berichtdoor The Don » Do 01 Mar 2007 10:05

Je kunt oni-forge en Cheness zwaarden het beste via hun eigen websites bestellen, de zwaarden komen dan wel uit de US maar que betrouwbaarheid zit het wel goed (ik heb zeer goede ervaring met beide)
Qua kosten ben je dan ook vaak goedkoper uit omdat er geen tussenpersoon bij komt kijken.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Terug naar “Ik wil een zwaard...”