Wat mag wel, wat mag niet?

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
ti-lite
Moderator

Re: Wat mag wel, wat mag niet?

Berichtdoor ti-lite » Di 18 Mar 2008 0:49

Werpmessen zijn in Nederland verboden bij de WWM. Ze bedoelen hiermee uitgebalanceerde messen met of zonder verstelbaar gewichtje, die een tweezijdig scherpe punt hebben.

Messen waarme je kunt werpen zijn niet verboden. Dat kunnen nl. allerlei soorten messen zijn.
Na enige oefening kun je met alles werpen. En dit is dus niet verboden bij de wet. Tenminste op eigen afgezet terein niet. In openbare gebieden etc. is het wel verboden.
Zelf werp in bv. met onderstaande messen.
Afbeelding
True flight thrower
Afbeelding
Simpel dolkmes
Afbeelding
Simpel dolmes uit één stuk
Afbeelding
John Baileys bo kri

Dit zijn allemaal dolkmessen volgens de WWM, maar ze zijn uitermate geschikt om mee te werpen. De boomstammen waarop ik werp heb ik op zolder vastgezet op een plank. Dat is een werpbaan geworden van ongeveer een 3,5 a 4 meter. Leuk voor binnenshuis.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Cycnes

Berichtdoor Cycnes » Di 18 Mar 2008 9:28

en als je een normaal mes hebt met twee snijkanten, mag dat wel?

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 18 Mar 2008 11:27

Normaal mes met twee snijvlakken. Dat noemt men in Nederland een dolk.
Die mag je in je bezit hebben als je 18 jaar of ouder bent.
In je bezit = thuis. Niet bij je dragen, dat is wel weer verboden.

Een standaard dolk is niet uitgebalanceerd om mee te werpen, maar het zal wel kunnen.
Met enige oefening kun je zelfs met een aardappelschilmesje werpen.

Dit is bv een dolk ( het vorige type hiervan heb ik zelf )
Afbeelding

Miyamoto Musashi

Hans

The Don

Berichtdoor The Don » Di 18 Mar 2008 12:22

Cycnes schreef:en als je een normaal mes hebt met twee snijkanten, mag dat wel?

Vaste messen (en dus dolken en zwaarden etc.) met 2 snijkanten mogen wel, opvouwbare messen met 2 snijkanten mogen niet.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Cycnes

Berichtdoor Cycnes » Di 18 Mar 2008 13:35

Dus het mag ook niet als je ze zelf uitbalanceerd?

Cycnes

Berichtdoor Cycnes » Di 18 Mar 2008 13:56

en zoiets kan dus gewoon wel:
Linkhttp://www.coldsteel.com/80frd.html

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 18 Mar 2008 14:27

Het mes wat jij aangeeft is volgens de Nederlandse wetgeving niet uitgebalanceerd om mee te werpen. Dus ja deze mag je ( mits je minimaal 18jr bent ) in huis hebben.

Is trouwens een leuk ding, heb hem al in de hand gehad.

Miyamoto Musashi

Hans

edge

Berichtdoor edge » Wo 11 Jun 2008 21:51

Antwoord op zwaarden en anders .
Er staat ergens in de wet en pin me er niet aan vast ( je mag alles kopen en voorhanden hebben maar je mag er niet mee op straat lopen) zo dat iedereen het kan zien. en als je ergens heen moet met het ding dan heeeeel goed verpakken in een foedraal en dat het niet gelijk voorhanden is om iemandt te .............vul zelf maar in.

En werpmessen zijn verboden maar met elk mes kan je toch werpen heb er geen problemen mee hoe klein of hoe groot ze zijn.
Gr
ED

caba

Berichtdoor caba » Ma 23 Jun 2008 14:12

Ok!
Ik heb net een pagina gevonden waar ze voor het eerst de wapenwet van België degelijk uitleggen. http://www.swarta.be/praktisch5.htm Ik weet niet of het allemaal wel juist is, maar het ziet er goed uit en eindelijk maken ze eens iets duidelijk.
Ik had eerst een mail gestuurt naar de afdeling "wapens" van Plolitie Leuven, maar die konden mij geen antwoord geven. Deze hebben mijn mail dan maar doorgestuurt naar de gouverneur van Vlaams-Brabant, maar na 3 weken heeft die ook nog niets gestuurt.
Ik geloof dus maar al te graag dat deze mansen het juist hebben.
(Waarschijnlijk hebben jullie dit al lang gevonden, maar toch zet ik het er even bij)

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

venompje

Berichtdoor venompje » Wo 25 Jun 2008 12:25

Ik stelde een vraag bij Dragonheart en zij vermeldden dat het verboden is een zwaard scherp te leveren. Klopt dat?

linknl

Berichtdoor linknl » Wo 25 Jun 2008 12:34

Nee dat is niet verboden, Dragon heart is zeeeeeerrrrrrrrrrrr eigenwijs.
Heb die beste man zelfs al copieen uit het strafboek gestuurd, maar hij blijft volhouden.

Categorie IV

Blanke wapens, zoals messen, zwaarden en kruisbogen
Wapens die niet als wapen bedoeld zijn maar wel zo gebruikt kunnen worden, zoals keukenmessen of honkbalknuppels

Zwaard
Degens, sabels, zwaarden vallen o.a. onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden. Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrijstelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Het is wel toegestaan een zwaard over de weg te vervoeren. Er is een verschil tussen vervoeren en dragen. Zwaarden, maar ook degens en sabels vallen onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, van de WWM. Wapens die vallen onder categorie IV mogen alleen worden vervoerd en niet gedragen. De vervoerder moet er dus voor zorgen dat het wapen voldoende verpakt is, anders loopt hij het risico om een boete te ontvangen.

bron:
Linkhttp://www.justitie.nl/onderwerpen/crim ... aragraph11

More sweat in training is less blood in combat.

venompje

Berichtdoor venompje » Wo 25 Jun 2008 14:46

Dank, dat dacht ik al. :)

venompje

Berichtdoor venompje » Zo 29 Jun 2008 18:11

Deed wat navraag ivm aankoop Windlass zwaard, '300m spartan', zie:
Linkhttp://www.swordsofvalor.com/CustomWind ... artan.html
Kreeg ik antwoord dat ze dit zwaard niet leveren omdat justitie dit ziet als boksbeugel ipv zwaard? :? Zijn hier meer voorbeelden van? Klopt dit wel? Lijkt me zo vreemd, ík zie gewoon een zwaard..

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Zo 29 Jun 2008 18:36

Wie heeft je dat antwoord gegeven?

Er lopen bij de politie zat mensen rond die er werkelijk geen kaas van hebben gegegeten.
Een vereiste van een boksbeugel is dat hij gesloten om je vingers/hand zit en in een broekzak gedragen kan worden. Zie ik met dit niet 123 gebeuren.

Heb zoeits al vaker gehoord, dat zijn mensen die denken dat alle zwaarden/sabels/degens etc waarbij een gesloten bescherming om je hand zit een boksbeugel is. Zelfs de douane denkt soms zo, op andere momenten zenden ze alles gewoon door. :wall:

Miyamoto Musashi

Hans

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Zo 29 Jun 2008 18:39

Je kan dit zwaard zeker zien als zowel "boks" beugel en zwaard in één. Het is niet een standaard uitgangspunt, daar ben ik het mee eens. Waarschijnlijk was het vroeger ook de bedoeling dis als dusdanig te gebruiken. Hierop combinaties te doen wat betreft slagen e.d. Uiteraard beschermd het ook je hand!
Sommige andere zwaarden hebben dit ook, maar weet zo gauw even geen voorbeeld te geven.

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Terug naar “Ik wil een zwaard...”