Kopen via internet vs. fysieke winkel

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Kusanagi no ken

Kopen via internet vs. fysieke winkel

Berichtdoor Kusanagi no ken » Zo 29 Jul 2007 17:04

Beste zwaardliefhebbers,

Ook al ben ik een dromer (eerste post hier, leuk forum!), ik ben informatie aan het verzamelen om een iaito te kopen. Ik verwacht in het kader van mijn Tenshin Shoden katori Shinto training er binnenkort één nodig te hebben.

Nu merk ik hier op het forum dat er veel mensen hun zwaard via internet bestellen, maar ik vraag mij af of het niet beter is een zwaard voor oefendoeleinden eerst zelf vast te hebben gehad?

De materialen die gebruikt zijn voor wrapping, de kromming van het zwaard, de balans, etc. zijn dingen die je naar mijn idee niet echt kan beoordelen aan de hand van de paar foto's die op een site staan.

Graag hoor ik jullie mening.

=Death is the road to awe=

tsuru

Berichtdoor tsuru » Zo 29 Jul 2007 19:29

Het is zeker beter een zwaard in je hand te hebben.
Maar aangezien dit meestal niet mogenlijk is aangezien het kleine aantal "gebruikszwaard winkels".
Zeker in het "hogere" segment zijn er meestal geen dealers in NL/Belgie.
Daarom zijn we meestal afhangkelijk van het voelen van de zwaarden in de trainingsgroep/dojo en wat je leraar/sensei je adviseert.

Hito Ni Taishite Omoiyari O Motsu Koto (Have compassion and understanding for everyone)

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Zo 29 Jul 2007 21:19

ALs je boefenaar bent zou ik het je absoluut niet aanraden een zwaard op het internet te kopen zonder dat je hem vast hebt gehouden. je weet dan niet of het zwaard lekker en goed in je hand ligt enz....Als verzamelaar maakt het niet zoveel uit denk ik ik ben zelf ook beoefenaar en ik zou nooit gaan bestellen via internet zonder dat je het hebt vast gehouden.

Van der Auwera Jurgen

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Wo 01 Aug 2007 7:44

Als je het besteld, kijk altijd naar het gewicht, sommige sites hebben het gewicht en de lengte erop staan, zodat je ongeveer weet of het zwaard al dan niet te zwaar is, dat maakt het kopen over het internet toch makkelijker.

In Honore Constans, Altijd in Eer!

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Do 02 Aug 2007 7:31

Het gewicht zegt op zich niet zoveel: het ligt allemaal rond hetzelfde. Zelfs die zink/alu legering van de Japanse Iaito's komt uit op ongeveer hetzelfde gewicht als de roestvrij stalen Chinese zwaarden.

Ik vind wel dat veel sites erg karige images hebben voor een product dat een paar honderd (of duizend) euro kost. Ik zie namelijk graag de details.

RJ

Berichtdoor RJ » Do 02 Aug 2007 12:24

euh... roestvrij stalen zwaarden...???

Taliban,
ga toch krassen! dan win je nog eens wat!

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Do 02 Aug 2007 13:11

Ok, misschien niet roestvrij, maar wel staal.

The Don

Berichtdoor The Don » Vr 03 Aug 2007 9:46

Kusanagi no ken schreef:Het gewicht zegt op zich niet zoveel: het ligt allemaal rond hetzelfde. Zelfs die zink/alu legering van de Japanse Iaito's komt uit op ongeveer hetzelfde gewicht als de roestvrij stalen Chinese zwaarden.

Voor een aktieve beofenaar van iaido of een andere zwaardsport is gewicht wel degelijk erg belangrijk 200 gram op 2500 gram kan best veel schelen als je vaak traint. Daarnaast zijn er echt wel verschillen in gewicht tussen bv een Nami iaito van Paul Chen of een Katana van Oni-forge.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Van der Auwera Jurgen

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Za 04 Aug 2007 8:30

Persoonlijk vind ik gewicht toch één van de belangrijkste dingen bij het aankopen van een zwaard over het internet. Zelfs een 100-tal gram kan een verschil brengen.

Natuurlijk is de balans van een zwaard heel belangrijk!
Je kan een licht zwaard hebben met een balans die dan helemaal niet klopt of je kan een zwaar zwaard hebben maar dan met een balans die je helemaal ligt, dan zou ik ook zeggen dat het gewicht er helemaal niet toe doet.
Dus is het inderdaad aan te raden het zwaard eens in de hand gehad te hebben.

Maar als je een zwaard over het internet koopt, kijk ik toch altijd naar lengte en gewicht.

In Honore Constans, Altijd in Eer!

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Za 04 Aug 2007 10:18

In ieder geval bedankt voor de tips 8)

Terug naar “Ik wil een zwaard...”