Moeite voor een zwaard

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
GJ

Moeite voor een zwaard

Berichtdoor GJ » Za 21 Jan 2006 9:52

Hoi mensen. Ik zie dat ik de eer heb voor de eerste echte post (die algmene van Maximus achterwege latend dan). Hier gaat ie dan:

Ik wil graag een zwaard. Waarom? Omdat ik ze mooi vind. Niet om mee te vechten ofzo, maar gewoon om neer te zetten of op te hangen en af en toe eens in mijn handen te nemen. Maar ik ben eerlijk gezegd een groentje. Ik heb gezien dat er roestvrij stalen zwaarden zijn (zijn ook goedkoper! :D ). Betekent dat, dat je ze helemaal niet hoeft te poetsen enzo? Want ik denk namelijk niet dat ik er om zal denken om regelmatig het zwaard te onderhouden. :oops:

Richard

Berichtdoor Richard » Za 21 Jan 2006 14:26

Hey GJ, Gelukkig wil je een zwaard omdat je het mooi vindt en ga je er niet mee vechten. Dat raad ik niemand aan eigenlijk!

In principe mogen de rvs zwaarden niet roesten, al zal je op den duur wel roestvlekken kunnen krijgen die je er makkelijk kan afpoetsen, mits je op tijd reageert natuurlijk. Wanneer je zwaard beschadigd is, verschijnt er veel sneller roest.

Wat betreft de niet rvs zwaarden, ik heb een aantal Paul Chen (Hanwei) zwaarden die ik niet gebruik om mee te snijden. Er wordt gezegd dat je ze elke maand moet poetsen en olieën, maar dat hoeft echt niet. Ik doe dit heel onregelmatig, zolang je niet met je vingers aan het blad zit is dat geen probleem. Maar ze moeten wel eens in de tijd onderhouden worden. En natuurlijk als je er wel iets mee gedaan hebt zoals (jezelf per ongeluk)snijden, aanraken of er op ademen.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Za 21 Jan 2006 15:08

Hoi GJ, en welkom.

Dragon's Roar heeft helemaal gelijk. Ik heb zelf ook een RVS zwaard, en daar heb ik in een paar jaar tijd slechts 1x een doek met RVS onderhoudsmiddel overheen gehaald. Ik gebruik mijn zwaard wel eens voor simpele zwaai-oefeningen en om simpele doelen mee te bewerken (melkpakken enzo). Als je daarna even het zwaard afneemt met een schone doek en eventueel droogmaakt, dan is er niets aan de hand.

Maar pas wel op als je oefeningen gaat doen: niet elk zwaard is hiervoor geschikt!!

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

GJ

Berichtdoor GJ » Zo 22 Jan 2006 16:22

OK, dank jullie wel! En echt oefeningen ermee doen zie ik nog niet gebeuren eigenlijk... Ik weet er te weinig van, en zo'n zwaard kan toch wel scherp zijn denk ik. Als er dan iets mis gaat.... :stom:

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Vr 27 Jan 2006 12:32

GJ schreef:OK, dank jullie wel! En echt oefeningen ermee doen zie ik nog niet gebeuren eigenlijk... Ik weet er te weinig van, en zo'n zwaard kan toch wel scherp zijn denk ik. Als er dan iets mis gaat.... :stom:

Ik zou absoluut vermijden om met een Stainless Steel sier replica zwaard snij-oefeningen te doen of ermee rond te zwaaien. De constructie en gebruikte metaalsoort is hier verre van ideaal voor.

Roestvrij staal is veel bestendiger tegen corrosie vergeleken met carbon staal, dat klopt. Maar het is wel heel erg bros en zwak. Niet ideaal voor snij-oefeningen dus, aangezien het snel beschadigd gaat geraken. Echte zwaarden worden/werden nooit hier uit vervaardigd, maar uit staal met een aanvaardbaar koolstof gehalte dat differentieel gehard werd.

Aanvaard je 'zwaard' voor wat het is: een decoratie stuk. Laat het dus voor je eigen veiligheid - en die van anderen - mooi aan de muur hangen.

Met vriendelijke groeten,

Tim.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 27 Jan 2006 13:21

Ik moet zeggen dat het bij die van mij best meevalt. Het verbaasd mij eigenlijk wat hij allemaal aan kan. Zoals gezegd gebruik ik hem al een paar jaar voor simpele oefeningen. In het begin controleerde ik meteen of alles nog in orde was, maar inmiddels doe ik dat nog maar sporadisch.

Maar je hebt gelijk. In principe is een wallhanger een wallhanger, en niet meer. Ze zijn niet gebouwd voor oefeningen.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

CaladriusDracon

Berichtdoor CaladriusDracon » Zo 19 Mar 2006 20:29

Hey...

Ik zou het ook absoluut afraden om met een wall-hanger te gaan zwaaien. Het heet niet voor niks sier/display/wallhanger.

Sier zwaarden hoeven in princiepe niet echt te worden onderhouden... hooguit eens afstoffen :) .

Ik verzamel nu al enkele jaren zwaarden ( europese modellen) en heb gebruiks en sierzwaarden. Gebruiken doe ik ze ook niet, mischien dat ik er ooit nog eens aan ga beginnen, maar ik vind ze gewoon schitterend.

Het maakt mij daarom ook niet echt uit of het nu een "echt" zwaard of een "sier" zwaard is... zolang ze maar mooi zijn afgewerkt, stevig in elkaar zitten en ( behalve mijn fantasy zwaarden) enigsinds historisch accuraat.

Aan het zwaard worden hoge idealen, wonderbaarlijke krachten en een eigen Leven toegeschreven.

Het is een symbool van de Geest, de lucht en het duidelijke onderscheid.

Blessed Be.

Terug naar “Ik wil een zwaard...”