De Indonesische Tombak

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
sjors

De Indonesische Tombak

Berichtdoor sjors » Za 02 Aug 2008 11:24

Het is een feit dat er in Indonesië een enorme grote hoeveelheid verschillende messen- en zwaardvormen zijn. Soms kan het best lastig zijn om een object te definiëren, ze zijn variërend per eiland en ook nog eens een keer per naam (en dan ook nog eens afwisselend in bijv. Javaans en Bahasa Indonesia) of functie.

Soms is een mes eigenlijk helemaal geen mes maar wordt het uiteindelijk wel als zodanig uitgevoerd, zoals met bijgaande Javaanse tombak. Een tombak is in werkelijkheid een speerpunt.
In deze uitvoering met schede en handvat heet het LADING TERUS.
Deze pamortombak is meegebracht uit Solo en is flink scherp en kan dan ook prima als mes gebruikt worden. Handvat en schede zijn uit één stuk massief hardhout gesneden.
Bijlagen
tombakdg6.jpg
tombakdg6.jpg (68 KiB) 1268 keer bekeken

Homo sapiens non urinat in ventum...

Crypto

Re: De Indonesische Tombak

Berichtdoor Crypto » Za 02 Aug 2008 16:55

mooi mes hoor :thup: is deze van jou of is het gewoon een foto die je hebt gevonden?

水 土 火 空

- Toine

sjors

Berichtdoor sjors » Za 02 Aug 2008 17:16

Heb ik gevonden; in Solo! :wink:
Hij is dus inderdaad van mij, ik vond hem daar in een in een klein afgelegen tokootje tussen allerlei rommel en koloniaal antiek. Dat zaakje was eigenlijk een soort schatkamer, een Nederlandse antiquair zou daar helemaal gek geworden zijn!
Ik kon hem toen (15 jaar geleden) na wat onderhandelen voor nog geen tien gulden meenemen.
Ik kreeg ik er toen nog een kop koffie en pakje kretek (inlandse sigaretten van tabak met kruidnagel, spreek uit: krettek; dat komt van het geluid dat ze maken als ze branden) bij... :D

Homo sapiens non urinat in ventum...

Crypto

Berichtdoor Crypto » Zo 03 Aug 2008 19:37

kijk dat zijn dan nog eens leuke dingen om mee te maken natuurlijk :thup:

水 土 火 空

- Toine

Terug naar “Etnische wapens”