Kris

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
Eamane

Kris

Berichtdoor Eamane » Wo 28 Nov 2007 18:43

Ik heb vorige week een Kris gekregen van een vriend van me. Hij heeft er al 1 aan de muur hangen en had er nog 2 van een erfenis liggen. Nou heeft hij ze in handdoeken gerold en mij laten voelen welke 'goed' voelde. Die heb ik nu dus hier, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik er blij mee moet zijn of niet. Vind het maar een beetje een 'eng' ding.

Ik heb nog geen foto's. Hij heeft een zilveren schede met aan de voorkant versieringen erop. Het lemmet is heel erg raar, lijkt net hout (is het niet) en heeft een grove structuur. Het is vreselijk roestig en aan de buitenste randen is hij donkerder. Net alsof daar olie ofzo zit. Hij is wel recht, dus niet golfend. De randen zijn ook een beetje 'afgebrokkeld' van de roest denk ik.

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

The Don

Berichtdoor The Don » Wo 28 Nov 2007 19:48

Wees er maar blij mee, het "enge" gevoel praat je jezelf aan. Als je hem mooi vind dan is het prima toch?

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 28 Nov 2007 21:36

Gewoon houden Eamane, en met respect behandelen.

Als het een originele ouderwetse is het een mooi bezit.

Anders moet je maar dit verhaal over de kris lezen van Sjors

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

fireknight

Berichtdoor fireknight » Do 29 Nov 2007 10:56

grappig, ik heb laatst 2 krissen en wat afrikaans spul gekregen van mijn zus en ik had er precies hetzelfde gevoel bij; ik wist niet goed of ik er blij mee moest zijn, maar vond het wel een heel bijzonder cadeau.
Ze komen van mijn zwager, die heeft zo ongeveer over de hele wereld gewoond met zijn ouders en die hebben allemaal prachtig, duur en antiek spul meegebracht. Daar komen die krissen en afrikaanse dolken ook vandaan. Ze zitten echter allemaal onder de roest en ik moet ze nog schoonmaken > ze staan al een maand in de doos waarin ik ze heb gekregen in een kast. :roll:

Ben benieuwd naar foto's Eamane. Ga je ze ook nog opknappen?

LIBERTAD

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Do 29 Nov 2007 12:22

Eamane en Fireknight :!:

Krissen zijn enge dingen en levensgevaarlijk.
Het beste wat je kan doen is er ver van uit de buurt van blijven.

Dus ik kom ze gratis en voor NIX bij jullie ophalen :wink:
Lijkt me een goede deal toch :?:

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

fireknight

Berichtdoor fireknight » Do 29 Nov 2007 13:00

Afbeelding

LIBERTAD

Crypto

Berichtdoor Crypto » Do 29 Nov 2007 14:03

haha je kunt het natuurlijk altijd proberen he Insane :wink:

水 土 火 空

- Toine

sjors

Berichtdoor sjors » Do 29 Nov 2007 14:11

Ze zitten echter allemaal onder de roest en ik moet ze nog schoonmaken

Wat versta je onder schoonmaken en hoe ga je dat doen? Graag foto's!

By the way, de discussie over kerissen is al eerder gevoerd en aangezien ik iedereen in zijn waarde wil laten (inclusief een eeuwenoude cultuur en mij zelf), lijkt het me niet erg zinvol om hierover weer opnieuw te beginnen; een onderwerp kan alleen maar serieus zijn als het ook serieus genomen wordt... :?

Homo sapiens non urinat in ventum...

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 29 Nov 2007 15:24

En ik neem het ZEKER serieus... En het enige wat ik hier van jullie wil vragen (en dan heb ik het dus tegen degene die er wél serieus mee bezig zijn) is; Hoe kan ik het best met de Kris omgaan? Gewoon lekker ergens ophangen en er verder niet meer aanzitten? :wink:

Er wordt wel gezegd van 'je moet er met respect mee omgaan' Maar wat is respect in dit geval...?

Foto's komen nog... Het is nu te grauw om buiten foto's te maken en binnen heb ik ook geen goed licht...

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 29 Nov 2007 15:41

Wat men mij altijd heeft verteld is dat je een kris niet als mes of gewoon wapen moet beschouwen. Het is vaak om een bepaalde reden gemaakt / gegeven en vaak niet als gebruiksvoorwerp of wapentuig.

De kris die in onze familie was ( tante had/heeft hem ) die was met een touwtje dichtgebonden en was opgehangen. Werd wel afgestofd :D , maar verder werd er niets mee gedaan. Het was ook niet de bedoeling dat je hem uit zijn schede haalde.

Maar ik denk dat Sjors je veel beter kan helpen met je vragen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

sjors

Berichtdoor sjors » Do 29 Nov 2007 17:06

Beste Eamane (en andere geïnteresseerden natuurlijk),

Ik ben er van overtuigd dat jij het serieus bedoelt en met het risico dat er altijd weer mensen zijn die beginnen met: "flauwekul. bijgeloof, onzin enz.wil ik toch even het volgende vermelden:

Het beste dat ik je kan aanraden om er "normaal" mee om te gaan. Wat is normaal in dit geval? Dit is eigenlijk er zo weinig mogelijk mee doen!
In Indonesië heeft men bepaalde rituelen ten opzichte van een keris i.v.m. hoe hij "verzorgd" moet worden maar het gaat te ver om die hier te behandelen aangezien dat ook nog per keris kan verschillen.
Het gaat om een Pusaka, een erfstuk dat normaal niet zomaar weggegeven wordt tenzij met een grondige reden, dus respect houdt in ieder geval in dat je er met enige reserve mee om moet gaan:
Hem niet zomaar zonder reden opent (aangezien men er vanuit gaat dat het een "levend" wezen betreft, vraagt men toestemming aan de keris om te openen, dit doet altijd degene die de kris huisvest, dus in huis heeft en dus niet een bezoeker. Je bezit dus niet een keris, je bent er niet de eigenaar van!), hem niet op de grond of in een dichte kast legt of hem gebruikt om maar overal in te prikken.
In het algemeen wordt het als onverstandig gezien om een keris die je niet kent zomaar te gaan schoonmaken aangezien je niet weet wat voor "voeding" hij nodig heeft (In Indonesië wordt een keris op vastgestelde dagen gevoed met bloemen, wierook, olie en andere zaken) plus, dat even belangrijk is, bestaat er de mogelijkheid dat een "slapende" keris gewekt wordt!
Aangezien een "echte" keris voor een speciaal doel, gelegenheid en/of persoon gemaakt is, kan een keris te sterk voor je zijn en daardoor problemen veroorzaken.
Nogmaals dit is hoe er in de Indonesische kultuur tegenaan gekeken wordt.

Er bestaat altijd de mogelijkheid dat je er last door krijgt of je er niet lekker door voelt, mocht dit het geval zijn dan raad ik je aan om hem niet in dezelfde ruimte te leggen waar je (of iemand anders) slaapt.
Ga hem niet zomaar weggeven of anderzijds wegdoen, in zo'n geval kan je me altijd een PM sturen zodat ik je van advies kan dienen.

Nogmaals voor alle duidelijkheid, voor bepaalde mensen die zich hiertoe geroepen voelen; ik ben niet van plan om (weer) een discussie te openen of op bepaalde "commentaren" te reageren of denk makkelijk aan een keris te komen; ik verzorg er meer dan me lief is...

sjors

Berichtdoor sjors » Do 29 Nov 2007 17:21

Ik zag ondertussen dat Ti-lite ondertussen ook al (m.i. juist) gereageerd had.
Nog over dat fotograferen: er zijn verhalen bekend over kerissen die niet gefotografeerd willen worden. Zelf heb ik in Indonesië meegemaakt dat, nadat ik een foto maakte van een pusaka onmiddellijk de film in m'n camera afbrak; we zullen het gemakshalve maar op toeval houden... :?

fireknight

Berichtdoor fireknight » Vr 30 Nov 2007 15:35

Ik zal ze binnenkort ook even fotograferen.

Die twee afrikaanse dingen zijn ook leuk spul al wil de ene niet uit zijn schede. Die schede is gemaakt van (ik vermoed) krokoleer en die is om de een of andere reden zo gekrompen dat ik het mes er met geen mogelijkheid uit krijg zonder grof geweld te gebruiken of de schede te slopen. Dat vind ik wat zonde dus heeft iemand misschien een tip?
Zelf dacht ik aan 'm in olie oid. te leggen zodat het leer weer wat uitzet.

Over de kerissen: Ze zitten erg onder het roest dus ik wilde ze met de hand schuren / polijsten om weer een mooi lemmet tevoorschijn te krijgen. (ik doe aan goudsmeden dus slopen zal ik ze niet)
+ het hout poetsen met wat houtolie.
De punt van de gegolfde kris is een klein stukje opgerold, ik weet niet of dit een beschadiging is of dat dit misschien een rede heeft?

Hoe kun je ze eigenlijk het beste ophangen, is in de schede gebruikelijk of kan die er ook naast gehangen worden?

LIBERTAD

sjors

Berichtdoor sjors » Vr 30 Nov 2007 19:07

Ik benader en behandel kerissen vanuit een traditioneel standpunt, dus kan alleen maar vanuit die optiek een advies geven:

Ze zitten erg onder het roest dus ik wilde ze met de hand schuren / polijsten om weer een mooi lemmet tevoorschijn te krijgen

Roest zou als een probleem gezien kunnen worden hoewel niet iedereen dat zo ziet. Normaal worden kerissen schoongemaakt door een bad van kokos- of citroensap.
Persoonlijk zal ik nooit aan een keris schuren en de pamor (tekening krijg je er toch niet mee terug, dat kan alleen door een behandeling met arsenicum (waar waarschijnlijk het verhaal over giftige kerissen vandaan komt).
De gegolfde punt werd bij mijn weten nooit met opzet gedaan en zal ongetwijfeld het gevolg zijn van het feit dat iemand hem heeft laten vallen.
Het ophangen wordt bij voorkeur gedaan in de saya (schede) met de ukiran (handvat) naar boven.
Er bestaan namelijk nogal wat (mystieke) bezwaren om een keris "buiten" z'n saya te laten.

fireknight

Berichtdoor fireknight » Vr 30 Nov 2007 19:25

oke, bedankt voor de info. Dan word het citroensap. :D

LIBERTAD

Terug naar “Etnische wapens”