Kukri snijtest (of haktest)

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
katana

Kukri snijtest (of haktest)

Berichtdoor katana » Do 10 Jan 2008 12:44

Je bent student, je zit hele dagen achter je boeken, de frustraties stapelen zich op, je hebt dringend ontspanning nodig en je kukri zit de hele tijd naar je te knipogen, wat doe je dan?
Juist ja, je zoekt een stel onschuldige flessen en melkkartons en gaat op snijtoer.
Deze keer camera bij genomen zodat jullie kunnen meegenieten!
Opeenvolgend zie je: een diagonaal voorwaartse slag op fles, dezelfde slag op melkkarton en tenslotte de diagonaal neerwaartse slag (mijn rechterhand slaat de denkbeeldige dekking van de al even denkbeeldige tegenstander weg om zijn nek bloot te krijgen).
Ziehier het resultaat

noot: dit is niet geyoutubed, ben nogal op m'n privacy gesteld en wil het niet riskeren van in een "eikels met wapens topic" terecht te komen :P

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Beertaker

Re: Kukri snijtest (of haktest)

Berichtdoor Beertaker » Do 10 Jan 2008 12:59

ziet er tof uit :D kukri's zijn vet ;p
vriend van me heeft er laatst een gekocht

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 10 Jan 2008 14:39

Leuk filmpje, toont meteen de snij en hakeigenschappen van een Kukri.
Dit in combinatie met je artikel is perfect. :thup:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Do 10 Jan 2008 15:37

Zo'n Kukri kan nog flink snijden zeg! :o
Thnx 4 sharing :D

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Do 10 Jan 2008 17:39

Hehe netjes, maakt het nog uitdagender om te leren wat je afstand van je mes/object is ;)
vergt toch wel wat inzicht soms! :thup:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Crypto

Berichtdoor Crypto » Do 10 Jan 2008 19:31

leuk man denk niet dat je in het andere topic op zijn plaats bent :wink: (deze keer dan)

水 土 火 空

- Toine

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 10 Jan 2008 20:11

Katana,

Hoe doe je dat met een Kukri.
Heb het vanmiddag ook eens geprobeerd, maar bij mij kom ik half door het pak of de fles heen en daarna vliegt deze door de tuin (of de tuin uit ).

Mijn Kukri heeft nog een traditionele slijping, dus scherp op het laatste stukje, waardoor je er goed hout e.d. mee kan hakken.
Heb jij de jouwe een vlakke slijping gegeven, zoals bv een tanto of iets dergelijks.

Het kan natuurlijk ook aan mijn onbehouwen hakken liggen ( dat zal het dan wel zijn, dan hoeven jullie dat niet te vermelden. :wink: )

Miyamoto Musashi

Hans

katana

Berichtdoor katana » Do 10 Jan 2008 23:35

eerlijkgezegd heb ik geen idee hoe mijn kukri nu geslepen is maar is vrij vlak, komt op een eerder scherpe hoek uit. Komt doordat ik er al héél veel aan geprutst en mee geëxperimenteerd heb. Ik denk trouwens dat hij qua slijping tekort schiet, hij blijft niet scherp genoeg dus ofwel is het staal niets waard, ofwel is hij niet goed geslepen, ik vermoed het laatste. Mijn kleinere Kukri uit Nepal meegebracht is trouwens op een stuk bottere hoek geslepen.

Komt ook bij dat je bij de kukri veel meer uit je heupen moet werken om kracht te zetten (let es op mijn rechtervoet, die verplaatst zich doordat ik op mijn linkerbeen pivoteer). Als ik vergelijk met mijn katana heb ik zeker twee keer zoveel snelheid en kracht nodig. Die laatste slag, naar de keel zogezegd is trouwens bijzonder moeilijk, 7 keer op 10 geraak ik ook niet door het melkkarton hoor.

Tips voor het slijpen van de kukri zijn altijd welkom (ook voor gewone messen)

Ψ Niels Ψ

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 11 Jan 2008 0:39

Ik zal hem eens flink gaan aanzetten ( scherpen ) dit weekend en het dan volgende week nog eens proberen.

I'll be back :twisted:

Miyamoto Musashi

Hans

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Vr 11 Jan 2008 9:39

Ja, ziet er goed uit. Die derde slag vind ik erg bijzonder: ik heb nog nooit iemand een kukri in reverse-cut-stijl zien gebruiken. Maar nu ik erover nadenk, ik heb eigenlijk sowieso nog nooit iemand een kukri zien gebruiken :). Het blijven fascinerende wapens, in ieder geval.

michi ni oitewa shi o ituwazu omou

steros

Berichtdoor steros » Vr 11 Jan 2008 12:01

Een vriend liet mij dit zien en ik heb me speciaal aangemeld om te zeggen dat het helemaal niet zo goed is. ikzelf heb al aardig wat ervaring met khukuri's en snijtesten. als ik een snijtest ga doen met een leeg kartonnen pak, blijft de onderste helft gewoon op de paal staan met een nette, schuine snede. net als de plastic fles, alleen blijft deze niet staan, maar wel een schone snede. ik weet niet of dit de eerste keer was?

zeker als je al ervaring hebt met andere zwaarden (?) is dit helemaal niet zo goed.

om even wat op te merken over hoe je met de khukuri omgaat; het geldt misschien voor een katana dat je die met 2 handen vasthoudt, maar voor een khukuri geldt dat dus niet. behalve als je met een banshee of kupri te maken hebt (2 hands khukuri).

oefenen dus!

steros

Berichtdoor steros » Vr 11 Jan 2008 12:19

Laat me raden; het is zeker een himalaya import khukuri?

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Vr 11 Jan 2008 12:29

Misschien kun je ook een filmpje uploaden, Steros?

michi ni oitewa shi o ituwazu omou

katana

Berichtdoor katana » Vr 11 Jan 2008 13:06

de kukri komt van aus-omas truhe en heb hem gekocht nét om ermee te experimenteren en te oefenen. Een clubegenoot bracht vorig jaar een kukri voor me mee uit Nepal maar die is véél te kostbaar voor mij om mee te gaan spelen, dus liever een goedkoper alternatief om mee te oefenen.

Wat het dubbelhandig hanteren van de kukri zegt wil ik toch even inbrengen dat dit de wijze is zoals ze in Budokai-do toegepast wordt wanneer je één kukri gebruikt. De reden hiervoor is vrij voor de hand liggend: controle. Ik ben niet van de smalste en zelfs wanneer ik de kukri met enkel één hand gebruik (en ik wil mijn bewegingen gecontroleerd houden) dan wordt er aardig aan kracht ingeboet. Oké, je kan héél mooi staan zwieren met je kukri en draaien en show verkopen maar de bedoeling is om je kukri steeds onder controle te hebben, zoals met elk wapen of zelfs zoals bij elke stoot- of traptechniek. Ik weet niet of je het ziet in het filmpje maar mijn linkerhand heeft het gevest vast en mijn rechterhand rust op de kling, en heeft het gevest niét vast.

De fles die je niet meer ziet staan heeft een heel mooie snede, diagonaal erdoor zoals je beschrijft. Als je wil zal ik nog wat snijwerk filmen met closeups van de doorgesneden materialen, kan je zelf oordelen.

Sta mij toe te vragen naar je ervaring met Kukri's Steros? Want bij mijn weten is er geen standaard kukri-vechtsport. De sport die ik volg is Budokai-do, afkomstig uit Nepal, waarvan de kukri deel uitmaakt van de wapenleer. Ik beweer nu niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar ik geloof in mijn sport en volg dan ook de technieken zoals ze aangeleerd worden. De mogelijkheid blijft echter altijd dat er alternatieve methoden bestaan en daar heb ik alle oor naar, hoe meer ik leer hoe liever. Maar maak niet de denkfout "het is de zoveelste ongetrainde amateur".

Voorbeeld: Maha Guru Sagar Shrestha voert yantra uit met Kukhuri dit is een yantra uit Budokai-do en stelt dus een gestilleerd gevecht voor. De sprongetjes en de draaien moet je erbij nemen maar je ziet duidelijk hoe de kukhuri zowel éénhandig als "tweehandig" (met andere hand op kling) gehanteerd wordt.

Ψ Niels Ψ

steros

Berichtdoor steros » Vr 11 Jan 2008 20:12

ik had al voordat ik poste afgesproken een video te maken, of de een of andere manier wisten we dat niemand dat ging aannemen (vreemd)

om terug te komen op de handen: 1 hand vereist oefening, maar het is en blijft een wapen dat je met 1 hand hanteerd. de andere hand wordt gebruikt om te controleren en af te leiden en om te grijpen. niet om 'sierlijk te zwaaien' (waar haal je het vandaan?) waarom denk je anders dat het handvat is gemaakt voor 1 hand? en dat er ook 2 hands khukuri's zijn. zeker met zo een miniatuur himalaya import (de échte khukuri's zijn veel groter) moet je het met 1 hand kunnen als je boven de 60 kilo weegt...

jullie kunnen allemaal oppervlakkig gaan doen met 'hij is nieuw hier en weet daarom niks' maar een wijze luisterd ook naar zijn leerlingen.

wacht maar op de video!

Terug naar “Etnische wapens”