Kukri snijtest (of haktest)

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
steros

Re: Kukri snijtest (of haktest)

Berichtdoor steros » Vr 11 Jan 2008 20:20

trouwens; budokaido is sowieso japans, en niet nepalees.

de reden dat jij dat krijgt met budokaido is omdat mensen zich in de khukuri gingen verdiepen en dus wouden verwerken in budokaido. maar van nature zie je de khukuri nergens terug in japan.

over mijn ervaring; ik heb me heel erg verdiept in de khukuri en het is 'my weapon of choice' geworden. ik heb vele uren zitten in het drillen van handelingen zowel als sparren met een partner zowel als het gebruik van een khukuri voor survival technieken. de vechtstijl die ik gebruik lijkt het meeste op sayoc kali (philipijns, ik weet het) en dat lijkt erg op de stijl die gurkha's in het leger gebruiken.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 11 Jan 2008 20:37

Steros, niemand kijkt jou denigrerend aan. Katana zegt zelfs nog dat hij benieuwd is naar jou methode, omdat hij ook weet dat geen enkele methode "de enige juiste" is. Het zou prettig zijn als jij datzelfde zou erkennen, dat houdt de discussie constructief.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 11 Jan 2008 23:10

steros schreef:ik had al voordat ik poste afgesproken een video te maken, of de een of andere manier wisten we dat niemand dat ging aannemen (vreemd)
wacht maar op de video!

Het is niet een kwestie van niet willen aannemen, maar nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken, vechtmethodes etc.

Bovendien heb ik zelf met katana's en andere zwaarden al aardig wat snijtests gedaan, maar nog nooit met een leeg melkpak. Het gaf altijd te weinig tegenstand voor een zwaard om er doorheen te gaan en het onderste deel te laten staan. Daarom ben ik benieuwd naar je video om te zien hoe jij dat doet.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

katana

Berichtdoor katana » Za 12 Jan 2008 0:44

ik weet niet of ik mij duidelijk heb gemaakt, maar Budokai-do heeft Nepalese origines, en niet Japans, ondanks hetgeen de naam zou kunnen doen vermoeden. Dus de reden waarom men met de Kukri traint is nét omdat dat een typisch Nepalees wapen is. Voorts komt ook de sikkel en de drietand aan bod in wapenleer. Dat de kukri jouw weapon of choice is, mooi, dat hebben we dan gemeen (laat mijn naam je niet misleiden, da's een reliek uit een game-verleden).
Wat de grootte van de kukri betreft, er is niet één maat, ga naar Nepal en je gaat zien dat er honderden variaties zijn in grootte. Degene die ik in het filmpje gebruik is er eentje die volgens de verkopende site een kopie is qua grootte van deze die de gurkha's gebruiken, ik geloof ze, twee guru's die hem al getest hebben zeiden dat hij behoorlijk zwaar was voor een kukri. Mijn Nepalese kukri (meegebracht door clubgenoot) is een stuk kleiner maar nog altijd behoorlijk zwaar. Ik ga trouwens niet ontkennen dat de kukri een eenhandig wapen is, als ik hem gebruik op kamp dan gebruik ik ook maar één hand, vrij logisch.

Ik heb nooit oogkleppen opgehad bij het beoefenen van mijn sport en ben er mij volop van bewust dat er niet één krijgskunst is, ipso facto niet één juiste manier van doen. Hetgeen mij geleerd wordt, acht ik waardevol en ik ga er mij dan ook in oefenen en bekwamen. Jij zegt dat je stijl sterk op sayoc cali lijkt, welja, dat staaft enkel hetgeen ik reeds gezegd heb: namelijk dat er op heden geen uniforme stijl is wat betreft de kukri. Hier is hoe ik het zie: we komen beide van ergens anders maar hebben wel hetzelfde doel in zicht: namelijk de kukri leren meesteren, denk dat we van mekaar kunnen leren (dat hoop ik zelfs). Als ik je bepaalde technieken toon gaan ze je misschien eigenaardig lijken, maar het omgekeerde zal wellicht ook gelden. Als ik nog eens tijd heb zal ik de basisslagen en -blokken eens filmen. Kan ook interessant zijn voor andere forumleden om erover te discussiëren, niet?

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

sjors

Berichtdoor sjors » Za 12 Jan 2008 8:31

jullie kunnen allemaal oppervlakkig gaan doen met 'hij is nieuw hier en weet daarom niks' maar een wijze luisterd ook naar zijn leerlingen.

en
ik had al voordat ik poste afgesproken een video te maken, of de een of andere manier wisten we dat niemand dat ging aannemen

Is dit een voorbeeld van: "de aanval is de beste verdediging" of gewoon van een kort lontje?
(Lijkt me in ieder geval blijkbaar de beste manier om iedereen zo snel mogelijk tegen je in het harnas te jagen...) :wink:

Homo sapiens non urinat in ventum...

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Za 12 Jan 2008 9:03

katana schreef: Als ik nog eens tijd heb zal ik de basisslagen en -blokken eens filmen. Kan ook interessant zijn voor andere forumleden om erover te discussiëren, niet?

Mij lijkt dat in ieder geval wel interessant. De Kukri is nog niet een wapen waar ik veel mee gedaan heb, dus alles wat er toe bijdraagd dat ik er meer van kan leren is welkom.
Bovendien kun je zo zien of en welke eventuele overeenkomsten met andere martial arts sporten er zijn. :thup:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Za 12 Jan 2008 11:22

Dat zou zeker een mooie aanvulling zijn op het onderwerp Khukri, Katana! Ik, of beter, wij zijn benieuwd! Ik weet zelf helemaal niets van deze gevechtskunst en stijl, dus voor mij is het hoe dan ook leerzaam! :thup:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Crypto

Berichtdoor Crypto » Za 12 Jan 2008 17:33

ik sluit me volledig aan bij Katsumoto en bij Ger.
volgens mij heeft die best een kort lontje idd en volgens mij kun je ook een beetje normaler reageren.
het gaat over zwaarden en andere wapens waardoor iedereen van elkaar kan leren en wat of wie nou beter is is helemaal niet aan de orde.
het gaat gewoon om het plezier wat je beleefd aan de sport of hobby

水 土 火 空

- Toine

Terug naar “Etnische wapens”