Pijl en Boog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
Saelcallo

Pijl en Boog

Berichtdoor Saelcallo » Di 13 Feb 2007 20:46

Waarom kan ik nergens een Pijl en boog vinden die je kan kopen?
ik vind een kruisboog een beetje te..tja...barbaars?(ik weet het juiste woord niet)

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 13 Feb 2007 21:14

Ik heb even niet te tijd om na te gaan of die dingen in NL verboden zijn, maar als je naar de link van Justitie (zie hoofdpagina --> links) gaat kun je dat vast wel vinden. Lijkt me raadzaam om dat even na te gaan voordat je wat bestelt.

Verder heb ik even gegoogeld voor je, en kijk hier eens: Linkhttp://www.english-longbow.co.uk

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

The Don

Berichtdoor The Don » Di 13 Feb 2007 22:35

Pijl en boog zijn gewoon legaal in Nederland, maar als je iets wilt kopen kom je algauw op van die sportbogen met allerlei olympisch gedoe eromheen (om het zo maar lomp te noemen).

Zoek op Google maar eens op "compound sportboog"

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 13 Feb 2007 22:46

Je kunt in Nederland gewoon bogen kopen, van long bows, compounds en recurve bogen. Veel wapenzaken kunnen je daaraan helpen.

Op internet, bv. ebay is het altijd wel een stuk voordeliger, vooral als je in een van de EU landen besteld. ( geen belasting en invoerrechten )

Het leuke spul, zoals jachtpijlen etc. zijn in Nederland niet toegestaan.
Schieten mag je op eigen terein, of bij de schietvereniging. Met een bespannen boog op straat lopen/ bos of waar dan ook is verboden. ( zelf een keer betrapt op de hei, kost je een leuke cent )
:oops:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

The Don

Berichtdoor The Don » Di 13 Feb 2007 23:11

Op de hei met een pijl en boog? ik durf het bijna niet te vragen.... :roll:

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

lordofthefields

Berichtdoor lordofthefields » Wo 14 Feb 2007 9:25

Op veel grotere middeleeuwen gerelateerde beursen staat vaak een stand van een uitstekende bogenmaker, ik weet zo niet hoe hij zich noemd maar je zou het kunnen proberen op de Gothic&Fantasy beurs in rijswijk, volgend weekend. Op de Elffantasyfair staat hij zoiezo, en ik denk dat je op de Vikingbeurs in het Archeon ook een goede kans hebt.

Saelcallo

Berichtdoor Saelcallo » Wo 14 Feb 2007 14:11

Een aantal vrienden van me gaan naar de Elf Fantasy Fair...dus ik vraag wel of hun kunnen kijken hoe duur dat dan is...en de vikingbeurs?
het Archeon is hier dichtbij dus daar kijk ik zeker voor

In ieder geval: iedereen bedankt voor de info :D

Edit: is de Gothic&Fantasy Beurs niet heel toevallig Triganda?
2e Edit: Bespannen boog betekend toch als je de pees naar achter hebt en er een pijl inzit? (ik weet het, domme vraag :oops: )

(\__/)

(O.o )

(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Eamane

Berichtdoor Eamane » Wo 14 Feb 2007 15:22

Volgens mij is gespannen als de pees aan beide kanten om de boog zit. Dus als hij strak staat..

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 14 Feb 2007 16:19

Yep Eamane heeft gelijk, als de boog bespannen is en eigenlijk dus klaar om mee te schieten, dat mag dus niet.

The Don schreef:
Op de hei met een pijl en boog? ik durf het bijna niet te vragen

Ik weet het het mag niet, maar het is zo leuk om te doen, schieten op een redelijke afstand. Wel op een doel ( driepoot met doelschijf. )

Is hetzelfde als het werpen met messen en bijlen, mag eigenlijk ook niet, maar oh zo leuk om te doen. ( doe het dan ook geregeld ) :wink:

Miyamoto Musashi

Hans

Peter

Berichtdoor Peter » Ma 26 Mar 2007 17:47

Helemaal mee eens, vliegende wapens zijn leuk! Binnenkort schieten op de oude Qing trainingsgronden. Heb geen idee over de Chinese wetgeving hieromtrend maar ze vinden het allang leuk dat er zo'n rare Westerling komt schieten, dus zal bij deze weinig risico lopen.

Als ik weer in Nederland ben wil ik weleens mee naar die hei... wat voor boog schiet je?

Afbeelding
Oranje dynastie schutter

Afbeelding
Qing dynastie schutter

De hoed is trouwens antiek, die vond ik hier dit weekend. Er zijn mensen thuis die bij het zien van de foto vinden dat het nu echt uit de hand aan het lopen is...

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 26 Mar 2007 18:40

Peter schreef:Er zijn mensen thuis die bij het zien van de foto vinden dat het nu echt uit de hand aan het lopen is...
Haha! Goh... :lol:

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 26 Mar 2007 19:22

Peter schreef:De hoed is trouwens antiek, die vond ik hier dit weekend. Er zijn mensen thuis die bij het zien van de foto vinden dat het nu echt uit de hand aan het lopen is...

-Peter

Ik kan me er iets bij voorstellen, haha :lol:

- AKA Dragon's Roar

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 26 Mar 2007 20:02

Peter schreef:
Er zijn mensen thuis die bij het zien van de foto vinden dat het nu echt uit de hand aan het lopen is...

Niet alleen de mensen thuis. :lol: :lol: :lol:

Ik schiet met een recurve boog met 40lbs trekkracht. Het is geen echt sterke boog, dat weet ik maar voor de lol is hij leuk genoeg.
Heb ook wel een getracht daarmee te jagen ( voormalige oost Duitsland ), maar dat ging niet zo goed, nu blijf ik het gewoon doen met de kruisbogen die ik heb.

Als ik mijn verzameling zwaarden weer wat meer op orde heb wil ik nog een compound ( zwaar ), ruiterboog ( idd van de fair's ) en een longbow hebben.

Schieten met de recurve doe ik met gewone wedstrijdpijlen, maar ik heb ook enige handgemaakte pijlen. Die zijn vele malen beter.

Miyamoto Musashi

Hans

Peter

Berichtdoor Peter » Ma 26 Mar 2007 20:17

Ik heb twee van deze bogen, een lichte nieuwe en een oude zware. Over een jaar is m'n nieuwste boog klaar (door de bogenmaker in Beijing) maar ik ga over een paar maanden ook zelf beginnen met bouwen. Allemaal traditionele composiet recurve trouwens, want ik schiet vooral om de geschiedenis die ik bestudeer te "beleven" en de oude bogen waar ik niet mee durf te schieten beter te leren begrijpen. Vandaar ook het zelf maken.

Ik ben benieuwd het bouwen me af gaat, ik heb al veel onderzoek gedaan maar ik verwacht als ik dan begin dat ik vast tegen dingen aanloop waar ik nog nooit bij stil heb gestaan.

Schieten doe ik alleen met zelfgemaakte pijlen, in 1e instantie omdat er geen Qing pijlen te koop waren! Manchu bogen bereiken hun volle potentie op relatief lange treklengtes, dus heb pijlen nodig van meer dan 90cm. En het heeft ook wel wat, echte veren en 18e eeuwse kleuren op de schacht.

Woon je in de buurt van dat heideveld?

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 26 Mar 2007 21:57

Trouwens..
Hebben dragonheart en de malle heks geen bogen?
Dragonheart wel: Linkhttp://www.dragonheart.nl
Malle heks weet ik niet zeker

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Terug naar “Overige klassieke wapens”