Pijl en Boog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
katana

Re: Pijl en Boog

Berichtdoor katana » Do 23 Apr 2009 12:09

Om hier even aan te vullen: laatst heb ik m'n recent aangekochte (tweedehands) boog eens getest ('t is een compoundboog, dus zo'n aartslelijk modern ding) en in alle eerlijkheid, ik durf er niet meer mee schieten, hij trekt 50-60 lbs, en op 10m heb ik al drie pijlen kapotgeschoten (ter info: ik schiet op een doos van ongeveer 0.75 m², gevuld met opgerolde kranten, waardoor ik dus een niet al té hard doel heb dat toch dik en stevig genoeg is) met daarachter een triplexplaat van 15 mm.

De pijlen gingen vlotjes door de doos én boorden zich tot nét niet door de plaat... één pijl die de doos miste ging zelfs tot halverwege de schacht door de plaat. (nodeloos om te zeggen dat de pijlen gesneuveld zijn, is op zich geen ramp, waren houten pijlen die ik gekocht had om mee te oefenen, m'n carbonpijlen spaar ik nog even)
Gevolg: ik ben als de dood voor een verdwaalde pijl (ook al is het virtueel onmogelijk om de plaat aan de achterkant te missen), ik schrok me echt te pletter van de kracht. (mag er niet aan denken dat ik m'n pijl uit het hondje van de buurman vijf huizen verder mag gaan halen)

Nu ben ik dus nog aan het uitkijken naar een stuk weiland, waar ik niet hoef in te zitten met hetgeen zich achter m'n doel bevindt.

(wat ik wél fantastisch vind aan de compound is dat je op een bepaald moment minder trekkracht nodig hebt, is een pak makkelijker om je arm stabiel te houden, ook al issie spuuglelijk)

(de verkoper zei me deze week dat hij nog een kruisboog had liggen van 120 lbs... heb maar vriendelijk gepast, ik denk dat je daarmee een volwassen Hert kunt neerleggen)

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Do 23 Apr 2009 15:52

Het is mischien aan te raden om zowiezo niet met houten pijlen te schieten niet echt geschrikt voor compoundboog. En als je bang bent om je carbon pijlen kapot te schieten (wat ook gevaarlijk is). Kan je het beste alluminium pijlen kopen. bij ons op de boogclub zijn dat de standaard pijlen daar. en deze allumium pijlen zijn zeer stevig.

En als je nog een goed doelwit zoekt deze vind ik zelf erg goed:

http://www.outdoorpro.nl/index.php?cat=product_detail&pid=266&scid=139&sscid=&woord=+Strawtec+doelpak+70+cm+rond&category=Handboog+Boogschieten+Doelpakken%28standaard%29

Relatief niet heel erg duur en daar komt zeker weten geen pijl door heen :thup:.

En heb je nog foto's van je compoundboog ????

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

katana

Berichtdoor katana » Do 23 Apr 2009 17:06

u vraagt, wij fotograferen...
Afbeelding

Het kleur is niet zoals ik 'em zou willen, denk dat ik hem in een vrij fel kleur ga herspuiten, de latten in één kleur, het handvat in een ander. Je ziet duidelijk dat hij tweedehands is, maar maakt mij niet veel uit, voor hetgeen ik er maar voor heb moeten betalen (€75, zonder pijlen) ga ik niet moeilijk doen

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Zo 26 Apr 2009 17:17

Mooie boog katana idd leuk dingetje.

Ik ben vandaag naar de elffantasy fair geweest natuurlijk heel wat wapens gezien en andere leuke spullen. En daar heb ik ook maar besloten om een Ruiterboog te gaan kopen en aftestappen van mijn recurveboog. Dus heb nu een mooie ruiterboog erbij met nieuwe pijlen. foto's volgen zo snel mogelijk :wink:

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Titus

Berichtdoor Titus » Ma 29 Aug 2011 16:25

ik lees hier veel van mensen die gaan jagen met pijl en boog
hoe werkt dit (in België) Nederland mag ook maar dan zonder dat men een jachtvergunning nodig heeft
moet men daar een jachtvergunning voor hebben en +18 zijn ?
of zijn er organisators die zoon dingen doen
mvg
Titus

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 29 Sep 2011 10:55

Volgens mij mag het in Nederland uberhaupt niet....

Ik heb een middeleeuwse longbow van 45pond. Gebruik m alleen niet heel veel.
Manlief heeft een compound kruisboog (modern ding, hij is wel heel vet).
Katana, als jij met jouw boog al niet meer durft te schieten, moet je dat monster eens zien. hij is 180lbs en is écht ziek! Zodra je lost zie je de pijl alleen nog maar wanneer hij in het doel zit (als je gelukt hebt, meestal schiet hij er doorheen). man wat gaat dat ding hard!

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Terug naar “Overige klassieke wapens”