Daab / Dha uit Thailand

Iets nieuws gekocht, of iets gevonden op de zolder van een ver familielid? Laat het hier zien!
Richard

Daab / Dha uit Thailand

Berichtdoor Richard » Za 02 Sep 2017 20:35

Het is lang geleden dat ik een nieuw zwaard heb aangeschaft, maar sinds kort heb ik een traditioneel Thais zwaard: Daap of Dha. Helaas niet zelf meegenomen van een mooie reis, maar online besteld. Het zwaard is gemaakt in Aranyik, een smeeders-dorp die van oudsher zwaarden maakt en vandaag de dag vooral bekend staat om superieure gereedschap en messen.

Op de kling staan mooie Thaise versiering en khmer Yantra's geëtst. Het exacte metaalsoort weet ik niet, de verkoper is ook geen zwaard exepert, maar handelaar in Muay Thai materiaal en doet daar een handel in Krabi krabong (de Thaise gewapende vechtkunst) spullen bij. Omdat het uit Aranyik komt kun je er wel vanuit gaan dat het goed spul is. Het blad is wel grijzig/zwart gemaakt (waarschijnlijk voor het etsen van de yantra's en figuren), weet iemand hoe?

De lengtes zijn:

In sheet: 83.5 cm
Zwaard met greep: 75 cm
Kling: 46 cm

Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- AKA Dragon's Roar

linknl

Re: Daab / Dha uit Thailand

Berichtdoor linknl » Wo 21 Mar 2018 12:19

Hi Richard,
Helaas is ook dit Toeristen kwaliteit.
De kunst van het zwaarden maken is de laaste decennia verloren gegaan, de meest voor de hand liggende redenen toerisme en het snelle geld maken en mensen willen geen smerig werk meer doen, ja ook daar.
JA er zijn nog een 4 tal smeden in Thailand die nog het leuke spul maken, maar die zijn moeilijk te vinden.
Nu iets meer over jouw Dha, het kan best zijn dat het staal goed is en ook goed gehard is maar het handvat en de schede zijn meestal slecht gemaakt en ook niet geschikt om echt mee uit te halen. Het handvat zit met een een stukje draadstang dat aan het lemet is gelast.
De baldrik het touw is gewoon nylon en niet met her origineel te vergelijken. waarde van het zwaard ongeveer €35

Het zwaard loont zicht wel goed om zelf iets moois van te maken.

More sweat in training is less blood in combat.

Richard

Berichtdoor Richard » Za 24 Mar 2018 20:17

Hmm dat is jammer aangezien de verkoper beweert dat het 't echte werk is gemaakt voor krabi krabong, maar dat kan een goed verkooppraatje zijn natuurlijk. Wat wel anders was dan op de foto's van de verkoper is dat de yantra er in zouden gekerfd zijn in plaats van geëtst. Dat rijmt wel met je opmerking dat er voor het snelle geld is gegaan. De constructie voelt wel degelijk.

Het nylon koord viel me ook tegen, maar is makkelijk te vervangen natuurlijk. Het kostte overigens 70 euro excl verzending. Een leuk hebbendingetje Via Etsy zijn er betere te vinden, maar dan betaal je 500+ euro of via Old Block Blades, dat lijkt me ook wel wat. Dus je krijgt inderdaad wat je ervoor betaalt :-) Ik heb laatst nog de Thai Machete van Cold Steel gekocht, dat is maar een zielloos ding vergelijken met deze haha.

- AKA Dragon's Roar

linknl

Berichtdoor linknl » Wo 04 Jul 2018 23:02

Hoi Richard,
in Aranyik gaan deze over de balie voor 2000 baht de bladen met gekerfd blad vanaf 3000 baht.

Richard

Berichtdoor Richard » Zo 08 Jul 2018 19:55

Aha, thanks, dat klopt dan wel aardig :-) 3000 thb is ongeveer 77 euro. Of doelde je op die van Old Block? Deze worden in de Isaan gemaakt en van die geloof ik eigenlijk wel dat het goed werk is eerlijk gezegd en geen toeristisch prul. Ik laat er nu eentje maken via hen, de bemiddelaar (een Canadees) is zelf ook een smid (voornamelijk messen en bijlen). Het is op dit moment in productie en duurt dan nog even tot het binnen is natuurlijk. Zodra het binnen is plaats ik wel foto's.

- AKA Dragon's Roar

linknl

Berichtdoor linknl » Ma 09 Jul 2018 22:04

Ik ben wel benieuwd waar in Isaan weet je dat ook?
ga straks in December weer, ken wel smederijen op andere plekken maar niet in Isaan altijd leuk om te bezoeken.

Richard

Berichtdoor Richard » Di 10 Jul 2018 20:37

Waar precies weet ik niet, maar je kunt Ryan Nelson gerust mailen of een berichtje sturen via Facebook of Instagram. Hij wil de Thaise smederijen graag promoten, dus ik verwacht wel dat hij je wilt informeren om een bezoek te regelen. Op https://oldblockblades.com onderaan staan linkjes naar zijn Facebook pagina, dan kan je directer communiceren, of gewoon via het contact formulier natuurlijk. Ben benieuwd!

- AKA Dragon's Roar

linknl

Berichtdoor linknl » Di 10 Jul 2018 20:58

Damn ik weet wel wat zijn winstmarge is lol... zitten overigens wel mooie spullen tussen.
Zal eens kijken of hij zin heeft.

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 11 Jul 2018 10:45

Je kan ook je eigen hakbijl smeden via hem in Roi Et: https://oldblockblades.com/blogs/news/f ... lacksmiths Misschien ook leuk!

En tja, hij zal er gerust op verdienen en waarom ook niet? Ter plaatsen kopen is vast goedkoper, zoals met zo veel dingen. Maar dan moet je er ook eerst heen, wat overigens geen straf is, maar wel wat centen kost :-)

Zijn doel is wel om een eerlijke prijs aan de smid te geven, dus wat zijn winstmarges precies zijn kun je niet echt zeggen ook al zijn vergelijkbare zwaarden elders goedkoper. Of het gebeurd is een tweede natuurlijk. Maar goed, ik weet ook niet hoeveel een smid in China bij Hanwei betaald krijgt, of in Cambodja bij Cheness, ik vermoed dat de marges daar ook flink zijn. Of wat denk je van een fabrieksmedewerker in de apple [of vul maar in] fabriek, kledingindustrie, etc... :-(

- AKA Dragon's Roar

linknl

Berichtdoor linknl » Wo 11 Jul 2018 21:55

Voor de crisis had ik samen met een maat voor THB 2.000.000 in stock..ik weet wel wat het mag kosten :-)
Als het maar goed spul is, er zit helaas ook een hoop troep tussen tegenwoordig, Thai willen zelf geen smerig werk meer doen en gaan meer voor het snelle geld helaas.

Roi Et is geen probleem ben er vlak bij over een paar maandjes. vindt het altijd wel leuk om even rond te snoepen.

Richard

Berichtdoor Richard » Do 12 Jul 2018 12:13

Ah damn, dat had ik moeten weten! Een Daab is in Nederland moeilijk te krijgen en tijdens vakantie durfde ik het niet aan, je komt al snel bij toeristen spul uit inderdaad en bij volgende bezoeken heb ik waarschijnlijk andere prioriteiten,dus ben wel van het internet afhankelijk. Wat trouwens tof is dat het kan!

Zou tof zijn als je een bezoek kan maken, hou me op de hoogte!

- AKA Dragon's Roar

linknl

Berichtdoor linknl » Do 12 Jul 2018 21:02

Ga ik doen, mocht je zelf nog een keer gaan dan is ayutthaya wel leuk om te bezoeken van daar kan je weer makkelijk naar Aranyik waar veel gesmeed wordt.

Mocht je wat meer naar het noord westen gaan dan is uttaradit de moeite waard oude staal mijnen (lek namphi) and ook veel smederijen.
uttaradit swords op google laat genoeg leuk zien.

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 16 Jul 2018 14:04

Aranyik wil ik zeker een keer bezoeken. In Ayutthaya ben ik al eens geweest en zeker mooi om nogmaals te bezoeken en dan te combineren.

Uttaradit levert inderdaad veel mooie voorbeelden op!

- AKA Dragon's Roar

Terug naar “Kijk eens wat ik hier heb!”