Kan er mij iemand helpen.

Iets nieuws gekocht, of iets gevonden op de zolder van een ver familielid? Laat het hier zien!
arco

Kan er mij iemand helpen.

Berichtdoor arco » Do 22 Okt 2009 23:22

hey,ga meteen met de deur in huis vallen ik heb me ingelogd omdat ik met een vraagje zit .Enkele jaren terug heb ik in een winkeltje een katana(denk ik) gekocht deze vond ik wel mooi om in mijn living te hangen,door verbouwingen ligt hij nu al 6 jaar boven op een kleerkast .Mijn vraag was nu hoe oud is deze katana ,is het een echte ,wat is het waard,en heeft iemand een idee wat daar op staat.Daar ze vroeger in de winkel er ook niets van kenden weet ik er eingelijks niets van(was namelijk een winkel van allerlei kleine halskettingen en ringen uit het buitenland en dat was ook meegeleverd maar was eingelijk niet besteld,zat blijkbaar in een houten kist als hij daar toekwam)
dank bij voorbaat.
grtz stijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jetfire

Re: Kan er mij iemand helpen.

Berichtdoor Jetfire » Do 22 Okt 2009 23:56

Van een afstandje lijkt het een Gunto (tweede wereldoorlog zwaard) maar als ik kijk naar de kwaliteit van de fittingen en het blad is het duidelijk dat het hier om een imitatie gaat. Waarschijnlijk in massa geproduceerd in China of India. Laat je niet foppen door het schijnbare oude uiterlijk dit is gemakkelijk te imiteren met verf en pigment. Geen idee hoe oud het zwaard is mischien tien jaar mischien vijftig jaar.
Waarde? Tsja het blijft een imitatie, een paar tientjes?

Helaas dus geen authentieke katana maar je kan hem natuurlijk wel aan de muur ophangen.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 23 Okt 2009 7:49

Ik sluit me aan bij Jetfire.
Maar je kan er ook beter niet mee gaan zwaaien maar gewoon en plek aan de muur geven.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Maht_hild

Berichtdoor Maht_hild » Za 24 Okt 2009 3:05

Jetfire schreef:Waarschijnlijk in massa geproduceerd in China of India.

off-topic:

ik zie dit vaak staan "massa productie", en dat het vaak word gevolgd door imitatie

echter als ik 1 ding mag ophelderen
in zowel de 1e als 2e wereld oorlog werden katana's in massa productie genomen voor de doorsnee soldaten en deze functioneerden degelijk
uiteraad wel mindere kwaliteit als handgesmeed
maar het hoeft hier niet perse om die reden om een imitatie te gaan
tenzij er met imitatie bedoelt word niet hand gesmeed

For want of a nail the shoe was lost.
For want of a shoe the horse was lost.
For want of a horse the rider was lost.
For want of a rider the battle was lost.
For want of a battle the kingdom was lost.
And all for the want of a horseshoe nail.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Za 24 Okt 2009 9:32

Maht_hild schreef:off-topic:

ik zie dit vaak staan "massa productie", en dat het vaak word gevolgd door imitatie

echter als ik 1 ding mag ophelderen
in zowel de 1e als 2e wereld oorlog werden katana's in massa productie genomen voor de doorsnee soldaten en deze functioneerden degelijk
uiteraad wel mindere kwaliteit als handgesmeed
maar het hoeft hier niet perse om die reden om een imitatie te gaan
tenzij er met imitatie bedoelt word niet hand gesmeed

Wij bedoelen in dit geval met massa productie, de imitatie gunto's die nu gemaakt worden in China of India en die bewerkt worden zodat te echt en oud lijken.

Het klopt dat de gunto's aan het eind van de 2de WW in massa werden gemaakt en van wat mindere kwaliteit waren als de handgesmede.
Zie deze site maar eens: Linkhttp://home.earthlink.net/~steinrl/nihonto.htm

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Za 24 Okt 2009 11:49

Arco,

Als eerste Welkom, en om ook maar gelijk met de deur in huis te vallen, eigenlijk zijn "benamingen" als "massa productie en imitatie" een beetje zacht uitgedrukt.
Aangezien plaatjes vaak meer zeggen dan woorden :wink: vergelijk voor de gein de onderstaande eens met elkaar:

Gunto van het "merk" Chinese Crap:

Afbeelding

met deze:

Afbeelding

Afbeelding

en vergelijk dan eens de kwaliteit van de fitings en de geometrie van het blad.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Za 24 Okt 2009 13:26

Als ik een voorzichtige opmerking zou mogen maken, is het niet zo dat je aan de 'inscriptie' op het blad en de 'hamon' (dat vlak) al kunt zien dat Arco's zwaard niet bijzonder veel waard is?

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Zo 25 Okt 2009 5:06

Juist. Hoewel het bij mij meer het totaalplaatje is wat uitstraalt of iets authentiek is of niet. Vaak kun je dit al in een oogopslag zien.
Het is een beetje raar uitleggen maar, als je naar authentieke zwaarden kijkt of je houd ze vast...dan merk je dat je naar iets kijkt wat vol bloed, zweet en energie (in dit geval) zit.
De slechte imitaties en namaakproducties bevatten deze elementen al niet, waardoor het makkelijk is echt van nep te onderscheiden. Maar dat is iets gevoelsmatig. Uiteraard moet je wel met bewijzen kunnen komen als je met zekerheid wilt zeggen of iets echt of nep is, maar gevoel zegt al heel veel voor mij.

Bij deze. :mrgreen:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Zo 25 Okt 2009 22:58

Ik sluit me bij de rest aan. Dit is een muurhanger.

Het ziet er uit of het uit dezelfde fabriek komt als de sieraden (ik zeg niet dat de sieraden lelijk waren, maar een sieradenfabriek is geen zwaardsmit). Foutje en per ongeluk met de verkeerde doos mee gestuurd?

In ieder geval. Misschien leuk voor aan de muur, maar dan houd het wel op.

We kunnen het hele ding wel spreekwoordelijk gaan ontleden (oftewel: wat klopt er niet aan het plaatje), maar dat is niet echt nodig. Al vind ik het zwaard van de topic stater een klassiek voorbeeld van een Chinees sier zwaard/muurhangertje.

In andere woorden. Als je het niets vind kan hij naar de rommelmarkt voor een tientje, kan het voor een goed doel verkocht worden. Anders ligt het ding weer 6 jaar op zolder. Zonde.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

dave

Berichtdoor dave » Ma 26 Okt 2009 19:36

Volledig mee eens dat de eerste foto's die hier werden gepost een chinakatana zijn maar toch opgelet want de Chinezen beginnen hun reproductie skills op te drijven en zijn behoorlijk goed aan het worden in nep ww2 zwaarden te maken.

Afbeelding

Als je er iets van afweet kan je nog een oordeel vellen maar voor een beginner wordt het al een stuk moeilijker. En ik heb ooit nog betere fakes gezien :wink:

Dave

Wat je wilt en krijgt in het leven is meestal niet hetzelfde....

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Ma 26 Okt 2009 20:36

wow:O

Komt het ooit ook nog eens zo ver dat er gewone functionele replica's worden gemaakt van ww2 zwaarden? gewoon net zoiets als de paul chen practical plus katana zegmaar?
Heb dat wel al eens een keer bij musashi(merk) gezien geloof ik.:D

dave

Berichtdoor dave » Ma 26 Okt 2009 20:45

@littlesamurai dit zijn functionele replica's :D

De Chinezen stoppen liever 10-20h meer tijd in het vervaardigen van een dergelijke replica omdat ze weten dat die op ebay of andere plaatsen worden verhandeld voor $500-1000..je zou voor minder eens een extraatje doen ...

Dave

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Ma 26 Okt 2009 20:56

oh, wist ik niet:P ziet er dan wel vrij authentiek uit moet ik dan zeggen,
ben wel eens benieuwd hoe dat blad er van dichtbij uitziet:P

dave

Berichtdoor dave » Ma 26 Okt 2009 21:34

Blad is net hetzelfde als dat van een gemiddelde productiekatana. Meestal T8 of T10 staal of het afgrijselijke gevouwen staal dat overmatig wordt geëtst..

Dave

menatalmind
Verbannen

Berichtdoor menatalmind » Za 07 Nov 2009 8:14

De katana waar het hier om gaat is fake. Het is geen echte gunto. Ik adviseer je om goed naar de koshirae te kijken die is bij de Japanse Gunto altijd gestandariseerd en van hogere kwaliteit daan dit soort replica's. Er zijn een aantal goede boeken over het onderwerp te koop zoals bijvoorbeel Ron Fullers "Militairy Swords of Japan" (London 1991).

Terug naar “Kijk eens wat ik hier heb!”