Zwaardenstaal gezocht

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Bram.penning

Zwaardenstaal gezocht

Berichtdoor Bram.penning » Zo 19 Apr 2020 0:00

Hallo allemaal,

Ik wil gladius gaan maken en bel van plan dit te doen met behulp van een vijl en een ijzerzaag. Dit word mijn eerste zwaard en ik heb geen idee naar wat voorn staal ik moet zoeken. Ik ben al ontzettend lang bezig met het afspeuren van het internet maar kan geen geschikt stukje vinden. Veel replica's van een gladius zijn gemaakt van EN45 staal. C45, C60 en C95 schijnen ook goed te zijn voor het maken van zwaarden. Ik heb naar deze staalsoorte en nog wat andere gezocht maar heb niks gevonden in de juiste afmetingen of voor een redelijke prijs. Aangezien ik het staal alleen maar klijner kan maken en dus niet kan vervormen zal het handig zijn als ik een plaat vormig stuk staal kan vinden. De afmetingen die ik zoek zijn (minimaal) 700×50×5 mm, deze maten mogen best wat uitwijken maar dit is het kleinste wat mogelijk is. Het type gladius wat ik wil maken hangt af van de afmeting staal wat ik vind. Ik heb wel wat onderzoek gedaan naar wat ik goed zou kunnen gebruiken alleen er is zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en dat maakt het zoeken ook niet gemakkelijker.

Als jullie mij zouden kunnen helpen om een stukje staal te kunnen bemachtigen zal dat erg fijn zijn. Misschien weten jullie nog wel een goeie site of zoekopdracht oid. Ik heb niet een precieze staal soort in gedachten, als het geschikt is voor beginnende zwaardenmakers in de juiste afmetingen is dat voldoende.

Alvast bedankt!

Bram

Terug naar “De technische hoek”