Katate Maki

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Richard

Katate Maki

Berichtdoor Richard » Za 25 Okt 2008 19:45

Iemand ervaring met deze vorm van de tsuka ito wikkelen?
Ik vind deze uitleg hieronder niet echt duidelijk:

Afbeelding

Hoeveel lengte moet ik over houden en begin ik aan een kant of moet ik de ito doormidden knippen en van beide kanten naar elkaar toe werken?

Of kan ik deze stijl maar beter niet toepassen :) ?

- AKA Dragon's Roar

ti-lite
Moderator

Re: Katate Maki

Berichtdoor ti-lite » Zo 26 Okt 2008 18:44

Als je er niet uit kan komen zou niet toepassen de bese oplossing zijn.
Ziet er in ieder geval niet makkelijk uit. :cry:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Richard

Berichtdoor Richard » Zo 26 Okt 2008 18:57

Goede tip :)
Ik ga je tip maar opvolgen en de normale stijl gebruiken. Is wel meer werk...

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 26 Okt 2008 21:14

Dragon's Roar,

Ik heb vrij recentelijk een tsuka in Katate Maki gedaan, ik had een oude tsuka van een iaito met een standaard lente (schat zo rond de 26 a 27 cm.)
De ito was ca. 5,5 mtr, deze heb ik niet in 2-en geknipt maar verdeeld in een stuk van 2 mtr en een stuk van.....................................................3,5 mtr. :D
Gewoon aan de omote zijde beginnen, even van te voren het "tussenstuk" uitmeten.

http://www.swordfactsbenelux.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1089

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 27 Okt 2008 18:43

Hoe bedoel je verdelen zonder te knippen?
Laat je een eind van de ito recht omhoog lopen bij het "niet-vouw-gedeelte" terwijl je de andere kant eromheen wikkel? Ik heb 4 meter ito, zal dat genoeg zijn?

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 28 Okt 2008 8:30

Dragon's Roar,

Bij Hineri maki zoek je het midden op van het stuk ito wat gebruikt wordt, en ga je vanuit dat midden wikkelen naar 2 kanten toe.
Ik teken eerst op de tsuka af tot waar de ruitjes koemen, en het gedeelte waar de ito gewoon om de tsuka gedraaid wordt.
dan zoek ik op de ito punt dat de ito verdeeld in 2/5 - 3/5, dus je hebt dan aan 1 zijde een stuk ito hangen van 2/5 van de lengte en aan de andere zijde 3/5.

Ik weet niet of 4 meter voldoende is, ik probeer eerst even losjes een wikkeling om te zien hoe ik uit kom en dan zie ik ook of ik voldoende overhou voor de eindknoop.

Op de website waar de bovenstaande plaatjes vandaan komen, knippen ze het deel af dat onder het gedraaide gedeelte door zou lopen, en aan het eind van het gedraaide gedeelte wordt het weer toegevoegd zodat het laatste stuk ruitjes gemaakt kan worden.

Bij de tsuka die ik gebruikt heb lag de same wat dieper in het hout van de tsuka, en heb ik de ito heel gelaten en langs de rand van een same paneel door laten lopen zodat het niet zichtbaar is.

Ik hoop dat je van het bovenstaande iets van kunt maken, valt niet mee om dat in een paar woorden goed uit te leggen. :?

Richard

Berichtdoor Richard » Di 28 Okt 2008 14:30

Kubikiri Asa schreef:Bij de tsuka die ik gebruikt heb lag de same wat dieper in het hout van de tsuka, en heb ik de ito heel gelaten en langs de rand van een same paneel door laten lopen zodat het niet zichtbaar is.

Dat is inderdaad wat ik ook bedoel. Maar dat is geen optie, want bij mij zou je dat gaan zien.
En knippen doe ik liever ook niet. Ik hou het maar op de "gewone" stijl. In ieder geval bedankt.

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 29 Okt 2008 20:04

Dragon's Roar,

Mocht je nog wat extra inspiratie op willen doen dan zit hier misschien nog een idee tussen. :wink:

http://www007.upp.so-net.ne.jp/m-kenji/tsukamaki.html

succes. :thup:

dutchronin

Berichtdoor dutchronin » Wo 29 Okt 2008 21:31

Hi,

4 meter ito is ruim voldoende voor een tsuka van ongeveer 30 centimeter.Je moet wel goed voorplannen.
Maak eerst een goede verdeling (evenveel wikkelingen boven het middenstuk als onder het middenstuk)
Je begint met de gehele ito maar een kant is kort en de rest aan de andere kant.zie tekening eerste post Door eerst de bovenste wikkelingen te maken kun je erachter komen hoe lang de korte kant moet zijn.

Dan begin je met de hineri maki totdat je de bovenste wikkelingen gedaan hebt. Het lange stuk gebruik je voor de middenwikkelingen (er is nog niets afgeknipt ) dit lange stuk kruis je over het korte stuk en dat knip je af zodat er alleen een klein stuk onder de eerste middenwikkeling zit(dit gebeurd aan de zijde die je niet ziet als je het zwaard in je obi draagt)zoals ook aangegeven in de tekening in de eerste post.
Nadat je alle middenwikkelingen hebt gedaan dan vouw je het laatse lange stuk ito dubbel en knip je het door zodat het afgeknipte stuk en het stuk na de laatse middenwikkeling even lang zijn.
Het afgenipte stuk doe je onder de laatste middenwikkeling op de zelfde manier als je boven gestopt bent(wel vastlijmen) en dan kun je verder met de hinerimaki naar de kashira toe. allebei de stukken ito zijn van dezelfde lengte.

Het is een beetje uitzoeken maar het resultaat is mooi.

hier wat voorbeelden van katate maki die ik zelf heb gedaan.

Linkhttp://www.mijnalbum.nl/Album=MDF6H4GE
Linkhttp://www.mijnalbum.nl/Album=TYE88RPG
Linkhttp://www.mijnalbum.nl/Album=SXK7I4MN

Erik

linknl

Berichtdoor linknl » Wo 29 Okt 2008 21:59

das goed werk Erik.
Wikkel je ook voor anderen?

More sweat in training is less blood in combat.

dutchronin

Berichtdoor dutchronin » Do 30 Okt 2008 0:39

je bent de eerste die dat vraagt, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht.
Ik deed het maar zelf omdat ik het leuk vind en er hier in Nederland niemand is die ik ken die dat doet. Opsturen naar het buitenland kost je gelijk een bom met duiten dus daarom doe ik het zelf maar.

Ik heb wel eens een tsuka ingekort voor iemand dus een katatemaki wikkeling voor iemand doen dat zou ook wel kunnen denk ik. Ik blijf een amateur dus............ :wink:

Erik

linknl

Berichtdoor linknl » Do 30 Okt 2008 8:47

ik heb veel projecten verzameld, alleen tijd verzamelen lukt me niet op dit moment.
Zou je met een maandje of 2 een tsuka voor me willen doen?

More sweat in training is less blood in combat.

Richard

Berichtdoor Richard » Do 30 Okt 2008 8:59

Erik, dat ziet er goed uit man. Ik ga het zeker proberen, met jouw uitleg erbij moet het wel lukken. Bedankt!

- AKA Dragon's Roar

Richard

Berichtdoor Richard » Do 30 Okt 2008 20:01

Nou, ik geef het op. Ga toch maar met de gewone stijl verder.... Ik heb even snel wat geprobeerd, maar op mij tsuka is de normale stijl mooier denk.

- AKA Dragon's Roar

dutchronin

Berichtdoor dutchronin » Vr 31 Okt 2008 0:36

Het is echt niet zo moeilijk hoor, ik vind het makkelijker dan hineri.

linknl, is goed kom er maar over twee maanden op terug dan komen we wel eruit.

Erik

Terug naar “De technische hoek”