Katate Maki

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
dutchronin

Re: Katate Maki

Berichtdoor dutchronin » Vr 31 Okt 2008 0:53

De tekeningen zijn echt wel duidelijk zeker tot en met het midddenstuk, hoe je daarna verder moet gaan is minder duidelijk.

Tekening 1 geeft aan aan welke kant van de tsuka moet beginnen (omote= de kant die van je afwijst als je het zwaard in je obi draagt) geeft ook aan waar het lange en waar het korte stuk moet zitten.
Tekening 2 geeft aan hoe je verder gaat aan de ura(kant van de tsuka die naar je toewijst als hij in de obi zit) kant van je tsuka (ook aangegeven waar korte stuk zit en waar lange stuk en hoe deze kruisen)
Tekening 3 geeft aan waar je het korte stuk moet afnippen en dat je het vastplakt, ik doe dat met een druppel seconden lijm, de detailtekening daarnaast geeft aan he je de hisagami moet doen bij het laatste stuk voor de middenwikkeling.
tekening 4 begrijp ik ook niet zo goed maar is volgens mij hoe je de menuki bevestigd.
Laatste tekening is het laatste stuk en dat doe je eigenlijk andersom dan het eerste stuk.
Eerst losse stuk ito dat je losgeknipt hebt zet je onder de laatste draai vast met druppel lijm. en dan ga je verder met hineri maki, eindknopen doen en klaar is ..................

Geef niet te gauw op, en als het echt niet meer gaat dan moet ik ooit maar eens een cursusje katatemaki geven :wink: :clap: :wink:

Erik

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 31 Okt 2008 11:22

dutchronin schreef:Geef niet te gauw op, en als het echt niet meer gaat dan moet ik ooit maar eens een cursusje katatemaki geven :wink: :clap: :wink:

Erik

Misschien iets voor de volgende SFB dag.
Behalve bekijken van wapens, het werken met wapens ook nog eens een cursus ito en sageo wikkelen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 31 Okt 2008 18:25

dutchronin schreef:Geef niet te gauw op, en als het echt niet meer gaat dan moet ik ooit maar eens een cursusje katatemaki geven :wink: :clap: :wink:

Erik

Met de uitleg erbij is het inderdaad goed te doen, maar ik heb een stuk gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de normale wijze beter staat. Wel meer werk natuurlijk. En het knippen zie ik eigenlijk niet zo zitten, mocht ik het een keer anders willen, moet ik weer ito kopen....

Het mooie aan Katate Maki vind ik dat je bij deze stijl de menuki goed ziet. Maar de normale stijl is op mijn tsuka denk toch mooier aangezien ik graag bruine ito op zwarte same wilde, wil ik de same ook kunnen zien natuurlijk.

Sowieso is een cursusje altijd leuk, ook voor de "normale"stijl. Ik vind het lastig gelijke diamanten te krijgen zonder Hishi-Gami, niet dat ik mét ooit heb geprobeerd overigens :lol:

- AKA Dragon's Roar

Terug naar “De technische hoek”