Zwaard maken

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Honor
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 11 Jan 2014 21:24

Zwaard maken

Berichtdoor Honor » Vr 24 Jan 2014 22:34

hallo allemaal.

als enthousiast liefhebber van zwaarden en dan vooral de technische kant ervan ben ik van plan om een zwaard te maken middels stock-removal uit een goed stuk gereedschapstaal.
wil de kling zodanig bewerken dat het een ruit of diamantvorm krijgt dus zonder de fuller.
heb deze vorm vaak gezien op middeleeuwse replica's en vind dit erg mooi.

echter bij een breedte van 40mm en klinglengte van 980mm valt het mij erg moeilijk om de daarbij horende dikte van het strip gereedschapstaal te kiezen/bepalen.
ik bedoel te dik en het zwaard wordt een breekijzer, te dun en je hebt een zwabber strip.

heeft iemand hier (veel) meer verstand van dan ik en kan mij hierover goede raad verschaffen ?

alvast bedankt.

groet, Luuk.


Gebruikersavatar
Insane
Beheerder
Berichten: 1045
Lid geworden op: Vr 27 Jul 2007 20:54

Re: Zwaard maken

Berichtdoor Insane » Zo 26 Jan 2014 7:15

Hoi Luuk,

Persoonlijk zou ik kiezen voor verenstaal om het zwaard van te maken.
Als je contact opneemt met Smederij Atelier Alkmaar dan kan die je wel adviseren en het staal leveren.
Ze hebben een webshop waar je het één en ander kan zien, maar ze zullen vast ook al je vragen beantwoorden.

Heb je al nagedacht over het harden en temperen?
Wat betreft het swabberen is het idd belangrijk dat je de juiste diktes en breedtes aanhoudt.
Je zou kunnen kijken naar bestaande zwaarden en hun afmetingen. Er zijn er genoeg te vinden met hun maten op het internet.
Voor een goed handteerbaar zwaard zal het moeten lopen van breed naar smal en van dik naar dun.
In het Engels heet dit distal taper.

Een kling van 98cm is wel erg lang hoor, Gisteren heb ik de Hanwei Tinker longsword binnen gekregen en die heeft een kling van 89cm.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Honor
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 11 Jan 2014 21:24

Re: Zwaard maken

Berichtdoor Honor » Zo 26 Jan 2014 12:13

Hallo "Insane"

bedankt voor je advies en ik zal als nodig mijn ontwerp van het zwaard aanpassen.
had in gedachten om een rapier te maken maar dan in de vorm van een hand and a half Longsword uit de 15de eeuw.
maar als blijkt toch te ambitieus dan zal ik iets anders bedenken en eerst meer types van zwaarden gaan bekijken.

ja ik ken smederij alkmaar en men is daar heel vriendelijk,bereidwillig van advies en kundig ter zake.
bovendien een Hardingservice beschikbaar.
echter nogal duur met de artikelen en materialen naar mijn smaak.

verenstaal is inderdaad de beste keuze voor een zwaard en ik denk dat ik het goedkoopste uit ben bij een ijzerhandel in de buurt.
distal tapering is een absolute noodzaak voor een goed functionerend zwaard,je hebt gelijk.

Mvrgr, Luuk.


Gebruikersavatar
pieterjt
Berichten: 49
Lid geworden op: Vr 22 Jun 2012 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Zwaard maken

Berichtdoor pieterjt » Wo 29 Jan 2014 3:06

Hey Luuk,

Wellicht heb je wat aan het artikel van Kubikiri Asa:
http://www.swordfactsbenelux.nl/zelf_een_katana_maken
Hij maakt hier een katana maar de methode is denk ik ook voor een ander type zwaard te gebruiken :wink:

Groeten Pieter.

Men moet het ijzer smeden als het heet is.

Pieter.

Honor
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 11 Jan 2014 21:24

Re: Zwaard maken

Berichtdoor Honor » Wo 29 Jan 2014 20:07

Hoi Pieter.

erg bedankt en hier heb ik zeker wel wat aan !
vooral het gebruik van de markeerinkt/tracer had ik nog niet in m'n vizier.
dit zal helpen om de distal taper beter te kunnen aftekenen.

voorts wil ik zelf zo min mogelijk van snij/slijpmachine gebruik maken ivm de temperatuur, die moet zo laag mogelijk blijven.
ga goede ouderwetse vijlen aanschaffen en dan maar vechten met de Beer ...

mijn dank, grt Luuk.


Gebruikersavatar
pieterjt
Berichten: 49
Lid geworden op: Vr 22 Jun 2012 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Zwaard maken

Berichtdoor pieterjt » Wo 29 Jan 2014 20:34

Luuk,

Het gebruik maken van slijpmachines is goed te doen voor de ruwe vorm, als je dit maar zeker niet meer gebruikt na dat je het zwaard hebt gehard/hebt laten harden. Als het zwaard daarna te warm wordt kan de harding verdwijnen.
Sommige staalsoorten zoals bijvoorbeeld hardox zijn al hard van zichzelf, deze moet je ook niet te warm laten worden.

Wat je als goed uitganspunt kan gebruiken is, wanneer je een mes/zwaard tegen een schuurband aan drukt moet je hem nog met je blote vingers vast kunnen houden, wordt deze daarvoor te warm is hij ongeveer warmer als 70 graden.

Verder doe ik zelf ook altijd zoveel mogelijk handwerk, net zoals vroeger :) geeft uiteindelijk ook de meeste voldoening! :thup:

Pieter.

Men moet het ijzer smeden als het heet is.

Pieter.


Terug naar “De technische hoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron