Speerpunt,
Hmm...oke, duidelijk maar wat voor, leer heb je gebruikt dan , hoe dik was het en waar heb je het vandaan?
Ik heb ooit bij
http://shop.heutink.nl/nl/listcategories.aspx?catid=47295&MainId=1 een zak met afsnijsels leer kunnen kopen.
Ik vermoed dat dit restanten waren van leer wat gebruikt wordt voor het bekleden van bankstellen, je zou eens op een markt kunnen kijken.
De dikte van het leer wat ik gebruikt heb is ca. 1 a 1 1/2 mm.
Ook zou ik wel willen weten hoe je dat heb gedaan met de naad
Ik heb geen ervaring in leer bewerken dus ben aan het "experimenteren" gegaan:
Ik heb het leer eerst aan 1 zijde vastgelijmd en daarna strak getrokken om de saya, vervolgens vastgezet met een latje over de lengte van het leer gedeelte en lijmklemmen (grote wasknijpers)

- 905654--lijmklemmen-kunststof--2-stuks_8377_2.jpg (49.67 KiB) 5424 keer bekeken
Hierna met een scherp mesje het leer overtollige leer afgesneden tot op het hout, en het geheel vastgelijmd.

- 100_1751.jpg (137.27 KiB) 5424 keer bekeken
Het is niet goed te zien op de foto maar het is op het moment de beste die ik heb.
Je zou natuurlijk ook met naald en (leer)draad/koord een verbinding kunnen maken zoals b.v. op een Gunto.
Maar hoe dat precies in z'n werk gaat kan ik je niet vertellen, ik vermoed dat je het leer eerst nat maakt waardoor het wat oprekt, vervolgens de helften aan elkaar naaien.
Als het leer langzaam opdroogt zal het weer iets krimpen en straktrekken.
Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)