Home made Koshirae

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Kubikiri Asa

Home made Koshirae

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 12 Sep 2007 10:13

Zo af en toe vind ik het een uitdaging om te zien of ik met minimale middelen, stukken afval hout etc., een koshirae kan maken en als aanvulling op de mede forumleden die met "ijzervechten" bezig zijn wil ik een aantal koshirae laten zien welke ik de afgelopen jaren gemaakt heb.
:)
Afbeelding
De andere zijn in onderstaand album te vinden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=H3HB3P6Z
Niet traditioneel, maar wel goed zelf te maken. :D

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 12 Sep 2007 11:33

Blijft mooi om te zien wat je maakt. :D

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Wo 12 Sep 2007 13:23

Even een vraagje tussendoor: wat is het verschil tussen koshirae en shirasaya?

=Death is the road to awe=

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 12 Sep 2007 14:01

Koshirae is, even populair gezegd, het deftige jasje dus met glimmende saya, tsuba en mooi gewikkelde tsuka.
Shirasaya is de blank (shira=wit) houten saya/tsuka, hierin kan een blad, indien voor langere tijd "opgeslagen" worden.

Afbeelding

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Wo 12 Sep 2007 14:26

Wat jij dan maakt (het ziet er trouwens heel netjes uit) is dus meer shirasaya?

Waarom werden zwaarden uit hun koshirae gehaald om in een shirasaya gedaan te worden. Of was een shirasaya meer iets voor de niet-samurai die geen mooie koshirae kon betalen?

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 12 Sep 2007 14:49

Wat jij dan maakt (het ziet er trouwens heel netjes uit) is dus meer shirasaya?

Zie datgene wat ik maak maar als mijn poging om ook op een andere manier met zwaarden (katana's) bezig te zijn, gewoon puur hobby.

Een shirasaya is niet meer dan een opbergplaats en zeker niet te gebruiken om een zwaard te dragen, vroeger werden de houten deelhelften gelijmd met rijst en dit plakt goed maar niet goed genoeg om een saya bij elkaar te houden.
Vandaar dat de saya's o.a. gelakt werden, dit had weer als nadeel dat als je een zwaardblad langere tijd in een gelakte saya laat zitten er condens op het blad kan ontstaan (door temperatuur wisselingen) wat weer roest als gevolg heeft.
Het hout van een shirasaya is min of meer "ademend" waardoor eventueel condens de kans krijgt te verdampen door het hout. :)

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Wo 12 Sep 2007 15:10

Kijk, weer wat wijzer geworden!

Edwin

Berichtdoor Edwin » Wo 12 Sep 2007 17:18

dat zijn mooie katana`s Kubikiri Asa heel mooi gedaan wat voor hout soort heb je trouwens gebruikt ?

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 12 Sep 2007 17:41

wat voor hout soort heb je trouwens gebruikt ?

Eigenlijk van alles waar ik zo de hand op kan leggen,
meranti. mahony, beuken en iroko.
Ik heb b.v. wel eens een tasje gekregen met allerlei stukken hout en hier zat ook een oude geweerkolf in, kun je heel goed een kurigata of fuchi/kashira van maken. :wink: (maar vraag me niet wat dat voor een houtsoort is. :? )

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Wo 12 Sep 2007 18:09

Ik vraag nog even door: waarom zou je je zwaard uit de koshirae halen en in een shirasaya doen? Is dat in het geval je twee zwaarden hebt en één koshirae?

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 12 Sep 2007 18:51

dit had weer als nadeel dat als je een zwaardblad langere tijd in een gelakte saya laat zitten er condens op het blad kan ontstaan (door temperatuur wisselingen) wat weer roest als gevolg heeft.
Het hout van een shirasaya is min of meer "ademend" waardoor eventueel condens de kans krijgt te verdampen door het hout.

Als het zwaard voor langere tijd niet "gebruikt" werd/wordt dan wordt in de koshirae een tsunagi gedaan (dit is een houten namaakblad)

Afbeelding

zodoende kan de koshirae op de kast staan zonder dat men bang hoeft te zijn dat er door condens roestvorming ontstaat, en het blad wordt dan in de shirasaya opgeborgen. :)

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Do 13 Sep 2007 8:39

Aha, dankje!

(Ik vind dat we een smiley nodig hebben die een buiging maakt)

Peter

Berichtdoor Peter » Wo 12 Dec 2007 14:38

Ik vraag nog even door: waarom zou je je zwaard uit de koshirae halen en in een shirasaya doen? Is dat in het geval je twee zwaarden hebt en één koshirae?

Een andere reden is als hij net van de polijster komt. De meeste Aziatische schedes zijn precies op maat gemaakt voor dat zwaard wat erin hoort zodat het niet rammelt en er dus minder kans is op krassen. Polijsten betekend altijd het weghalen van materiaal en dus word je zwaard er iets dunner van, waardoor er weer speling kan ontstaan tussen schede en zwaard. Om die reden maken traditionele Japanse polijsters een shirasaya op de nieuwe maat van het wapen wanneer het wapen geretourneerd word.

En nadeel van een zo strak passende schede is ook dat als een ook maar één zandkorrel in komt, het krassen op het zwaard maakt. (Om deze reden dus nooit de binnenkant van een schede schuren, maar altijd uitbeitelen!) Dus ook wanneer er zand in de opening komt, mag het zwaard eigenlijk niet meer in de schede en zal er tijdelijk een shirasaya gemaakt moeten worden.

Voor de originele koshirae word een exacte replica van het zwaardblad voor polijsting gemaakt van hout, waardoor alles weer in elkaar past en je het zo terug kreeg.

Wat betreft de rijstlijm voor schedes, weet je dat zeker? De verschillende bamboe kernen van Japanse bogen werden namelijk in elkaar gelijmd met extreem sterke visblazenlijm en ik neem aan dat deze lijm ook beschikbaar was voor andere doeleinden. Stradivarius maakte er aan de andere kant van de wereld nog mooie violen mee.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Terug naar “De technische hoek”