Berichtdoor Peter » Di 10 Jun 2008 20:40
Het duurt inderdaad lang om te leren en er komt heel veel bij kijken.
Vooral het polijsten van antieke wapens is een lastig proces want hier heb je te maken met:
putjes, schade aan de snijrand, evt verlies van hardheid op plaatsen, een blad dat bijna altijd lichte buigingen vertoond, en delen die wellicht snel op het veld geslepen zijn. Eerst zal hij dus perfect recht gemaakt moeten worden, de hoge punten gemarkeerd worden en dan alles weer glad maken. Daarbij moeten alle facetten strak blijven (of weer strak worden gemaakt) en mag er absoluut niet meer afgehaald worden dan strict nodig is. Bij sommige zwaarden moet je ook afwegingen maken hoe diep je gaat, want hoe meer putjes en bramen je verwijderd hoe meer het wapen ook z'n originele vormen verliest. Sommige schade zal dus soms moeten blijven.
Ik heb wat Chinese sabels gedaan, ik koos makkelijke vormen om mee te beginnen dus zonder facetten of fullers, en bladen die niet gebogen of overmatig geslepen waren. Zelfs die waren veel meer uren werk dan ik had gedacht. Er waren ook allemaal dingen waar ik nog niet bij stil had gestaan. De steen slijt bijvoorbeeld meer dan het staal, en je moet er ook op letten dat je steen goed blijft. Een steen heeft namelijk de neiging hol te worden, dus zelfs de steen moet je weer polijsten met een andere steen zodat je werk op het zwaard puur blijft.
Voor nieuwe replica zwaarden zoals de meesten ze kopen, is het iets makkelijker. Deze hebben (als het goed is) niet de gebreken van antieke wapens die al een leven achter de rug hebben. Daar zou je best met heel fijn schuurpapier (zodat er geen kans is dat de facetten erg verstoord worden) op een blokje hout kunnen oefenen, maar begin er pas aan wanneer je weet dat je er héél wat uurtjes in kan steken en het zwaard niet na wekenlang elke dag een paar uur zwoegen in de hoek beland. (Het laatste deed ik dus met mijn eesrte zwaard, voor ik het werk maanden later met nieuwe moed weer oppakte!)
-Peter
We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.
-Aristotle