Hamon

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Waldolalla

Hamon

Berichtdoor Waldolalla » Di 20 Nov 2007 22:40

heb een katana gezien bij een particulier uit de tweede wereldoorlog deze was nog steeds vlijmscherp maar geen HAMON is deze dan zo belangrijk?

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 20 Nov 2007 23:28

Ik weet dat er in wo2 meerdere soorten katana's voor de Japaners werden gemaakt. Je had de traditioneel vervaardigde, deze hebben vaak wel een hamon.
Later werden ze machinaal vervaardigd en zijn ze van slechte kwaliteit, niet echt geschikt voor snijoefeningen.

De hamon komt naar voren bij het hardingsproces met behulp van klei.
De katana's die zonder klei gehard worden hebben geen hamon, tenzij deze er chemisch of machinaal in/op gemaakt wordt.
De hamon doet niets af van de kwaliteiten van een katana. Neuwe katana's gemaakt van 9260 carbon zijn stevig en geschikt voor tameshigiri, maar ze hebben niet allen een hamon ( echt of niet ).

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Waldolalla

Hamon

Berichtdoor Waldolalla » Wo 21 Nov 2007 16:05

weet je ook de samenstelling van de klei?

en ongeveer de waarde van een fabriek vervaardigde wo2 katana?

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 21 Nov 2007 16:26

De samenstelling van de klei weet ik niet, misschien wel te vinden op internet. :roll:

De waarde van een shin-gunto ( Japans zwaard uit de 2de wo. ) hangt af van welke versie het is. Tevens is de kwaliteit en de originaliteit van belang.

Bekijk deze site maar eens voor de diverse typen zwaarden.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

sjors

Berichtdoor sjors » Wo 21 Nov 2007 17:13

Ter relativering: :roll:

Het grote probleem met shin-gunto is is, dat wat er op de markt verschijnt of je bij mensen tegenkomt, voor 99 % chinese namaak is van (wel héél positief gezegd) redelijke kwaliteit tot meestal absolute bagger! Van alles wat mij tot nu toe aangeboden werd als "zeer echt" bleek er maar twee dat ook te zijn! (Helaas worden die chinezen tegenwoordig steeds beter in het maken van "echt antiek").

Daar komen nog twee dingen bij: ook de "echte" shin-gunto zijn van geringe waarde en de serieuze verzamelaars zijn er totaal niet geïnteresseerd omdat ook dit echte "lopende band" dingen zijn die met enorme aantallen letterlijk in fabrieken in elkaar gestamp werden.

De originele katana's die "omgebouwd" werden zijn meestal volledig verziekt omdat het merendeel door de bevrijdende Amerikanen in beslag genomen en meegenomen werd en na een paar decennia vrolijk werd "schoongemaakt" met schuurpapier of liefst met slijptol (als ze het omhakken van bomen sowieso al overleeft hadden).
De kans dat je in Nederland (buiten de gerenommeerde handel om) iets echts tegen komt is erg klein, om over de staat waarin het verkeert nog maar te zwijgen... :cry:

Homo sapiens non urinat in ventum...

Peter

Berichtdoor Peter » Di 11 Dec 2007 21:38

Dit is ook mijn ervaring, ik ben er jaren geleden zelf ook een keer ingetrapt in China dat ik (gelukkig voor een erg klein bedrag) een replroductie WW2 katana kocht.

Wel zag ik later een redelijk mooie, duidelijk een oud blad in WW2 fittingen, maar zelfs in China is de prijs dan meteen al aanzienlijk.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Terug naar “De technische hoek”