Het slijpen (Idee)

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
chaosdestroyer

Het slijpen (Idee)

Berichtdoor chaosdestroyer » Za 01 Dec 2007 11:04

Ik doe zelf de opleiding van Zw Kok. Hierbij heb ik een aantal messen nodig alleen ik ben achter wat leuks gekomen.

Er zijn koksmessen van 37 laags! ja 37 laags. Maar ze hebben ook slijpstenen voor de bestemde messen die staan onder het mes is dit mischien een idee voor je katana?? Veel fijne dan de echte slijsteen en jemoord niet je lagen die aangebracht zijn in je katana.

(trouwens nog best goedkoop voor zon koksmes) Geen aanrader voor een kok die thuis kookt want dan ben je snel al je vingers wkijt en dat heb je al met een mes wat je bij de blokker koopt dus uitkijken! :P

Linkhttp://www.tojiro.de/damast-Pro-37Lagen/f-656h.php

Ohja voor de mensen die dit nog weinig vinden --- 63 laags hierzo :P alleen heb nog niet daarvoor het geld voor (pffffff)

Linkhttp://www.tojiro.de/damast-Pro-63Lagen/F-1033H.php

PFffffffffffff :P

The chaos isn't what the war would begin but the destroyer with in.

The Don

Berichtdoor The Don » Wo 05 Dec 2007 17:10

Ik zou niet gelijk kiezen voor een damascus mes, ik zou aanraden voor een mooie santoku te gaan met een VG-10 kern, je betaalt hiervoor veel minder en is even effectief.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Crypto

Berichtdoor Crypto » Do 06 Dec 2007 9:04

neem een keertje een kijkje op zijn website daar heb je wat leuke voorbeelden

水 土 火 空

- Toine

Peter

Berichtdoor Peter » Di 11 Dec 2007 18:26

Veel fijne dan de echte slijsteen en jemoord niet je lagen die aangebracht zijn in je katana.

Alhoewel het fijner is, is het niet te vergelijken met de stenen waar zwaarden mee worden gedaan. Je hebt hier een redelijke set nodig.

Ik leg net de laatste hand aan een Chinees kortzwaard dat ik met 180, 320, 400, 500, 600, 800 en 1000 grit heb gepolijst. Omdat het een "gewoon" zwaard was voor een soldaat ga ik niet verder maar hogere kwaliteit zwaarden werden (en worden) nog veel fiijner gepolijst dan dat.

De fijnere messenslijpstenen zijn dan wel fijn, maar komen niet in de buurt van de fijnheid van de laatste stenen voor bijvoorbeeld goede katana. Veel reproductie katana gaan ook niet veel verder dan 1000, maar toch zou ik er mee oppassen.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Crypto

Berichtdoor Crypto » Wo 12 Dec 2007 11:45

vind het wel leuk als je eventueel een foto plaats van hoe het is geworden

水 土 火 空

- Toine

Peter

Berichtdoor Peter » Wo 12 Dec 2007 14:22

Ik ga zeker foto's maken als hij af is, ik moet het blad alleen nog even goed schoonmaken en dan het patroon naar boven brengen met een lichte etsing. Daarna ga ik handvat en schede maken, dit heb ik nog nooit gedaan dus word een leuke uitdaging. Het handvat dat je ziet mist namelijk een aantal stukken en is helaas niet meer te gebruiken.

Hier wat foto's van de dao in de verschillende fasen:

Vóór restauratie, het is de middelste:
Afbeelding

De meeste roest en putjes weggehaald met grit 180. Je kunt zien dat de flux (het bindmiddel tussen de lagen staal) extreem snel begint te roesten, het contact met het water van de polijststeen was al genoeg en brengt het patroon in het staal al naar boven. Nieuw staal doet dit meestal niet, omdat de flux hierbij van andere samenstelling is.
Afbeelding

De krassen van de grovere stenen weggehaald met steeds fijnere stenen, steeds in een hoek van 45 graden op de oude krassen. Hier is hij tot 600 grit gepolijst. Je ziet dat ik de grote bramen er niet uit heb gepolijst, dit heb ik bewust niet gedaan omdat ik dit bij de geschiedenis van het zwaard vind horen en omdat het wegpolijsten van deze bramen de originele contouren van het zwaard naar mijn mening teveel zouden aantasten.
Afbeelding

Close up van blad in grit 600 polijsting, hier en daar zie je het patroon al.
Afbeelding

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Crypto

Berichtdoor Crypto » Wo 12 Dec 2007 22:48

zo das al wel een heel groot verschil netjes hoor :thup:

水 土 火 空

- Toine

The Don

Berichtdoor The Don » Zo 23 Dec 2007 12:32

Ziet er goed uit, haal je de stenen over het staal of andersom?

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Zo 23 Dec 2007 14:07

Goeie vraag Don, Ik vroeg me inderdaad net ook af hoe het slijpproces bij chinese zwaarden gaat...Hopelijk kan Peter hier wat meer over vertellen :)

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 24 Dec 2007 9:28

Wat je ziet bij het slijpen van katana's is dat ze beide technieken toepassen. Ze halen de katana over een steen heen, en voor het fijnere werk een steen over de katana.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Terug naar “De technische hoek”