Ik heb een wakizashi die ik wil aanpassen.

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Zust.er

Ik heb een wakizashi die ik wil aanpassen.

Berichtdoor Zust.er » Za 02 Feb 2008 1:50

Hallo,

Ik heb mezelf geregistreerd om hulp te vragen bij iets wat ik al een hele tijd in mijn hoofd heb. Ik heb in het verleden op Iaido gezeten, en heb in deze tijd voor mezelf een wakizashi gekocht. Ik kocht deze via een webwinkel (weet niet meer waar) omdat deze rondom de hoogste prijs was die ik er toendertijd voor uit wilde/kon geven. Ik heb hem nu al een aantal jaar, maar vind hem echt enorm lelijk.

Na de afgelopen jaren flink wat films te hebben gekeken waarin katanas gebruikt werden, heb ik altijd de gedachte gehad om mijn zwaard uit elkaar te halen, en te maken zoals ik 'm het liefst gewild zou hebben; met een handvat en schacht van hout. Nu ben ik vrij impuslief aangelegd, en zou het ding uit elkaar willen halen & gewoon beginnen (kijken hoever ik kom) - de schacht blank schuren zeg maar, en bijpassend (sterk) hout te kopen om een handvat van te maken (en dan mijn wijs- en middevinger maar over elkaar heel leggen, hopend op de goede afloop!) Maar ik ben bang dat wanneer ik dat doe, ik tegen problemen aan ga lopen waarmee het besef komt dat ik het zwaard misschien beter in zijn lelijke staat had kunnen behouden. Misschien zoek ik met de verkeerde termen op google & ebay, maar de eerste gedachte was om losse onderdelen te kopen. Die vind ik niet, en ik denk stiekem ook dat dit zwaard ook zijn eigen kromming zal hebben waardoor (eventuele) losse onderdelen ook nooit precies zullen gaan passen. Daarom dat ik mijn vraag neerplant in een nederlandstalig forum waar zich waarschijnlijk mensen bevinden die me vooruit kunnen helpen.

Ik hoop dat ik gebruik kan maken van jullie kennis en ervaring: Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb een foto bijgevoegd van wat ik hier heb. Zal ik zijn eigen schacht moeten gebruiken (blank schuren en behandelen) en er bijpassend hout voor moeten vinden om het lemet zelf in te verwerken zodat ik een handvat krijg. Of zijn er in de benelux mensen die dit hier ervaring mee hebben, zodat ik het werk aan hen uit kan besteden? Na wat ik gezien heb wil ik het maken zonder dat tussendeel (sorry, ik ken de benaming niet) wat zich tussen het handvat en het lemet zelf bevind.

Wat ik heb:
Afbeelding

Waar het (enigszins) op moet gaan lijken:
Afbeelding

Als je me niet kunt helpen, in ieder geval bedankt voor het lezen van dit berichtje!
Als je me wel vooruit kunt helpen: simpelweg geweldig :)

ti-lite
Moderator

Re: Ik heb een wakizashi die ik wil aanpassen.

Berichtdoor ti-lite » Za 02 Feb 2008 9:28

Welkom op het forum Zust.er.

Er is nu een verhaal geplaatst op de hoofdpagina over zelf een katana maken.
Hierin wordt ook beschreven hoe je zelf de saya ( schede ) en tsuka ( handvat ) kunt maken.
Kijk hier maar eens.

Succes.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Za 02 Feb 2008 17:10

Gezellig een mede-klusser. :thup:
Nu ben ik niet zo thuis in de practical serie van P.C. maar als ik me niet vergis is de wakizashi op de foto er èèn uit deze serie en dan is de handgreep (tsuka) vast gelijmd. :cry:
Het kan nog wel eens een hele klus worden om die er heel vanaf te krijgen.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

linknl

Berichtdoor linknl » Za 02 Feb 2008 18:05

Het is wel tedoen, maar je maakt hem dan wel ongeschikt voor gebruik.

Je hebt wel enige hout skils nodig.
Als je nog nooit met een schaaf gewerkt hebt kan je het beter laten.

More sweat in training is less blood in combat.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 03 Feb 2008 18:19

ZUST. ER,
Je kunt ook de schede (saya) licht schuren en dan bij een auto onderdelen zaak spuitbussen primer, trendy kleurtje en blanke lak kopen (bij elkaar ca. 30,00€) en dan de saya in een andere kleur spuiten.
Als je the Don dan eens lief aankijkt kan die je misschien aan een wakizashi sageo (koord dat aan de schede zit) in kleur helpen.

Mocht je toch een shira saya (blank houten opberg schede) willen maken kan Dave je wellicht van dienst zijn m.b.t. saya hout.
Als je besluiten om een "echte" shira saya te willen laten maken reken dan op 300,00 + € :wink:

Of de low budget, niet traditionele shira saya ontproten aan je eigen brein gemaakt van hardhout uit de lokale bouwmarkt.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 03 Feb 2008 20:33

ZUST. ER,

Ik ben "toevallig" op het moment bezig om te proberen een shira saya in elkaar te draaien en wil hier wel een artikel over schrijven met een soort stap voor stap fotocollage.
Dus als je niet al te veel haast hebt? :wink:

Even voor alle duidelijkheid, dit is de low budget (in vergelijking met een "echte"), lokale bouwmarkt variant.

dave

Berichtdoor dave » Zo 03 Feb 2008 22:00

In plaatselijke bouwmarkten vind je makkelijk meranti of iets dergelijks, lijkt me een perfect iets om mee te werken :D

Dave

Wat je wilt en krijgt in het leven is meestal niet hetzelfde....

The Don

Berichtdoor The Don » Za 09 Feb 2008 20:23

Kubikiri Asa schreef:Nu ben ik niet zo thuis in de practical serie van P.C. maar als ik me niet vergis is de wakizashi op de foto er èèn uit deze serie en dan is de handgreep (tsuka) vast gelijmd. :cry:
Het kan nog wel eens een hele klus worden om die er heel vanaf te krijgen.

Dit is inderdaad de Paul Chen PW en die zit vreselijk vastgelijmt, ik heb geen goede verhalen gehoord over het uitelkaar halen van dit zwaard, je veroorzaakt onheroepelijk schade aan onderdelen waar je geen schade wilt hebben.
Wat ik zou aanraden is om deze waki te ruilen tegen eentje die wel uitelkaar te halen valt??
en het forum is natuurlijk DE uitgelezen plek! :mrgreen:

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Zo 10 Feb 2008 15:39

Het staat me bij dat Dragon's Roar een tijd terug een keer een Practical Katana lichtjes heeft verbouwd. Wat precies weet ik niet meer, maar wellicht dat hij wat tips heeft over de tsuka?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Terug naar “De technische hoek”