Hamon: Echt of nep, hoe kun je dit testen?

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
The Don

Hamon: Echt of nep, hoe kun je dit testen?

Berichtdoor The Don » Zo 10 Feb 2008 21:20

Na mijn mooie rechte katana te hebben optvangen vielen mij een aantal zaken op. Ten eerste de geweldig mooie polijsting en de prachtige o-kissaki. De hamon daarintegen had wat vreemde "streepjes" in de polijsting en mijn gedachte was dat het een zogenaamde "wire brush" hamon was en dus geen echte hamon zoals deze ontstaat als het staal differentieel gehard wordt.
Om dit te bewijzen heb ik een klein stukje van het zwaard opnieuw gepolijst met als doel de hamon tevoorschijn te toveren. (of de nep hamon weg te toveren).
Dit is gedeeltelijk gelukt maar nu blijkt dat je door deze manier van polijsten ook een eventuele
"echte" hamon wordt weggepoetst. Ik ben nu even aan het filosoferen hoe ik dit verder kan testen.

Hier een klein verslagje van mijn pogingen
http://collectie.shinsakuto.net/hamon.htm

Afbeelding

site is in het Engels omdat ik het ook heb gepost op het internationale zwaarden forum (SFI)

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

dave

Re: Hamon: Echt of nep, hoe kun je dit testen?

Berichtdoor dave » Zo 10 Feb 2008 22:52

In eerste instantie zal de hamonlijn inderdaad verdwijnen maar naarmate je naar een fijnere korel toe werkt zal die weer tevoorschijn komen als er tenminste eentje is. En dan kan je natuurlijk nog wat gaan etsen om de zaak helemaal te laten uitkomen...Ik moet eerlijk zeggen , het zou me verbazen op een $100 katana maar zeg nooit "nooit" natuurlijk :D

Dave

Wat je wilt en krijgt in het leven is meestal niet hetzelfde....

linknl

Berichtdoor linknl » Zo 10 Feb 2008 23:00

Ik heb het topic op SFI ook gelezen, heb veel wire brush gezien.. is toch anders als bij de jouwe.
ik kan me natuurlijk vergissen en foto's vertellen niet alles.

je kan de hamon wel weer naar voren halen met blanke azijn, stukje moet dan helemaal vet vrij zijn.. warme azijn aanbrengen en minuut wachten, met een natte doek de oxidatie laag verwijderen (shrobben :D ) en dat nog een keer of 6 herhalen dan moet je langzaam iets van een hamon zien.
Laatste oxidatie en het zuur verwijderen met baking soda.

More sweat in training is less blood in combat.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Zo 10 Feb 2008 23:48

Ben benieuwd. Een echte hamon vind ik een mooi iets, maar die nep dingen hoeven van mij niet.
Dan is het zonder nog mooier. Het doet dan ook niets voor de waarde/manier van maken van een katana.

Wat ik kunstig vind is dat alleen de Oosterse wapens soms een hamon hebben. De Europese wapens hebben dat niet ( niet gezien kan natuurlijk ook aan mij liggen ) maar zijn toch net zo hard en effectief als een Oosters wapen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

dave

Berichtdoor dave » Ma 11 Feb 2008 0:29

Als je met azijn werkt (of een water-azijn-afwasmiddel concentraat),werkt het makkelijker als je het lemmet gaan verwarmen..zelf al een paar keer gedaan en een keer of 2-3 herhalen en klaar is kees :D

Dave

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Ma 11 Feb 2008 5:56

Ik heb het stuk op je website gelezen en daar schrijf je dat je gepolijst hebt met o.a. witte polijst pasta (voor rvs), voorzover ik weet maak je met polijst pasta en een polijst machine het oppervlak mooi "glimmend" maar poets je als het ware de porieën van het staal dicht.
Hierdoor zal een hamon niet zichtbaar worden, wellicht moet je nog even, met de hand, doorschuren tot korrel 10000.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

linknl

Berichtdoor linknl » Ma 11 Feb 2008 8:20

Europese zwaarden zijn heel anders gemaakt dan Japanse zwaarden tis eigenlijk appels met peren vergelijken.

als je een hamon wil zien? dan is het beste niet te hoog te gaan in polijst korrel, met schuur papier niet hoger gaan dan korrel 2000 zou ik zeggen.
Ook jappen acid enhancen hun hamon (niet allemaal en ze gebruiken geen azijn) maar er zijn er zat die het doen.
de azijn citroen zuur truck werkt goed, tis altijd wel even werk.
Linkhttp://www.arscives.com/bladesign/hybridpolish.htm

The Don

Berichtdoor The Don » Ma 11 Feb 2008 10:45

Kubikiri Asa schreef:Ik heb het stuk op je website gelezen en daar schrijf je dat je gepolijst hebt met o.a. witte polijst pasta (voor rvs), voorzover ik weet maak je met polijst pasta en een polijst machine het oppervlak mooi "glimmend" maar poets je als het ware de porieën van het staal dicht.
Hierdoor zal een hamon niet zichtbaar worden, wellicht moet je nog even, met de hand, doorschuren tot korrel 10000.

Ik heb ook met grit 12000 gewerkt maar dan blijft alleen een niet glimmend stukje over, (ook zonder hamon trouwens),ik heb toen maar besloten on het echt te polijsten met de polijstmachine.
Grit 12000 is voor een mirror polish toch nog te grof heb ik gemerkt

Ik zal de azijn methode eens proberen als ik tijd kan vinden. Uiteraard zullen de foto's volgen.

Christian

dave

Berichtdoor dave » Ma 11 Feb 2008 13:17

Tot 2000 is zat en kan je al een mooi resultaat behalen.

Ik zou zelfs durven zeggen dat zowat alle Japanse polijsters 'iets' gebruiken om de hada en hamon meer prominent te gaan maken. 1 van de middeltjes die ze bijvoorbeeld gebruiken is kanahada..daarmee wordt de donkere schijn op het lemmet verkregen. Als men vervolgens de hamonlijn nog een keertje met de hazuya stenen gaat bewerken krijg je de typische witthe-hamon vs. donkere lemmet look..

Dave

The Don

Berichtdoor The Don » Ma 11 Feb 2008 13:22

dave schreef:Tot 2000 is zat en kan je al een mooi resultaat behalen.

Maar ik vindt de mirror polish mooier, als je tot 2000 gaat heb je verre van mirror polish, dat kun je zelf met 12000 niet halen heb ik gemerkt

Christian

linknl

Berichtdoor linknl » Ma 11 Feb 2008 13:54

dan doe je iets niet goed. moeilijk te zeggen wat maar,
begin je wel kruislings? 200 / 400 grid \ enz en vanaf 1200 alleen nog maar in de lengte?

dave

Berichtdoor dave » Ma 11 Feb 2008 15:01

Met korrel 2000 haal ik toch een mooie mirror finish, volgens mij doe je iets verkeerd...heb hier ooit een paar foto's gepost van een tanto, die was tot 2000 gedaan dacht ik..

Dave

The Don

Berichtdoor The Don » Di 12 Feb 2008 12:46

linknl schreef:dan doe je iets niet goed. moeilijk te zeggen wat maar,
begin je wel kruislings? 200 / 400 grid \ enz en vanaf 1200 alleen nog maar in de lengte?

Bij een stukje van 2cm is het wel wat lastiger werken inderdaad, misschien doe ik het inderdaad wel fout. Maar desondanks als ik na het polijsten op mijn polijstmachine (ronddraaiende 8 laags 150mm wielen) nog de 12000 grit eroverheen haal zie je weer slijpsporen ontstaan en is de finish minder fraai als na de polijstbehandeling...vreemd eigenlijk.

Christian

The Don

Berichtdoor The Don » Di 12 Feb 2008 15:19

Ik heb inmiddels de acid treatment toegepast. (resultaten zijn te zien op de site: http://collectie.shinsakuto.net/hamon.htm)

Citroenzuur met afwasmiddel in de magnetron en dan 5 keer opnieuw aanbrengen en als laatste de boel even goed wegpoetsen. Ik heb de boel niet meer gepolijst met de polijstmachine trouwens.

Resultaat is vreemd...graag jullie commentaar.. :?:

Afbeelding

Christian

dave

Berichtdoor dave » Di 12 Feb 2008 15:36

Heel moeilijk uit te maken op deze foto's maar het zou me trouwens verbazen dat ze hun hamon zo ver 'doortrekken' in de tang..heeft geen enkel nut. Meestal stoppen ze net na de ha-machi.

Dave

Terug naar “De technische hoek”