Cheness iaito uit elkaar halen?

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
littlesamurai

Cheness iaito uit elkaar halen?

Berichtdoor littlesamurai » Za 12 Apr 2008 16:01

Hallo allemaal!
Ik ben van plan om binnenkort mijn iaito van cheness ( type 8 1045 ) uit elkaar te halen, en er nieuwe onderdelen op te zetten. Nu heb ik van een paar gehoord dat het wel eens voorkomt dat iaito's gaan rammellen als ze weer in elkaar zitten. Iemand al ervaring met cheness katana's uit elkaar halen? Ben benieuwd.
Hieronder de link waar ik mischien onderdelen wil gaan bestellen :D :P
Linkhttp://www.chenessinc.com/parts.htm

Alvast bedankt. Gr

Katsumoto

Re: Cheness iaito uit elkaar halen?

Berichtdoor Katsumoto » Za 12 Apr 2008 17:23

Geen ervaring verder mee, maar het "rammelen" kan ik wel voor je verklaren.
Een Iaito is vaak heel erg vastgezet omdat er veel mee getraind wordt. Als je hem demonteerd heb je de kans dat hij misschien ook nog wel gelijmd is. De nieuwe onderdelen die je er dan op wil zetten zijn niet exact hetzelfde, hetgeen ruimte laat tussen bepaalde onderdelen en dus gaat rammelen. Verder kan een beetje rammelen niet veel kwaad, als je mekugi maar stevig in je tsuka zit.

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

linknl

Berichtdoor linknl » Za 12 Apr 2008 18:30

het kopt idd dat de tsuba en seppa lost kunnen gaan zitten na demontage, dat komt door de slechte passing bij het maken en fiten van de onderdelen.
een hamer om een tsuka erop te zetten is nooit goed.

More sweat in training is less blood in combat.

The Don

Berichtdoor The Don » Zo 13 Apr 2008 11:12

littlesamurai schreef:Hallo allemaal!
Ik ben van plan om binnenkort mijn iaito van cheness ( type 8 1045 ) uit elkaar te halen, en er nieuwe onderdelen op te zetten.

Welke onderdelen wil je gaan vervangen dan?
Ik vind de standaard seppa op de cheness zwaarden oerlelijk, dat lijkt me een goedkope optie om mee te beginnen maar dan zou ik ze niet van cheness bestellen.
Het plaatsen van een nieuwe tsuka zou ook problemen kunnen opleveren aangezien ze bijna nooit perfect passen.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Zo 13 Apr 2008 11:22

Bedankt voor de reacties allemaal!
De tsuka... Want de tsukagashira begint los te zitten en de tsuka ito begint te verschuiven.
En ik wil de saya ook nog eens een keer vervangen. ( ik weet niet of dat gaat passen maar je kan ze apart voor je type bestellen) Nadeel bij cheness vind ik de saya's rotkwaliteit vind ik het gewoon klein stootje en er zit beschadiging op. Ik wil nog wel een foto plaatsen van die beschadigingen voor de liefhebbers. En mischien wil ik het nog wel vervraaien met een sageo, maarja dat lukt zobiezo wel.
Gr

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 04 Jun 2008 17:08

Net mn sageo binnen die ik bij the don heb besteld :D
Ben er erg tevreden mee, geen last meer van die schoenveter van Cheness:P
Afbeelding
Afbeelding

Crypto

Berichtdoor Crypto » Do 05 Jun 2008 20:54

netjes gedaan hoor :thup:

水 土 火 空

- Toine

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 23 Sep 2009 20:05

Topic schop,

Hi all!:D
Aangezien het al een tijdje geleden is, vond ik het niet nodig om apart een topic hier voor aan te maken..

Ik ben dus eindelijk begonnen met het uit elkaar halen van mijn iaito, de tsukaito zat erg los en is dus erg gevaarlijk voor oefening, dus ben maar begonnen met als aller eerst de bamboe pinnen eruit te slaan. En ze zaten muur vast! na een kwartier hamerren (met wel zon speciaal disemble hamertje) heb ik eindelijk de beide mekugi eruit gekregen. Probleem 1 opgelost is. toen wou ik de tsuka eraf halen, ik heb hem iets meer dan een halve centimeter naar me toe kunnen schuiven en toen wou het niet meer, de fuchi, seppa, tsuba en alles zat vastgelijmd, ik krijg het nu niet uit elkaar, en kan dus mn tsukaito ook niet aanspannnen, alles in tegenstelling wat Meneer janssen toendertijd beweerde en ik nog niet zo bekend was in de zwaardenwereld. Wat moet ik hier nu mee? hoe kan ik het nu het beste loshalen de ito weer goed maken en weer in elkaar zetten?

Gr:D

The Don

Berichtdoor The Don » Vr 25 Sep 2009 12:58

je kunt dus de tsuka wel een halve cm van de nakago krijgen? kun je dan niet gewoon onwijs hard trekken met je voeten tegen de tsuba? Uiteraard wel rekening houden met dat hij ook onwijs hard los kan schieten.
De ito weer goedkrijgen is lastig hier zijn al meerdere topics over verschenen, de tsuka kun je van binnenuit wel vijlen met een kleine vijl op een stok, hiermee kun je de meeste lijmresten wel wegkrijgen.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Vr 25 Sep 2009 16:59

Bedankt voor de tip, ik heb hem eerst maar weer goed gemaakt, ben hem morgen namelijk nodig. Ik ben vandaag even naar de gamma geweest en ik heb even hoogglans zwarte metaallak opgehaald, en heb de fittingen opnieuw geverfd, het licht nu te drogen, maar tot zover ziet het er erg mooi uit. Ik zal mischien nog wel even wat foto's posten. en zondag maar weer bezig om de tsuka eruit te halen. Ben nog niet echt bezig geweest met vijlen enalles omdat ik hem morgen nog moet gebruiken. Wat ik wel al heb opgemerkt is dat de tsuka behoorlijk vastgelijmd zit.

Gr Joshua :D

Terug naar “De technische hoek”