Saya probleem

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
katana

Saya probleem

Berichtdoor katana » Vr 25 Apr 2008 16:19

De saya van mijn PK is recentelijk een beetje beschadigd geraakt, de lak is helemaal vanonder een beetje afgeschilferd (op zich geen ramp) maar wat ik erger vind: er is een schilfer van ongeveer 2 cm lang en 5-7 mm breed losgekomen, hetgeen je wel ziet. Ik vind dit geen ramp, heb m'n PK gekocht om mee te oefenen en hij mocht dus wel beetje afzien, maar omdat het toch niet echt mooi oogt en een katana beter verdient, denk ik erover om de saya opnieuw te lakken.
Zwart is een optie, maar ik overweeg om hem in een donkerrood te zetten, zoiets:
Afbeelding
En als ik dan toch bezig ben met aanpassingen: een andere tsuba zou ik ook wel durven steken dus als er iemand eentje heeft liggen die mss past, laat maar weten, als hij mooi is en je wil er afscheid van nemen dan wil ik hem wel van je overnemen.

maar de hoofdvraag: welke lak gebruik ik best én hoe moet ik m'n saya behandelen want het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ik er zomaar kan overschilderen.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Ger
Oprichter

Re: Saya probleem

Berichtdoor Ger » Vr 25 Apr 2008 16:21

Misschien heb je hier wat aan?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

katana

Berichtdoor katana » Vr 25 Apr 2008 16:25

mja, zou eigenlijk de originele saya willen bewerken :?

Ψ Niels Ψ

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Vr 25 Apr 2008 17:17

Is het een gladde saya dus zonder oneffen heden?

als het een gladde saya is zou ik hem eerst schuren, de lak laag er af schuren
dan eventuweel witte grond lagen geven zker 2 a 3 keer eventuweel meer als het nog niet egaal wit is (tussen de verschillende grondlagen natuurlijk weer schuren)
dan de kleur die jij de saya wilt geven in dit geval donkerrood dus.

de beste verf:
met acrylverf zal ik krasvaste glans lakverf gebruiken, dit is het beste omdat je dan gelijk ook een mooie glans laag krijgt. eventuweel kan je hem hier na nog een lichte transparante zijdeglans geven voor exstra bescherming (mag ook pantserlak)
olieverf kan ook ben ik zelf geen fen van omdat het erg lastig is omdaar mee te werken zeker als je nog nooit met olieverf gewerkt hebt, olieverf moet je met terpetine verdunnen en je kan ook alleen maar iets schoon maken met terpetine water heeft geen enkel effect, hierdoor hoef je geen lak laag te geven omdat de meeste olieverf al glanzend is en al een goede beschermlaag heeft.
Je kan hem ook over spuiten maar daar heb ik minder verstand van (het geeft meestal niet zo mooie vaste kleur)

als het wel een ruwe saya heeft dan wordt het lastiger om de oneffen heden er in te houden. mischien zou je hem dan ligt kunnen schuren en daarna over verven in de goede kleur.

Ik weet niet of je voor de tsuba iets aan deze site hebt:
http://www.zwaardonline.nl/pagina8.html

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 25 Apr 2008 18:11

Katana,

Ik heb een aantal saya's in een andere kleur gespoten en heb daarvoor Motip (http://www.motip.com/) autolak gebruikt.

De saya eerst licht opschuren (b.v. korrel 600), te grof schuurpapier gaat sneller maar de schuursporen kunnen zichtbaar blijven na het spuiten.
Ik zou de zwarte lak die er nu opzit er niet helemaal afschuren, dit kan een goede basis zijn, mocht je hier of daar wel hout zien dan bestaat de kans dat de oude lak gaat "opkrullen" zodra je er een nieuwe laag overheen spuit. (sommige laksoorten "bijten" elkaar, vandaar dat ik alles van hetzelfde merk gebruik)

Na het schuren en repareren van eventuele schade een laag primer (van hetzelfde merk) aanbrengen, de laag laten drogen en vervolgens schuren met b.v. korrel 800 of 1000 (schuren met water).
De kleur van de primer aanpassen aan de uiteindelijke laklaag, dus witte primer voor een lichte kleur en donker voor....

Deze werkwijze herhalen, desnoods totdat de bus primer leeg is, primer goed laten uitharden en dan weer schuren met korrel 1200/1500 (met water).

Zodra de saya goed droog is de 1e laag kleur aanbrengen, in principe is de lak na 2 uur droog en overspuitbaar maar ik laat de laag een dag drogen.
Voor de volgende laag weer schuren met korrel 1500 (nat), drogen etc. totdat je tevreden bent met de laklaag.

Gewone lak kun je na uitharden oppoetsen met autowas, als je metallic lak gebruikt afwerken met blanke lak.
Ik laat de saya net zo lang drogen totdat er geen "verflucht" meer vanaf komt (kan enkele weken duren), hierdoor weet ik dat de lak volledig uitgehard is en je geen "deuken" in de lak krijgt als je b.v. de sageo er opnieuw omheen doet.
Het uitharden van de blanke lak duurt wat langer.

Onderstaande saya's zijn eerst zwart geweest, 1 is nu gebroken wit en de ander donker blauw.

Afbeelding

Afbeelding

Qua kleuren in autolakken is the sky the limit, keuze genoeg. :wink:

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

katana

Berichtdoor katana » Do 08 Mei 2008 23:13

ben eraan begonnen, primer is gelegd, morgen of dit weekend doe ik hopelijk de volgende laag, op het eerste zicht valt het goed mee, heb wel al één plekje gezien waar er een kleine vorm van druppeling te zien valt, maar is op de plaats waar de sageo over geknoopt wordt, hoewel ik het toch nog ga proberen wegwerken, tips en advies zijn welkom. De kleur is "kersenrood" het is nog nét iets lichter dan ik oorspronkelijk in gedachten had, maar het is een beetje rood zoals bloed uit aders, vrij donker (integenstelling tot zuurstofrijk bloed, dat dan weer felrood is, soms helpt een vriendin in de geneeskunde wel :D )

Ψ Niels Ψ

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 09 Mei 2008 2:12

Doe je het nu met een spuitbus, of met de kwast.
Zelf zou ik kiezen voor de spuitbus. :)

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

katana

Berichtdoor katana » Vr 09 Mei 2008 8:57

verfrol, in spuitbussen hadden ze enkel een felrood en dat was niet hetgeen ik zocht.

Ψ Niels Ψ

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Vr 09 Mei 2008 15:16

Ik wil het eindresultaat wel zien :wink:

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Vr 09 Mei 2008 15:57

Ik ben ook erg benieuwd :)

katana

Berichtdoor katana » Vr 09 Mei 2008 16:10

ikzelf eigenlijk ook :D
Dit is een ontwerp van tsuba dat ik er graag zou opzetten
Afbeelding
heb m'n mosterd gehaald bij Kogaratsu, de stripreeks. Ben nu nog es aan het rondhoren binnen m'n kennissenkring of er niemand handig genoeg is om zo eentje te fabriceren. De saya zelfs staat nu te drogen, ziet er alleszins al goed uit.

Ψ Niels Ψ

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Vr 09 Mei 2008 16:34

Bedoel je dat je de tsuba wilt vervangen?
Heb je al bedacht hoe je de tsuka van je pk af gaat halen?

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Vr 09 Mei 2008 16:40

Een mooi ontwerp orgineel ontwerp voor een tsuba
all enig idee hoe dik hij wordt en welk materiaal?

katana

Berichtdoor katana » Vr 09 Mei 2008 17:20

@ St. Timmy: kan je de tsuka niet van de katana halen door de mekugi eruit te halen? Dacht altijd dat dat mogelijk was bij Katana, indien dat bij de PK niet gaat dan hoef ik m'n zoektocht niet verder te zetten :(

@ syco: nog geen idee, ben nog op zoek naar fabricagemogelijkheden, heb al een lasercutbedrijf gevonden in m'n gemeent maar ik vermoed dat dat behoooooorlijk kostelijk gaat zijn om daar één tsuba te maken.

Het design komt trouwens niet van mij hoor, heb het enkel overgenomen uit een strip :)

Ψ Niels Ψ

AAC

Berichtdoor AAC » Vr 09 Mei 2008 18:39

weet niet waar je ergens woont, maar anders wil ik je eventueel wel helpen met je tsuba :thup:

Terug naar “De technische hoek”