Werpen

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
katana

Werpen

Berichtdoor katana » Wo 14 Mei 2008 15:49

Aangezien ik mij deze namiddag rot geamuseerd heb met het werpen van m'n glock en zelfs van m'n seal elite, leek het mij wel leuk om daar een topic over te beginnen en tips uit te wisselen. Voor de wet: het gaat enkel over messen die toegestaan zijn, dus de specifieke werpmessen (al dan niet met verstelbaar gewicht) komen niét in aanmerking.

Ik werp als volgt: ik ben links, dus ik plaats m'n rechtervoet voor, links achter. Met mijn rechterarm wijs ik in de richting van het doel, met links maak ik en cirkelende beweging en werp mijn mes richting doel.
Voor de glock:
1m: werpen met handvat, mes maakt een halve draai
2m: werpen met lemmet, mes maakt 1 draai
3m: werpen met handvat, mes maakt anderhalve draai

enzovoort, hoewel ik gemerkt heb dat je vanop 4m ook met het handvat kan werpen, hangt ervan af met welke kracht je werpt. Verder dan 4m ben ik nog niet geraakt, wil het eerst die afstand onder de knie hebben. De afstanden zijn trouwens bij benadering, ik reken meestal gewoon de afstand tussen mijn linker- en rechtervoet (dus zal wellicht iets minder zijn), de afstanden zijn telkens tussen voorste voet en doelwit.

Wat werpen met de seal elite betreft, deze is iets zwaarder dan de glock maar werpt minstens even aangenaam (maakt wel een grote impact) hoewel ik deze nog een beetje wil ontzien, dus mes bij voorkeur is de glock.

als ik ertoe kom zal ik het werpen es filmen, wil er eerst nog wat op oefenen.

En voor de veiligheid:
- je ogen altijd op je mes houden
- je doelwit groot genoeg maken (ik werp bv. naar een houten plaat van 2x1m, moeilijk om ernaast te werpen)
- naar een dode zone werpen, dus géén spelende kinderen of drukke autoweg achter je doelwit
- bescherm je voeten aangezien je niet altijd raak werpt en het mes dan terug jouw richting uitkomt
- doseer de kracht waarmee je werpt
- let op van de snijkant van je mes
- blijf altijd geconcentreerd, als je merkt dat je er niet meer bij bent met je gedachten stop er dan mee

@ mods: ik weet niet of je in NL mag werpen in je tuin, zoniet dan is het geenszins mijn bedoeling om mensen aan te zetten/te stimuleren tot dingen die niet mogen dus dan verwijderen jullie dit maar.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

ti-lite
Moderator

Re: Werpen

Berichtdoor ti-lite » Wo 14 Mei 2008 16:07

Voor zover het bij mij bekend is mag je in Nederland op je eigen terein zonder problemen werpen.
Zelf doe ik het ook regelmatig. Heb zelfs een stuk touw van 10 meter gemarkeerd om de meter met de kleur van handvat of punt. Dit span ik dan vanaf het doelwit, zodat ik steeds kan oefenen op verschillende afstanden. ( werp ook met bijlen. )

Voor de regenachtige dagen heb ik op zolder een werpbaan gemaakt van een 3,5 meter.
Twee boomstamstukken op een plank vastgemaakt. Hier werp ik met dolkmessen op.
Zowel de glock, als de cold steel true flight thrower, de bo-kiri van Bailey en nog diverse andere messen.

Het is en blijft leuk om te doen. :D

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Terug naar “De technische hoek”