Vreemde zwarte plekken

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Syco
Beheerder

Vreemde zwarte plekken

Berichtdoor Syco » Zo 18 Mei 2008 19:54

Mijn vriend heeft een probleem,
Hij heeft een katana en daar zitten wat vreemde zwarte vlekken op. (bij aanschaf was dit er al)
Die hij niet weg krijgt door te poetsen.
Mijn vraag weet iemand wat voor plekken dit zijn, mischien iemand zelf ervaring mee gehad en hoe ontstaan ze?
Kan je deze plekken weg krijgen en hoe?
Bijlagen
Katana 2.jpg
Katana 2.jpg (20.18 KiB) 2449 keer bekeken
Katana 1.jpg
Katana 1.jpg (21.19 KiB) 2449 keer bekeken

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Katsumoto

Re: Vreemde zwarte plekken

Berichtdoor Katsumoto » Zo 18 Mei 2008 20:11

Een aantal dingen zijn wel belangrijk om te weten. De staalsoort of hij 2e hands is en wat er eventueel mee gedaan is.
Als je het zo ziet lijkt het wel of er een laag staal af is op bepaalde plekken...slijtage.
Ik heb het nog nooit gezien...maar het zou best wel eens iets erosiefs kunnen zijn of wellicht iets wat binnen in de saya elke keer tegen het lemmet aanschuurt of drukt en wat afgeeft?

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Zo 18 Mei 2008 20:12

Dat ziet eruit als roestplekjes.
Volgens mij kun je proberen het met een grid 800/1000 schuurpapier te schuren en het daarna met een grid 12000 schuurpapier te polijsten. ( of een schuurpadje/schuurmiddel gebruiken)

Ik heb dit wel vaker gezien bij katana's die tegen een lagere prijs worden aangeboden. Door de duur van de verscheping naar bv. Nederland zijn ze wat gaan roesten ( te weinig ingevet geweest )
Het is jammer, maar voor een gebruikers katana maakt het niets uit. Als het echter een display katana is, dan is het erger. :cry:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

dave

Berichtdoor dave » Zo 18 Mei 2008 20:38

Volgens mij is het de etsing die er af gaat door schuren van saya of iets anders...Komt ook regelmatig bij de Chen katana's voor...

Dave

Wat je wilt en krijgt in het leven is meestal niet hetzelfde....

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 19 Mei 2008 16:29

Ik heb ook zoiets op de pommel van mijn Talhoffer. Dat zijn echter kleine 'deukjes' die je nooit meer mooi niet-zwart krijgt :wink:. Ikzelf stoor me er niet aan, het geeft mijn zwaard juist iets 'unieks' en een 'persoonlijk karakter'. Maarja, bij mij is het op de pommel, niet opvallend en klein. Op het blad van die katana ziet het er een stuk ernstiger uit :roll:

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Van der Auwera Jurgen

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Ma 19 Mei 2008 21:26

inderdaad roest, maar verwijderen? Neen, zoals hier boven mij gezegd is geweest het geeft karakter, ik heb ook mijn geschiedenis in zo'n dingen even opgefrist en een harnas bijvoorbeeld als dit blonk (zoals het mijne wel doet, maar dit terzijde) wou dit zeggen dat het een "noob" was op het slagveld, meeste harnassen buiten hoogadel waren redelijk zwart geblakkerd van het vele gebruik, en men moet weten het was vochtiger in huis toen dan nu! Dus helemaal niet abnormaal om een beetje zwart eruit te zien, niet dat deze harnassen niet behandeld werden! Integendeel die werden met veel zorg behandeld maar het was onvermijdelijk om zonder plekken komen te staan.

In Honore Constans, Altijd in Eer!

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Wo 21 Mei 2008 17:19

Nog een bedankje, van die vriend voor de bruikbare tips :thup:

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Terug naar “De technische hoek”