Slijpen

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
katana

Slijpen

Berichtdoor katana » Zo 25 Mei 2008 13:50

Even het advies van het forum inroepen:
Ik ben op zoek naar een goeie slijpsteen voor messen, ik heb al zo'n elektrisch spellement met twee draaiende wieletjes en zo'n handslijper met haaks op elkaar staande schijfjes (allé, die hebben we thuis) en die zijn gelijk wel goed voor keukenmessen maar voor mijn dolken zijn dit niet de meest handige instrumenten, vooral omdat ze een bot mes niet scherp krijgen maar eerder een scherp mes scherp houden.

Heb ook een watersteen uit de doe-het-zelf zaak, van varo, denk dat iedereen hem wel kent 6x16 in oppervlakte met een grove en fijne kant, daarmee heb ik onlangs een opinel scherp gezet, best oké. Nu ben ik echter aan het uitkijken voor een elektrische watersteen, bij voorkeur niet meteen de superdure, gezien mijn studentenbudget. Tips? Of als jullie betere ideëen hebben, shoot!

Ook slijptips zijn welkom, voorlopig werk ik als volgt op m'n watersteen:
eerst met de snede mee op de grove kant, tot er een braam ontstaat, dan de andere kant van het mes op dezelfde manier. Dan maak ik de slijphoek iets scherper en wrijf enkele keren tegen de snede aan, met zachtere bewegingen, tot het mes terug scherp staat onder de gewenste hoek. Als test zet ik het dan es op m'n vingernagel om te zien of het blijft staan. Lukt dat dan kijk ik hoe vlot m'n beenhaar eraf gaat :P

Het internet krioelt ook van de tips, deze lees ik ook wel maar hier op het forum zit er kennis genoeg dus durf ik het hier ook es vragen :)

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

John

Re: Slijpen

Berichtdoor John » Ma 26 Mei 2008 11:43

Na lang zoeken en uitproberen ben ik op de Spyderco Sharpmaker uitgekomen. Dit is naar mijn mening de absolute top - weliswaar handmatig - in slijpen. Door het systeem is de slijphoek altijd perfect en je kunt je messen er chirurgisch scherp op krijgen. Nu ik dit systeem heb ben ik gestopt met zoeken.

Terug naar “De technische hoek”