'theoretische' boeken over martial arts

Zwaarden en martial arts in films, TV-programma's, boeken, strips, games, etc.
ChingChuan

'theoretische' boeken over martial arts

Berichtdoor ChingChuan » Za 09 Aug 2008 22:31

Ik lees graag dingen over martial arts, maar helaas is het lastig om aan geschikte boeken te komen... De meeste boeken staan vol met plaatjes waar je toch niets aan hebt, óf het is zo'n lexicon van alle martial arts - waar dan juist geen Pencak Silat of Iaido in staat.

Weet iemand boeken die wat meer op de 'theorie' achter een martial art in gaan? Natuurlijk geef ik de 'voorkeur' aan de oosterse/westerse zwaardkunsten en Pencak Silat, maar als iemand een écht goed boek weet over een andere MA, vind ik het ook helemaal geen probleem ;).

Wat ik precies bedoel? Boeken die ingaan op bijvoorbeeld de geschiedenis & totstandkoming van een kunst, de grondprincipes van het systeem, eventueel met WAT plaatjes, maar ik hoef geen instructieboeken ofzo...

Ik wil dus ook zeker geen martial art 'uit een boekje' leren, maar meer 'meer te weten komen'. Het internet kan daarin een rol spelen, maar daar is redelijk wat kaf - dus als iemand een goed betrouwbaar boek van iets heeft, dan zou ik dat graag willen weten.

Alvast bedankt ;).

Ger
Oprichter

Re: 'theoretische' boeken over martial arts

Berichtdoor Ger » Zo 10 Aug 2008 9:21

Dit iets?
ISBN 0312187769

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

caba

Berichtdoor caba » Zo 10 Aug 2008 11:01

Misschien iets voor jou? Het gaat wel niet over Iaido, maar het is wel interessant. Het gaat voorla over de filosofie achter Ninjutsu...

ISBN 0809247240

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

Richard

Berichtdoor Richard » Za 16 Aug 2008 7:52

Weapons and Fightingarts of Indonesia
van Donn F. Draeger

Een erg goed boek, maar helaas niet bij Bol te koop...
Misschien op marktplaats en zeker bij Amazone Linkhttp://www.amazon.com/Weapons-Fighting- ... 0804817162

Wel Engels, maar het boek presenteert een hoop Silat stijlen en de diversiteit aan wapens en hun geschiedenis.

- AKA Dragon's Roar

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Ma 18 Aug 2008 11:45

Ik vind Japanese Swordsmanship van Donn F. Draeger ook erg goed. Daarin worden wel de (toen nog) tien seitei-gata van de internationale kendo-federatie getoond met foto's, maar de auteur gaat ook vrij diep op de hele etiquette van het zwaard in (hoe leg je het neer, hoe plaats je het op een standaard, waarom, hoe draag je het, etc.). Ik vond het een erg diepgaand boek.

michi ni oitewa shi o ituwazu omou

Bertb

Berichtdoor Bertb » Di 28 Okt 2008 22:31

ChingChuan schreef:Ik lees graag dingen over martial arts, maar helaas is het lastig om aan geschikte boeken te komen... De meeste boeken staan vol met plaatjes waar je toch niets aan hebt, óf het is zo'n lexicon van alle martial arts - waar dan juist geen Pencak Silat of Iaido in staat.

Weet iemand boeken die wat meer op de 'theorie' achter een martial art in gaan? Natuurlijk geef ik de 'voorkeur' aan de oosterse/westerse zwaardkunsten en Pencak Silat, maar als iemand een écht goed boek weet over een andere MA, vind ik het ook helemaal geen probleem ;).

Wat ik precies bedoel? Boeken die ingaan op bijvoorbeeld de geschiedenis & totstandkoming van een kunst, de grondprincipes van het systeem, eventueel met WAT plaatjes, maar ik hoef geen instructieboeken ofzo...

Ik wil dus ook zeker geen martial art 'uit een boekje' leren, maar meer 'meer te weten komen'. Het internet kan daarin een rol spelen, maar daar is redelijk wat kaf - dus als iemand een goed betrouwbaar boek van iets heeft, dan zou ik dat graag willen weten.

Alvast bedankt ;).

Er is misschien een boek dat interessant kan zijn, omdat het bol staat van theorie:

de "The Bible of Karate
Bubishi"
van de auteur: Patrick McCarthy (hij heeft het vertaald)
Uitgeverij: Tuttle Publishing
ISBN nummer: 0 8048 2015 5

Er staat veel theorie in en ook een aantal afbeeldingen.

Bert Bruijnen

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Di 25 Nov 2008 12:15

Ik krijg sowieso het idee dat de boeken van Draeger meer diepgaand zijn. Hij heeft ten slotte veel ervaring in verschillende vechtsporten opgedaan en er een studie van gemaakt: hoplology / de wetenschap van vechtsporten. In hoeverre dit nu een op empirie gebaseerde studie is, laat ik daarbij achterwege.

=Death is the road to awe=

Terug naar “Media”