Het lezen van boeken of artikelen van Ellis of Friday maakt nog niet dat je er iets van begrijpt. Dat komt mede door het feit dat dergelijke informatie verschillende lagen heeft en je de echte informatie er pas uit kunt halen als je een bepaald niveau in de betreffende school hebt bereikt.
Bovenstaande wat geschreven is in de quote geld niet alleen voor het lezen maar ook voor het daadwerkelijk trainen in iedere school, maar dat is geen nieuws lijkt me

Het lezen van dit boek is geenszins een aanvulling of vervangen van daadwerkelijke training. Maar dat is ook nooit de bedoeling geweest van de schrijver lijkt me, het geeft een glimp van inzicht in de school en zijn persoonlijke ervaringen, inzichten en passie daarmee. Dat is wat hij wou delen met de buitenwereld. Wat de buitenwereld daarmee vervolgens doet is geheel aan haar lijkt me.... aan mij ter inspiratie en ontwikkeling als budoka.
De letterlijke regel : Do not fully understand this and do not try this at home regel heb ik niet kunnen vinden op de kaft van het boek. Dus ik ging net zoals Sjaak probeerde boldly go where no non KSSK practisioner has gone before.
ps type boeken waarin staat bevoorbeeld : Find a qualified instructor, this book cannot replace training
zijn vaak type boeken van een geheel andere aard. Vroeger toen ik nog Wing Chun beoefende bekeek ik elke foto techniek sequence met grote interesse, maar zo een eenzijdige kijk zou het boek van Karl Friday absoluut tekort doen.

Ik heb het boek Legacies of the Sword nu eventjes niet bij me maar om af te sluiten is wat hij schrijft op de laatste bladzijde mooi beschreven mbt tot de filosofie van Kashima Shinryu en de filosfie van andere Koryu. Wat in ieder geval de quote in mijn ogen teniet doet.
groetjes jeroen