andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
AtlanticDrive

Re: andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Berichtdoor AtlanticDrive » Wo 21 Sep 2011 17:02

Het lezen van boeken of artikelen van Ellis of Friday maakt nog niet dat je er iets van begrijpt. Dat komt mede door het feit dat dergelijke informatie verschillende lagen heeft en je de echte informatie er pas uit kunt halen als je een bepaald niveau in de betreffende school hebt bereikt.

Bovenstaande wat geschreven is in de quote geld niet alleen voor het lezen maar ook voor het daadwerkelijk trainen in iedere school, maar dat is geen nieuws lijkt me :). Ik hoop dat degene gequoteerd beseft dat het wel of niet begrijpen deels te maken heeft met interesse, intelligentie en inzicht zonder pretentie van het begrijpen van welke gelaagdheid van informatie dan ook. Anders heeft Karl Friday voor niets zijn boek geschreven toch ?

Het lezen van dit boek is geenszins een aanvulling of vervangen van daadwerkelijke training. Maar dat is ook nooit de bedoeling geweest van de schrijver lijkt me, het geeft een glimp van inzicht in de school en zijn persoonlijke ervaringen, inzichten en passie daarmee. Dat is wat hij wou delen met de buitenwereld. Wat de buitenwereld daarmee vervolgens doet is geheel aan haar lijkt me.... aan mij ter inspiratie en ontwikkeling als budoka.

De letterlijke regel : Do not fully understand this and do not try this at home regel heb ik niet kunnen vinden op de kaft van het boek. Dus ik ging net zoals Sjaak probeerde boldly go where no non KSSK practisioner has gone before.

ps type boeken waarin staat bevoorbeeld : Find a qualified instructor, this book cannot replace training
zijn vaak type boeken van een geheel andere aard. Vroeger toen ik nog Wing Chun beoefende bekeek ik elke foto techniek sequence met grote interesse, maar zo een eenzijdige kijk zou het boek van Karl Friday absoluut tekort doen. :)

Ik heb het boek Legacies of the Sword nu eventjes niet bij me maar om af te sluiten is wat hij schrijft op de laatste bladzijde mooi beschreven mbt tot de filosofie van Kashima Shinryu en de filosfie van andere Koryu. Wat in ieder geval de quote in mijn ogen teniet doet.

groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 21 Sep 2011 19:47

AtlanticDrive schreef:Even los van bovenstaande, had een suburito gekocht om ook eens te proberen hoe dat aanvoelt. Hierbij een clipje van de afgelopen vakantie: http://www.youtube.com/watch?v=WZk_WcjgWkA
groetjes jeroen

Wauw, je hebt echt een perfecte omgeving gekozen voor het filmen, super gaaf. Mooie technieken ook. Ben onder de indruk :thup:

- AKA Dragon's Roar

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 22 Sep 2011 12:28

Hi Richard,

bedankt voor je positieve reactie :)

in een mooie natuur omgeving is het altijd lekker om te trainen ook. wou dat dat meer mogelijk was dichterbij huis. :(

groetjes jeroen

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Za 24 Sep 2011 9:24

Even de laatste 3 reacties weggehaald, die waren niet zo gezellig. Gelukkig zag degene die het eerste van die 3 berichten plaatste dat ook in.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Jodannuki

Berichtdoor Jodannuki » Za 24 Sep 2011 10:09

Dat klopt mijn reactie was ongenuanceerd en te scherp. Mijn excuus aan Atlantic Drive hij heeft natuurlijk alle recht om zelf te trainen wat hij wil.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Zo 25 Sep 2011 12:46

Beste Jodannuki ik had je posts nog niet gelezen. Bij voorbaat ook mijn excuses als ik iets verkeerds heb geschreven op dit forum wat jou triggerde. Jou excuses aanvaard ik ook hierbij. Nog een prettig weekend en ik sta altijd open voor een uitwisseling van constructieve kritiek of gedachten. Je kunt me ook mailen als er iets op je hart ligt. groetjes jeroen.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 16 Nov 2011 21:49

AtlanticDrive schreef:
Het lezen van boeken of artikelen van Ellis of Friday maakt nog niet dat je er iets van begrijpt. Dat komt mede door het feit dat dergelijke informatie verschillende lagen heeft en je de echte informatie er pas uit kunt halen als je een bepaald niveau in de betreffende school hebt bereikt.

Bovenstaande wat geschreven is in de quote geld niet alleen voor het lezen maar ook voor het daadwerkelijk trainen in iedere school, maar dat is geen nieuws lijkt me :). Ik hoop dat degene gequoteerd beseft dat het wel of niet begrijpen deels te maken heeft met interesse, intelligentie en inzicht zonder pretentie van het begrijpen van welke gelaagdheid van informatie dan ook. Anders heeft Karl Friday voor niets zijn boek geschreven toch ?

Het lezen van dit boek is geenszins een aanvulling of vervangen van daadwerkelijke training. Maar dat is ook nooit de bedoeling geweest van de schrijver lijkt me, het geeft een glimp van inzicht in de school en zijn persoonlijke ervaringen, inzichten en passie daarmee. Dat is wat hij wou delen met de buitenwereld. Wat de buitenwereld daarmee vervolgens doet is geheel aan haar lijkt me.... aan mij ter inspiratie en ontwikkeling als budoka.

De letterlijke regel : Do not fully understand this and do not try this at home regel heb ik niet kunnen vinden op de kaft van het boek. Dus ik ging net zoals Sjaak probeerde boldly go where no non KSSK practisioner has gone before.

ps type boeken waarin staat bevoorbeeld : Find a qualified instructor, this book cannot replace training
zijn vaak type boeken van een geheel andere aard. Vroeger toen ik nog Wing Chun beoefende bekeek ik elke foto techniek sequence met grote interesse, maar zo een eenzijdige kijk zou het boek van Karl Friday absoluut tekort doen. :)

Ik heb het boek Legacies of the Sword nu eventjes niet bij me maar om af te sluiten is wat hij schrijft op de laatste bladzijde mooi beschreven mbt tot de filosofie van Kashima Shinryu en de filosfie van andere Koryu. Wat in ieder geval de quote in mijn ogen teniet doet.

groetjes jeroen

Hoi Jeroen,

Op het bovenstaande wil ik toch graag even reageren. Je stelt dat mijnheer Friday in zijn boek zegt dat het niet nodig zou zijn om een gekwalificeerde instructeur te zoeken. Het feit dat dit niet expliciet wordt gezegd geeft echter niet aan dat het niet zo zou zijn. Sterker nog de website van dezelfde organisatie geeft duidelijk aan dat dat juist wel zo is. Op die site staat ook de heer Friday vernoemd. Zie de onderstaande link met onderaan weer een link met daarin de aangewezen instructeurs voor deze http://www.kashima-shinryu.jp/English/index.html

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 17 Nov 2011 0:34

Hoi Jeroen,

Op het bovenstaande wil ik toch graag even reageren. Je stelt dat mijnheer Friday in zijn boek zegt dat het niet nodig zou zijn om een gekwalificeerde instructeur te zoeken.

Beste Sjaak er staat nergens in mijn uitleg dat dit het geval zou zijn. Het was als voorbeeld bedoeld als reactie op jodanuki zijn standpunt. Als je de alineas leest die je zelf hebt gequoteerd kom je er achter dat je helaas mijn woorden verkeerd hebt begrepen en ik niet duidelijk ben geweest. Hoop dat je ze nog eens overleest en tot een andere conclusie komt. :)

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Do 17 Nov 2011 15:51

Hoi,

Naar mijn mening is dat wel wat je doet. Zie onderstaande tekst van je eigen hand.

Ook heb ik voor mijzelf geprobeerd om de beweging van spiralen waarover Karl Friday spreekt te onderzoeken en na te doen om te voelen hoe dat voelt als je met het zwaard beweegt met het oog op een van hun principes zoals aanval en verdediging zijn een. natuurlijk ben ik geen Kashima Shinryu beoefenaar dus pretendeer hiermee niets maar het was leuk om er mee bezig te zijn.

Dit soort dingen kun je toch nooit uit een boek begrijpen of doorgronden? Lijkt me een beetje simpel geredeneerd. Ik heb veel boeken gelezen over kung fu en andere martial arts, maar dat wil toch echt niet zeggen dat ik de principes van deze stijlen in mijn karate kan toepassen. Het lijkt me juist daardoor nog meer onmogelijk omdat ik altijd vanuit mijn eigen achtergrond zal interpreteren. Met zwaard lijkt me dat nog veel moeilijker. Het weinige wat ik van deze school weet is genoeg om te zeggen dat je vanuit ervaring met een andere vorm van kenjutsu juist niets van de school kunt snappen omdat de ideeën en principe's juist zo afwijkend zijn.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 18 Nov 2011 1:46

mmmm, ik denk dat je iets verward. eerst zeg je dat ik iets zeg over dat Karl Friday het goed vind om zelf te gaan oefenen uit een boek terwijl je de pointe miste van de vergelijking. Dat is absoluut niet het punt. Voor een betere uitleg moet je toch bij hemzelf zijn lijkt me. Als je het gelezen hebt zul je moeten concluderen dat het een haast filosofische verhandeling is en geen betoog van dogmatische principes ook al lijkt dat wel zo misschien als je zwaardkunst enkel als technisch kunstje blijft zien.

Laten we dat voorop stellen anders heeft verdere discussie geen zin.

Ten tweede denk ik heel goed dat je weet waarover ik het heb want ik zeg in feite hetzelfde als jou in je laatste alinea.

Maar er is een verschil. Ik vind onderzoek vanuit eigen perspectief een positief iets en jij zo te zien niet.
Dat je dat vind is tegengesteld aan mijn mening. Nogmaals het is mijn eigen mening en pretendeer juist niet iets uit een boek te halen als zijnde waarheid. Wel als inspiratie en stof tot onderzoek zover dat mogelijk is.

Het is inderdaad zo dat elke stroming of school zijn eigen filosofie heeft maar dat let niet dat je je ergens in kunt verdiepen. Daarom schrijven mensen ook boeken die andere kunnen lezen. Ik weet niet hoe ik dit beter kan beschrijven. Dacht dat dat duidelijk was.

We kunnen het ook over andere boeken of scholen hebben maar dat was in de eerste plaats niet de bedoeling. Anders zou ik een nieuw topic moeten openen. En uit jou eerdere berichten blijkt of tenminste zeg je dat je geen lezer bent omdat je daar geen heil in ziet. Lekker veel oefenen is het devies toch ? Misschien vindt je verdieping in jou kunst op een andere manier. Daar kan ik niks over zeggen. Als je die al zou zoeken. Maar nogmaals dat is niet aan mij dus ik frons mijn wenkbrauw een beetje als ik jou argument hoor wat in de eerste plaats onstaan is uit een verkeerde interpretatie van mijn schrijven. Zelfs in het laatste bericht van mij wat je aanhaalt staat niet wat jij concludeert. Sorry.

Dat je vele boeken toch blijkt gelezen hebt over bevoorbeeld kung fu zegt me niet zoveel. Heb ik ook gedaan maar het doel van die boeken en de kwaliteit van inhoud is heel verschillend. En het ligt er maar net aan in welke fase je bent met je ontwikkeling als beoefenaar wanneer je bepaalde boeken zou lezen. Dus zelfs daarover valt weinig zinnigs te zeggen.

Nog even een voorbeeldje, het bekende boek van de vijf ringen van miyamoto musashi is niet te vergelijken in hoe leer ik kenjutsu in 108 stappen. Jou betoog zou ik nog kunnen begrijpen in het licht van het tweede boek, als het inderdaad om enkel trainen gaat. Maar met het oog op het eerste en andere boeken die geschreven zijn gaat je betoog niet op aangezien de werkelijke waarde van budo zich niet laat vatten door dogma's en vastomlijnde principes van oude of nieuwe scholen. Zelfs deze boeken zijn een schamele poging om wat de schrijvers ervaren hebben en gevonden te verwoorden.
Maar desalnietemin wel inspirerend.

Anyway zo sta ik er in maar dat mag duidelijk zijn. Ik merk dat je een waardeoordeel hebt over hoe ik tegen de dingen aankijk. Misschien kun je wat mededelen wat dan voor jou persoonlijk werkt. Dat geeft wat ruimte voor discussie in plaats van het dicht te timmeren met wat ik wel of niet zou hebben gezegd.

Tu comprends ?

Groetjes jeroen

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 18 Nov 2011 2:22

Dit soort dingen kun je toch nooit uit een boek begrijpen of doorgronden? Lijkt me een beetje simpel geredeneerd.

Zie vorig antwoord, ik pretendeer niets te begrijpen of te doorgronden. Het woord onderzoek en inspiratie past beter hier op zijn plaats.

Ik heb veel boeken gelezen over kung fu en andere martial arts, maar dat wil toch echt niet zeggen dat ik de principes van deze stijlen in mijn karate kan toepassen.

Een interessant punt, waar menig mixed martial artist met ervaring zeker anders zal tegen aankijken als je het dan toch hebt over vaardigheid vanuit stijl principes die uitwisselbaar zijn of niet.

Het lijkt me juist daardoor nog meer onmogelijk omdat ik altijd vanuit mijn eigen achtergrond zal interpreteren.

Iedereen heeft een ander vertrekpunt, een andere ingang, basis, opvoeding etc etc. Dus je bent nooit vrij om vanuit je eigen interpretatie zoals je dat noemt te denken en te handelen. Ook niet als je enkel een martiale school doorloopt. Dat je daar wat positiefs mee doet is een ander verhaal.

Met zwaard lijkt me dat nog veel moeilijker

Je hebt gelijk als je zegt dat verschillende scholen verschillende principes hebben aangaande filosofie, bewegingsleer, hanteren van het zwaard etc etc. Hier werd in de 16de eeuw ook al over geschreven in Japan. Toch hoe vershillend ook van aard zij hebben ook veel gemeen. Vooral in deze verwarrende tijd van een overload aan (zeker niet altijd goede) informatie is het moeilijk je weg te vinden. Ga maar eens een studie maken van bevoorbeeld europese of andere aziatische krijgskunsten. Ondanks soms summiere overlevering proberen martial artists te reconstrueren, te onderzoeken of te beleven dat wat ooit geweest is in deze tijd geplaatst. Het lijkt mij niet haalbaar (en wenselijk) om te zeggen dat hoe we nu tegen budo aankijken en beleven dat dat hetzelfde is als vroeger in een andere context.
Dus zo en zo met een zwaard, het is geen kwestie van moeilijker maar van rijker en interessanter tot een bepaald niveau, voor mij dan. :)

Het weinige wat ik van deze school weet is genoeg om te zeggen dat je vanuit ervaring met een andere vorm van kenjutsu juist niets van de school kunt snappen omdat de ideeën en principe's juist zo afwijkend zijn.

Een beoefenaar heeft een goede neus, hoofd, hersens, twee ogen, een romp, 2 armen, 2 benen en twee handen met een wapen. En nog wat dingen die je niet direct nodig hebt bij kenjutsu tenzij je de veldslag in de slaapkamer opzoekt. Zonder gekheid wat ik bedoel is dat ondanks de vele wegen die er zijn in zwaardkunst er geen zijn. Uiteindelijk gaat het er om wat er na de vergelijking komt. En dat zijn geen geheime technieken of zoveelste techniek variaties, herhalingen en filosofische wijsheden.
Daar valt ook niet aan te snappen want het gaat niet om het snappen om het snappen snap je ?
Gelukkig snap ik er niks van. :)

john76

Berichtdoor john76 » Zo 08 Okt 2017 17:04

Goedemiddag!

Ik was even benieuwd of iemand hier weet of er in Hoorn en omstreken middeleeuwse krijgskunsten wordt beoefend (of dat in de nabije toekomst gaat gebeuren)?

Mijn dank!

Mvg,

John

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Di 10 Okt 2017 7:12

Dichtsbijzijnde is de AMEK die in Heemstede en Amsterdam zit.
En in de buurt van Alkmaar zijn mensen bezig met iets opzetten van Historic Medieval Battle oftewel full contact harnas vechten.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”