welke oosterse zwaardkunst zal ik leren?

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Radathag

Re: welke oosterse zwaardkunst zal ik leren?

Berichtdoor Radathag » Vr 05 Sep 2008 19:57

Ten eerste, Japanse zwaardkunsten lijken niet veel op die van Tom Cruise. Ten tweede is wat jij eigenlijk wil een beetje onmogelijk.

Mr. T, bedankt voor je eerste en uitgebreidde post.
Mensen vinden mij op Tom lijken dus als de zwaardkunst er een stuk minder op lijkt houdt het zich weer in balans :) haha, ik weet niet waar mensen dit vandaan halen, wat ik vind dat ik helemaal niet lijk op Tom Cruise. Ik ga trouwens just for the record niet op een JSA (handige afkorting!!) vanwege een paar leuke films, maar meer om een intresse voor alles wat met japan te maken heeft.

De heren die opperden om met de westerse kunt te be-oefenen dank ik voor hun idee, maar ik vind het juist mooi om de oosterse filosofie te doorgronden. Daarom doe ik ook Shotokan. Ik wil mijzelf behalve op een sport zonder wapens een discipline met wapens beheersen, en the way by the sword lijkt mij het mooist.

alleen moet je je wel realiseren dat het jaren training vraagt voordat je het kunt uitvoeren en het er ook een beetje uitziet als op de videos, geduld dus.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je pas na een aantal jaar HVT enig resultaat boekt, het lijkt mij dat dit hetzelfde is met Karate, muziek maken. Chopin speel je ook niet in 2 jaar. En dat is juist leuk vind ik, afzien en 100% geven.

Ik wil Bugeisha ook even bedanken voor zijn post want die geeft wat inzicht in Katori! Iedereen kan alles mooi op internet zetten maar mensen die uit eigen ervaring spreken, kan ik meer waarde aan hechten, daarom zijn forums heel fijn om te lezen.

Toch ben ik nog benieuwd of iemand mij nog wat meer kan vertellen over kenjutsu (kumidachi) of iets wat er op lijkt.

Als ik alles bij elkaar optel denk ik voor mijzelf het richting Katori op wil gaan ook omdat er ondere andere ryoto inzit wat mij wel extreem mooi lijkt om te doen. Is ryoto touwens met 2 verschillende maten in zwaard? Katana en Shinken (dit gok ik even, ik dacht dat een Shinken iets kleiner is dan een Katana, correct?). Zijn er trouwens ook verschillende maten in bokken? (ff off topic mag wel toch? :twisted:

Mata ne!

Eamane

Berichtdoor Eamane » Vr 05 Sep 2008 21:34

Balor schreef:[
Hangt er natuurlijk van af waar je traint... Wij beginnen direct met staal voor langzwaard.

Hm.. daar heb ik sterk mijn twijfels over... Er kan zoooooo veel fout gaan bij beginners (ik heb in 5 jaar veeeeeeeeeeeel gezien!) Ik vind dat je eerst een houten wapen moet kunnen beheersen voor je met staal gaat zwaaien... Maargoed, dat is enkel en alleen mijn mening :P (Zeg overigens niet dat het 'fout'is wat jullie doen hoor!

Enne... Rhadatag (aparte naam...!) Ik ben geen heer! :cry:

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Bugeisha

Berichtdoor Bugeisha » Za 06 Sep 2008 0:45

Radathag schreef:
Ik wil Bugeisha ook even bedanken voor zijn post want die geeft wat inzicht in Katori! Iedereen kan alles mooi op internet zetten maar mensen die uit eigen ervaring spreken, kan ik meer waarde aan hechten, daarom zijn forums heel fijn om te lezen.

Toch ben ik nog benieuwd of iemand mij nog wat meer kan vertellen over kenjutsu (kumidachi) of iets wat er op lijkt.

Als ik alles bij elkaar optel denk ik voor mijzelf het richting Katori op wil gaan ook omdat er ondere andere ryoto inzit wat mij wel extreem mooi lijkt om te doen. Is ryoto touwens met 2 verschillende maten in zwaard? Katana en Shinken (dit gok ik even, ik dacht dat een Shinken iets kleiner is dan een Katana, correct?). Zijn er trouwens ook verschillende maten in bokken? (ff off topic mag wel toch? :twisted:

Mata ne!

Graag gedaan, de informatie. Ryoto is met een kort (wakizashi) en lang (katana) zwaard. Overigens zul je bij een school die de training serieus neemt wel minimaal een jaar of vijf trainen voordat je aan Ryoto begint, dus nogmaals geduld is wel nodig. De term Shinken heeft niets met de lengte van het zwaard te maken, het betekent "levend zwaard" en dat wil zeggen dat het gaat om een geslepen, dus vlijmscherp zwaard/katana. Bij bokken kunnen per stijl de maten wel enigzins afwijken. Verder kan ook de vormgeving en het gewicht verschillen en heb je ook in bokken veel kwaliteitsverschil wat zich ook in de prijs uitdrukt, van 12 tot pak hem beet 150 euro.

Voor een vrije geest staat het universum open

Radathag

Berichtdoor Radathag » Za 06 Sep 2008 15:51

Sorry Eamane, ik had het niet door! excuses.

Bugeisha, ik heb Roel van Beusekom even gebeld, en ik kan woensdag kijken!
Hij vertelde me dat Rudolf Katori geeft. Ik had begrepen dat hij in Amsterdam en Den Haag ook lessen geeft. Ken jij Rudolf toevallig?

Mata ne

Bugeisha

Berichtdoor Bugeisha » Zo 07 Sep 2008 1:02

Radathag schreef:Sorry Eamane, ik had het niet door! excuses.

Hij vertelde me dat Rudolf Katori geeft. Ik had begrepen dat hij in Amsterdam en Den Haag ook lessen geeft. Ken jij Rudolf toevallig?

Mata ne

Ik ken Rudolf van Aikibudo, niet van Katori dus ik kan niks zinnigs zeggen over zijn lesaanpak. Je moet het zelf maar ervaren. Succes!

Bugeisha

Berichtdoor Bugeisha » Zo 07 Sep 2008 13:36

Radathag schreef:Sorry Eamane, ik had het niet door! excuses.

Mata ne

Ik heb je een email gestuurd ivm een wijziging van de lesavond. Is naar de donderdag verplaatst.

Radathag

Berichtdoor Radathag » Zo 07 Sep 2008 13:44

Hoe zit het eigenlijk met link en rechts handig hanteren van zwaarden. Van huis uit ben ik links. Mijn aanname is dat je inprincipe alles rechtshandig leert? Toen ik voor het eerst met chop-sticks ging eten werd ik door de moeder van een vriend er op gewezen dat je dat met rechts moet doen en niet met links. Maar goed het is een chineze familie. Ook schrijven e.d. moest in China met rechts. Hoe zit dat met JSA?

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Zo 07 Sep 2008 18:28

Bij JSA (en bij Japanners in het algemeen) gewoon rechtshandig. Echter bij 2 handig zwaard gebruik komt de snelheid van de linker hand (ik wil geen kracht zeggen, want dat is niet zo) en het stuurwerk van de rechter hand. Enkel handig zwaard gebruik is altijd met rechts. De meeste mensen zijn rechtshandig, zij hebben de neiging om te veel met rechts te werken en daardoor "kracht" te gebruiken. Links handige hebben daar veel minder last van vanwege hun voorkeur voor linkshandig gebruik. Dit levert in de begin fase van de JSA studie vaak een voordeel op. Tenminste dat is mij verteld.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Kanjin

Berichtdoor Kanjin » Wo 17 Sep 2008 18:36

Hoi,

Is niet zo heel moeilijk. Wil je een sport doen? dan kun je kendo of Naginata-do gann doen bij Nami Kai in Breda.

Wil je een traditionele koryu trainen dan kun je in Breda Kashima Shin Ryu trainen, dat kan overigens ook in Etten-Leur.

Greetz

Feakwave

Berichtdoor Feakwave » Wo 28 Jan 2009 10:49

Pencak Silat is the game.

Vroeger was er de school van Pa Floor in Breda, maar die is helaas overleden. Er zullen vast wel jongens zijn die de school hebben overgenomen.

Je vecht met goloks, stokken, messen enz. leert goede houding aan, is oneindig varierend en een bodemloze culturele wereld; ik zou met geen andere vecht kunst willen ruilen.

Heeel belangerijk; zoek een goede, betrouwbare (witte) leraar. Wil je iemand checken, laat het me dan even weten.

Freakwave 8)

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 28 Jan 2009 13:17

Hoi Freakwave. Doe je ook aan pencak silat? Welke stijl beoefen je?

(witte) leraar
:lol:

- AKA Dragon's Roar

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Do 29 Jan 2009 6:09

Alleen is het niet echt een zwaardkunst in de zin dat je er een katana bij gebruikt...

Richard

Berichtdoor Richard » Do 29 Jan 2009 12:13

ChingChuan schreef:Alleen is het niet echt een zwaardkunst in de zin dat je er een katana bij gebruikt...

In eerste instantie niet, maar er zijn wel degelijk stijlen die zwaarden gebruiken, waaronder de katana, die tijdens de Japanse bezetting "geintroduceerd" is. Sommige stijlen maken ook gebruik van zwaarden die lijken op de Chinese Jian en bestaan er vast stijlen die "besmet" zijn door Kuntao.

- AKA Dragon's Roar

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Do 29 Jan 2009 20:22

Welke stijlen? Ik zou wel eens willen weten hoe dat er dan uitziet... Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen, een pencakker met een katana. Maar dat komt vast doordat ik de iaido/jodo manier van zwaarden vasthouden & houding gewend ben.

Alsnog zou ik Pencak nog steeds niet aanraden als 'vechtkunst met wapens' - tenminste, ik weet niet hoe het bij andere stijlen is, maar bij ons wordt er veel meer aandacht besteed aan de ongewapende aspecten.

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 30 Jan 2009 9:21

Er zijn inderdaad stijlen die niets met wapens doen, of alleen trainen op tanding (sparren). Maar alleen al de internationale wedstrijd regels omtrent seni wijst erop dat wapens zeker een deel uit maakt van pencak silat (Jurus Tunggal en het onderdeel Ganda waarbij stok en golok verplicht zijn.)

Wij doen zeker ook veel met wapens. Golok, trisula (sai), stokken, waaiers, clurit (handzeis), zweep, verschillende messen. Dus kan Pencak wel aanraden als een ma met wapens.

In het boek van Draeger (Weapons and Fightng art of the Indonesian Archipello, titel uit mijn hoofd...) staan foto's van een stijl die met katana traint. Inderdaad niet op de Japanse-wijze gehanteerd. Ik zal thuis even kijken welke stijl dat is, uit mijn hoofd Perisai Diri, maar zal het nog checken. Of zij in NL er ook mee trainen weet ik niet, ik ken alleen Perisai Diri Senam, hen heb ik op een demo overigens weleens met Chinese zwaarden gezien.

- AKA Dragon's Roar

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”