Verschillen in de vechtsporten

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
janvanbrabant
Verbannen

Verschillen in de vechtsporten

Berichtdoor janvanbrabant » Ma 17 Nov 2008 9:16

Het gehele onderstaande verhaal is afgesplits van het topic samurai of schermer.
Dit omdat het afwijkt van het originele topic.

Sorry maar wat een slechte discussie,

Er wordt hier een vergelijking gemaakt tussen twee zaken die niet te vergelijken zijn. De benaderingswijzen van beide systemen zijn totaal verschillend.

Het filmpje slaat compleet nergens op. Iedereen met een beetje verstand van zaken weet dat kendo geen enkel raakvlak heeft met het Japanse traditionele schermen. Geen van de nog overgebleven scholen lijkt ook maar op Kendo. Het Europese schermen is ook slechts een sport.

Hoe kun je dan tot een vergelijking komen over de effectiviteit van een systeem?

Ongelofelijk stelletje salonfilosofen...

Je kan dan in musea een hele hoop wapens in je handen gehad hebben.. Dat zegt niet dat je kennis hebt over vechtsystemen. Dat laatste bewijs je door de volgende zin.

aikido/kendo/iaido???

Ongelofelijk. Aikido is nooit getest in een enkel gevecht en het zwaardwerk van aikido is vaak gestolen (en nog slecht ook) van koryu systemen. Aikidoka hebben geen enkele notie van het gebruik van een zwaard. Ze representeren dus in geen enkele mate de benaderingswijze van het Japanse zwaard.

Kendo heeft geen enkel raakvlak met het echte Japanse zwaard. Men slaat op van te voren vastgestelde punten die in een echt gevecht zinloos zouden zijn. Kendo is een sport en daarmee geen zwaardvechten. Er is zelfs geen enkele gelijkenis met het systeem waar het aan ontleend zou moeten zijn de zogenaamde Onno-Ha Itto Ryu.

Iaido heeft ook niets met zwaardvechten te maken. het is een gestileerde vorm van iaijutsu waarbij het praktische doel van het iaiajutsu is vervangen voor een interpretatie van zen. Men probeert een perfecte kata uit te voeren die hoogstwaarschijnlijk in een ceht gevecht nutteloos zou zijn. Ook een sport dus.

Allemaal gelul in de ruimte dus...

ti-lite
Moderator

Re: Samurai of Schermer?

Berichtdoor ti-lite » Ma 17 Nov 2008 15:13

Aangezien het tegenwoordig in geen enkel land meer accoord is om iets echt uit te testen in een gevecht op leven en dood, blijven dit soort dingen altijd flilosofisch.

Totdat er daadwerkelijk gevechten zijn tussen vechters met katana's en vechters met degens/sabels zal het een onbeantwoord vraagstuk blijven.
Dat neemt niet weg dat mensen er hun eigen gedachtengangen en beredeneringen over kunnen hebben.
Die kunnen ze dan hier ventileren.

Nog even wat opmerkingen:

Er wordt hier een vergelijking gemaakt tussen twee zaken die niet te vergelijken zijn. De benaderingswijzen van beide systemen zijn totaal verschillend.

Volgens mij was in beide systemen de benaderingswijze om als laatste overlevende uit een gevecht te komen. Daar zit dus in mijn ogen geen verschil in.
De manier van vechten en uitschakelen van tegenstanders, daar zitten meer dan genoeg verschillen in.

Het filmpje slaat compleet nergens op. Iedereen met een beetje verstand van zaken weet dat kendo geen enkel raakvlak heeft met het Japanse traditionele schermen. Geen van de nog overgebleven scholen lijkt ook maar op Kendo. Het Europese schermen is ook slechts een sport.

Aangezien er niet meer in het echt gevochten wordt op deze manieren is zowel het Japanse als het Europese schermen nu "slechts" een sport.

Ze representeren dus in geen enkele mate de benaderingswijze van het Japanse zwaard.

Aangezien de laatste keer dat de Japaners gebruik van hun katana hebben gemaakt ( en nog geneens op de oude traditionele manier )nog in WO2 is geweest, weet nu niemand meer hoe het echt voelt om een tegenstander te doden met een katana in een gevecht.
Iedere school leert uit boeken of overleveringen, geen enkele leraar zal dus de ultime praktijkervaring hebben. Dus de gehele benaderingswijze van het Japanse zwaard is gebasseerd op overleveringen, niet op eigen praktijkervaring. ( logisch, ander had je wel vastgezeten. )

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Ma 17 Nov 2008 16:28

Er wordt hier een vergelijking gemaakt tussen twee zaken die niet te vergelijken zijn

Het gaat in deze disussie niet om de sporten met elkaar te vergelijken, want qwa technieken lijken ze idd absoluut niet op elkaar. Maar om een zover mogelijke voorspelling te doen wat er zou gebeuren als ze tegenover elkaar stonden.

En wat ti-lite zegt klopt, helaas :twisted: :P kunnen we nu niet meer tot leven en dood. om een redelijke oordeel te kunnen plaatsen.
Dus gaat het er bij deze discussie over wat jou gedachten is over zo'n soort duel wat zou er gebeuren.

Iaido heeft ook niets met zwaardvechten te maken. het is een gestileerde vorm van iaijutsu waarbij het praktische doel van het iaiajutsu is vervangen voor een interpretatie van zen. Men probeert een perfecte kata uit te voeren die hoogstwaarschijnlijk in een ceht gevecht nutteloos zou zijn. Ook een sport dus.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij iaido wil je idd proberen de perfecte kata uit te voeren. Maar iaido is dus ook het inbeelden waar je tegenstander is. en hoe men moet handelen als deze tegenstander jou op een bepaalde manier aanvalt.
Dus in een echt gevecht zou je wel wat aan je technieken hebben die je geleerd heb, om bv een goede slag te maken en je tegenstander te kunnen ontwijken (voor zijn slag). dat leer je allemaal bij iaido. Alleen mis je bij iaido de man op man gevechten zodat je weet hoe het is als iemand je aankomt vallen. maar als je goed traint en leert zou je het best wel kunnen redden in een echt gevecht

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

sjors

Berichtdoor sjors » Ma 17 Nov 2008 17:08

Ongelofelijk stelletje salonfilosofen...

...aikido/kendo/iaido???

Ongelofelijk. Aikido is nooit getest in een enkel gevecht en het zwaardwerk van aikido is vaak gestolen (en nog slecht ook) van koryu systemen. Aikidoka hebben geen enkele notie van het gebruik van een zwaard. Ze representeren dus in geen enkele mate de benaderingswijze van het Japanse zwaard.

Kendo heeft geen enkel raakvlak met het echte Japanse zwaard. Men slaat op van te voren vastgestelde punten die in een echt gevecht zinloos zouden zijn. Kendo is een sport en daarmee geen zwaardvechten. Er is zelfs geen enkele gelijkenis met het systeem waar het aan ontleend zou moeten zijn de zogenaamde Onno-Ha Itto Ryu.

Allemaal gelul in de ruimte dus...

Het valt op dat er om de zoveel tijd we weer een "deskundige" zien verschijnen die na een, twee postjes weer is verdwenen; iemand die er vanuit gaat dat het "botte bijl principe" de juiste methode is, kwantiteit boven kwaliteit verkiest of liever gezegd (waarschijnlijk zoals hij het binnen z'n eigen kring gewend is): als ik maar een grote bek opzet kom ik wel overtuigend over...

Als je het allemaal zo goed weet moet je zelf toch wel ontzettend goed zijn dus laat even weten bij welke school jij de grote leraar (guru, sensei, god?) bent of in ieder geval welk trainingscentrum jij regelmatig met een bezoek vereerd. Een moment dat jij (nee ik zal U zeggen) U zich zodanig verlaagd tot het gewone volk zodat het plebs in ieder geval een moment aan uw voeten zou mogen liggen of zelfs in uw schaduw mag staan zodat uw heerlijkheid uitstraalt over die onwaardige stervelingen.

Geloof me Verlosser, dit forum is beneden Uw peil, al de energie die U bereid bent hier in te steken is niet aan deze "sukkels" besteed dus zou ik bijna durven op te merken dat iedere letter die U aan ons wilt verspillen, zinloos is...

Homo sapiens non urinat in ventum...

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Ma 17 Nov 2008 17:29

(Sjors - en als ik die vraag aan jou stel, ben ik opeens onbeleefd? Maar goed. *verstopt zich alvast in een hoekje*)

Maar als we het hebben over Iaido:
Bij iaido wil je idd proberen de perfecte kata uit te voeren. Maar iaido is dus ook het inbeelden waar je tegenstander is. en hoe men moet handelen als deze tegenstander jou op een bepaalde manier aanvalt.
Dus in een echt gevecht zou je wel wat aan je technieken hebben die je geleerd heb, om bv een goede slag te maken en je tegenstander te kunnen ontwijken (voor zijn slag). dat leer je allemaal bij iaido. Alleen mis je bij iaido de man op man gevechten zodat je weet hoe het is als iemand je aankomt vallen. maar als je goed traint en leert zou je het best wel kunnen redden in een echt gevecht

Mijn sensei is dezelfde mening toegedaan als onze heethoofdige bezoeker - iaido, en dan met name ZNKR iaido, heeft weinig praktisch nut. Neem bijv. de verticale slag vanuit jodan - in het echt zou je dan gewoon een hard schedelbot tegenkomen. Misschien kom je er wel doorheen, maar no way dat je je zwaard helemaal naar horizontaal krijgt en dan gewoon lekker door kunt gaan... Of de chiburi - je besteedt zóveel tijd aan het perfectioneren van een nutteloze beweging, want je kunt er niet écht bloed mee van je zwaard af krijgen.
En verder moet je natuurlijk rekening houden met het feit dat iaido inmiddels meer een 'zen' kunst is geworden dan echt een martiale kunst - de bwegingen zijn tot hun essentie ontleed zeg maar. Tenminste, voor een echt gevecht heb je véél meer vaardigheden nodig dan die paar ontwijkingen die je leert bij iaido, en ook meer 'weringen' (als de ander met een zwaard op jou afstormt).

Het schijnt (volgens hem dan) dat die verticale slag in de koryu kata overigens wel 'goed' is (diagonaal over de nek), maar dat weet ik dus niet zeker omdat ik geen koryu kata ken.

In elk geval denkt mijn sensei (en dat ben ik dus overduidelijk met hem eens :P) dat iaido een mooie kunst is, maar NIET voor 'zelfverdediging' met een zwaard...

Maar goed.

Ik ben wel van mening dat onze heethoofdige bezoeker zijn posts ietsje aardiger mag formuleren - maar in wezen heeft hij een punt. Desondanks kan niemand ons verbieden om gewoon een beetje te brainstormen - dat moet ook kunnen, nietwaar?

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Ma 17 Nov 2008 18:08

Je hebt wel gelijk iaido stelt tegenwoordig niet veel meer voor (als we het dan hebben over het nut er van in een gevecht) ik ben het er ook mee eens dat de verticale slag vanuit jodan nooit zo in het echt werkt. en de andere punten ben ik het ook mee eens.

Het ligt dan aan mij dat ik niet precies weet wat iaido inhoud, bij wat ik volg, hebben we idd kata's die vanuit het iaido komen, en deze lijken mij wel nuttig. alleen oefenen wij ook met bokken en doen ook aan man op man/groep gevechten. ik dacht dat dit ook bij iaido zat inbegrepen. want met dit soort gevechtjes met bokken/senai kom je wel degelijk in de buurt van een echt gevecht.

Maja iig mijn excusses, dan weet ik niet precies wat iaido in houd en vergelijk ik het te veel met de sport die ik beoefen.

Maar ik begrijp uit de tekst dat jij iaido beoefend?, wat bevalt je dan uit de sport dat je het wil blijven doen (gewoon uit nieuwsgierigheid, ben benieuwd hoe dat nou is en wat je daar precies doet?)

sjors

Berichtdoor sjors » Ma 17 Nov 2008 18:37

"Sjors - en als ik die vraag aan jou stel, ben ik opeens onbeleefd?"
Zou je zo vriendelijk willen zijn om deze opmerking te verduidelijken; ik weet in ieder geval niet waar je het over hebt?
Waarschijnlijk refereer je aan een discussie die jij en ik eerder hebben gehad maar dat ging over een totaal ander onderwerp en uitgangspunt dus, als je het niet erg vindt, leg ik dat volledig naast me neer...

om terug te komen waar het wel over ging:
als iemand hier in z'n eerste post begint met opmerkingen als:
...Ongelofelijk stelletje salonfilosofen...

...Aikido is nooit getest in een enkel gevecht en het zwaardwerk van aikido is vaak gestolen (en nog slecht ook) van koryu systemen. Aikidoka hebben geen enkele notie van het gebruik van een zwaard. Ze representeren dus in geen enkele mate de benaderingswijze van het Japanse zwaard...

...Allemaal gelul in de ruimte dus..

dan trek ik gewoon de conclusie dat ie zich waarschijnlijk, om het netjes te zeggen, gewoon vergist heeft in de keuze van het forum en de daar gebezigde discussievorm.
Om het stellen in een idioom dat de onderhavige figuur waarschijnlijk beter begrijpt en wellicht ook meer gewend zal zijn, zou je eerder geneigd zijn om een opmerking te plaatsen in de vorm van: "opzouten en ga, met je grote smoel ergens anders lopen zeiken!" maar ja, dat doet men niet want zo gaan wij op dit forum niet met elkaar om.

Van die zielige figuren die net komen kijken en vervolgens denken de wijsheid in pacht te hebben hebben, daarvan hebben hebben we er hier in het verleden al teveel de revue zien passeren (en zou sommigen toch enigszins bekend moeten voorkomen?)...

En als je het niet erg vindt, zou ik het hier graag bij laten!

Homo sapiens non urinat in ventum...

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Ma 17 Nov 2008 22:43

Maja iig mijn excusses, dan weet ik niet precies wat iaido in houd en vergelijk ik het te veel met de sport die ik beoefen.

Maar ik begrijp uit de tekst dat jij iaido beoefend?, wat bevalt je dan uit de sport dat je het wil blijven doen (gewoon uit nieuwsgierigheid, ben benieuwd hoe dat nou is en wat je daar precies doet?)

(wellicht mogen er een paar posts worden afgesplist?)
Verexcuseer je vooral niet ;). Ik postte vooral omdat ik even duidelijk wilde maken dat iaido, uh, dusdanig 'anders' is dan 'zwaardvechten' dat je teleurgesteld zou kunnen zijn als je het daarom zou willen beoefenen.

Maar goed, ik beoefen inderdaad iaido (naja, soortement van, helaas kan ik niet regelmatig trainen :( ).
Wat me bevalt is eigenlijk dat streven naar perfectie - de kata zo prefect mogelijk doen, met alles (beweging, mentale vlak etc.) er op en eraan. Het heeft gewoon iets - daar zo staan met een bokken (nog geen iaito helaas) en dan een kata uitvoeren, en steeds meer bij leren - neem bijv. Mae (ZNKR kata 1) - het zijn niet zoveel bewegingen, maar er zit heel veel 'in'. Hm, eigenlijk weet ik niet hoe je dat beschrijft, maar er zijn zeg maar zoveel dingen waar je op kunt letten, er blijft altijd een verbeterpuntje, maar je weet wel waar je aan kunt werken en zo kom je steeds dichter bij 'perfectie'.

Hoe iaido training in zijn werk gaat? In de lessen die ik tot nu toe heb gehad, is het voornamelijk kata training - individueel oefenen en dat de sensei af en toe op en aanmerkingen maakt, maar ook dat één iemand een kata naar keuze voor iedereen doet en dat hij/zij dan feedback krijgt. (overigens zijn wij met een kleine groep dus dat gaat nog wel).
Het zijn dus wel hele rustige trainingen. Je raakt er niet écht van bezweet oid. Ik zou het ook niet 'kunnen' trainen als ik geen Pencak Silat trainde - dat is heel wat 'arbeidsintensiever' en meer praktijk gericht. Maar iaido is dus voor mij dus ook een soort van aanvulling - het heeft me ook bij pencak geleerd om meer op de details te gaan letten etc. etc.

Dus ja ;). Je moet eigenlijk eens een keertje meetrainen om precies te weten hoe het 'is' - het klinkt nu misschien saai en sloom, maar dat is het niet... :P Het vergt (voor mijn nog altijd slappe armpjes) nog altijd wel wat inspanning om een zwaard in beweging te krijgen/ te houden ;).

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 18 Nov 2008 1:44

Goed, nu weer even een praktische opmerking van mijn kant.
Misschien wel meerdere.

1. We laten de opmerkingen van onze ( tot nu toe eenmalige ) bezoeker lekker rusten, mocht er een vervolg op komen lezen we het wel.

2. Als ik met een katana tegenover 1 tegenstander sta en ik sla hem met de de verticale slag vanuit jodan waarbij ik blijkbaar in het echt gewoon een hard schedelbot tzou egenkomen. Dan is die slag toch effectief. Mijn tegenstander is eraan en ik leef nog, dat is waar het om gaat.

Dat je meer nodig hebt dan één slag, daar zijn we het allemaal wel over eens. Persoonlijk denk ik dat iedere vechtsport in princiëpe dodelijk is. Dus het maakt niet veel uit of het nu niet meer zo wordt toegepast.

Zelfs de slagen waarbij je geen echt vitale delen zult raken kunnen voldoende zijn om te winnen. Bloedverlies geeft schock, verminderde reacties etc. Dus uiteindelijk zal je tegenstander eraan gaan.

Dat het eeuwige verhaal blijft staan over de rivaliteit tussen de diverse sporten is ook duidelijk.
Alleen in deze stelling wordt een samurai tegenover een europese schermer gezet. Dus niet de aziatische sporten tegenover elkaar. :mrgreen:

Miyamoto Musashi

Hans

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 18 Nov 2008 8:37

In deze hele discussie komt telkens naar voren dat kata's lopen een vorm van "sport" is en eigenlijk, vanuit het oogpunt van zwaardvechten gezien, een vorm van tijdverdrijf.(niet echt)

Hier wil ik een nieuwe vraag tegenaan gooien: wat is het doel van een kata?

Tevens worden er vraagtekens gesteld bij een verticale slag vanuit jodan, er bestaat zoiets als kabuto wari.
http://www.shinkendo.com/kabuto.html

even een citaat:
Various stories and records of helmet cutting tests date from the Genji and Heike periods of the12th century Gempei Era, on to the present. In 1336, Ashikaga Takauji, after having once been defeated, decided that he must have a much better sword. To determine the sword's value, he ordered two suits of armor and a helmet to be made specifically for testing the blade. The suits, placed upright with one inside the other, were topped with the helmet in order to effect a realistic test. He had chosen a blade made by swordsmith Kanemitsu. Ashikaga Takauji was so pleased with the outcome that he then took Kanemitsu on to Kyushu with him. Later, Ashikaga, together with Yoshisada Nitta, went on to oust the Kamakura government. Ashikaga Takauji eventually became shogun

Oh ja, m.b.t. mijnheer van Brabant, ik denk dat Sjors het heel goed heeft gezegd, als men zich niet aan de normale omgangsvormen kan houden rest slechts 1 ding,........................................ je heil elders zoeken.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

janvanbrabant
Verbannen

Berichtdoor janvanbrabant » Di 18 Nov 2008 9:03

Hmmm Vijandig sfeertje op dit forum dat is duidelijk.

Ik zei alleen dat het vergelijkingsmateriaal dat men hier al feit presenteerd (enkele slechte filmpjes) uiterst discutabel is.

Iaido, kendo en aikido hebben eenvoudig niets met het gebruik van het zwaard te maken. Jammer voor alle mensen die denken dat het wel zo is. laten we niet vergeten dat iaido wel degelijk een martiale achtergrond heeft maar daar inmiddels mijlenver van verwijderd is.

Overigens... Voor alle specialisten hier. de shomen in het iaido is wel degelijk een effectieve slag men moet alleen weten waar men moet slaan. Kijk eens naar de systemen waar het iaido aan ontsproten is dat maakt een hoop duidelijk.

Overigens zijn er in Japan wel degelijk scholen die tot 1988 gedueleerd hebben en dat is verboden door de Japanse regering omdat er doden bij vielen. Dacht dat alle specialisten hier dat wel wisten...

Geen kritiek verder maar bladerend door de posts van dit forum zie ik dat inhoudelijk discussie zelden niveau heeft en dat men niet verder komt dan elkaar enkele veren in elkaars aars te duwen. O wat doe jij? O wat leuk ik doe dit! O succes ermee. O wat fijn bloempje kusje knuffel.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 18 Nov 2008 9:17

Vijandig sfeertje op het forum? Daar merk ik anders over het algemeen erg weinig van. We houden er alleen niet van als iemand ineens uit het niets de betweter gaat uithangen, aangezien we hier met elkaar omgaan op basis van wederzijds respect. Niet geheel toevallig ook een basisbeginsel van vele martial arts, iets wat iemand die pretendeert daar veel van te weten toch ook zou moeten begrijpen.

Kortom: je mening geven mag, gráág zelfs, maar laat die negatieve kwalificaties achterwege. Daar zit niemand op te wachten. Aan eenieder dan ook het verzoek om niet op dat soort opmerkingen in te gaan, en hier weer normaal en constructief verder te praten.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Di 18 Nov 2008 10:38

Ik weet nu wat iaido echt inhoud :thup: , het dus niet te vergelijken met wat ik doe idd, bij ons zit er ook veel intensieve tijd in en veel afwisseling tussen rust en actieviteit. (de ene keer gewoon kata's lopen en andere keer lekker sparren met de senai) Maja ik hoop dat je het leuk vind ik denk dat als ik elke les kata's moet lopen, dat het na een tijd gaat vervelen. Ik heb nooit langer dan een paar lessen achter elkaar kata's gelopen (en dan weer wat anders en dan weer kata's). dus echt oordelen kan ik ook niet. Maar iig veel plezier daar ChingChuan (en mischien kom ik nog wel eens een lesje echt iaido volgen :P )

Als ik met een katana tegenover 1 tegenstander sta en ik sla hem met de de verticale slag vanuit jodan waarbij ik blijkbaar in het echt gewoon een hard schedelbot tzou egenkomen. Dan is die slag toch effectief. Mijn tegenstander is eraan en ik leef nog, dat is waar het om gaat.

Het gaat er hier niet om dat de slag uit jodan geen effect heeft want dat heeft hij zeker.
Alleen met kata's lopen, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je een de verticale slag maakt en als het ware dwars door je tegenstander heen slaat en dan door zwaait na deze slag om een men slag te maken en hem eerbiedig af te maken.(als je begrijpt wat ik bedoel).
met deze kata zou het dus betekenen dat je met een verticale slag vanuit jodan dwars door iemand heen kan slaan (diagonaal) dus door je ribben en rugwervel en ander botten. en dan na de slag makkelijk door kan gaan met nog een slag. dit zou onmogelijk zijn je kan volgens mij niet zo'n slag maken dat door zoveel botten heen kan gaan, en dan nog er vloeiend uit komt.
Zulke kata's komen bij iaido wel voor. en zou je dus in een echt gevecht niet zo'n soort kata kunnen uitvoeren. en heeft iaido daar in dit opzicht geen nut in een gevecht.

en dan nog even dit:

Hmmm Vijandig sfeertje op dit forum dat is duidelijk.

Dit is absoluut niet waar, als er hier iemand op dit forum komt en die gaat gelijk met zijn eerste post op een zeer vreemde en onsociale manier kritiek leveren.
dan is het terecht dat hij hier op gewezen wordt, en als je kritiek heb zorg dan dat je dit op een nette discutabele manier neerzet. maja hier nu genoeg over ik denk dat dit forum idd niet iets voor jou is, maar misschien vergis ik me :?:

Maja even weer ontopic :P

Straks mijn eerste scherm lessen ik denk dat ik er vanmiddag nog wel even mijn ervaring ga posten :P :wink:

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Di 18 Nov 2008 10:41

Er word hier verteld door M.Brabant dat iaido, kendo en aikido niks met zwaardvechten te maken heeft.... Toch denk ik van wel,
Kendo is een gemoderniseerde varriant van het kenjutsu, Tijdens een shiai zie je er niet veel van. Maar tijdens de training merk IK toch wel dat er veel van het Kenjutsu inzit. (kwa oefeningen enzo, ben het er wel mee eens dat ook een aantal dingen in het kendo niet met een echt zwaard kan) Als je goed om wilt leren gaan met het Japans zwaard is niet alleen Kendo voldoende. Ik denk dat je Iaido erbij moet gaan doen om dan bekwamer met het zwaard te worden. (alleen iaido heeft ook geen zin) Het zelfde is bijvoorbeeld met judo, Alleen aan judo heb je er niks aan, met een mix van jiujitsu heb je er wel wat aan;).
O ja, en nu nog ff iets. Veel mensen zoals janvanbrabant die beweren dat het allemaal maar niets is..... Welke stijl is dan volgens jou wel correct behalve de traditionele koryu's?
(dit is mijn mening en dit is hoe ik erover denk)
GR

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 18 Nov 2008 11:31

Overigens zijn er in Japan wel degelijk scholen die tot 1988 gedueleerd hebben en dat is verboden door de Japanse regering omdat er doden bij vielen. Dacht dat alle specialisten hier dat wel wisten...

Scholen die dueleren komen nu ook nog voor. En bij Re-enactment wil het af en toe ook wel eens zo fout gaan dat er iemand gewond of gedood wordt .Bij een duel tussen scholen staat het winnen van het duel door de school voorop, het is niet zo dat men de duels aanging om de ander te doden.

Dit is echter allemaal anders dan het doelbewust een gevecht ingaan om de tegenstander te doden, en hiermee je eigen leven te redden. Of het gebruik van een katana om in leven te kunnen blijven. Daar wordt heden ten dage niet meer voor getraind.

Zelfs het dueleren met pistolen komt nu nog voor. Het laatste incident is in Irak geweest tussen twee Amerikanen die ruzie hadden. Die hebben daadwerkelijk op de oude manier een duel gehouden alleen met de huidige wapens. Dit zal ook met zwaarden wel voorkomen, maar dat zijn uitzonderingen.

Miyamoto Musashi

Hans

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”