De Nederlandse Wapenwet

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Syco
Beheerder

De Nederlandse Wapenwet

Berichtdoor Syco » Wo 14 Jan 2009 18:11

Het is wel bekend dat de nederlandse wapenwet niet echt duidelijk is.
Aangezien ik voor nederlands een referaat moet houden, en ik het onderwerp de wapenwet heb gekozen ben ik wat zoek werk gaan verrichten, en kwam toen deze website tegen:

http://www.ehbm-host.net/pol3550/wapenwet

Deze site is iets uitgebreider, dan hoe het te vinden is op de website van justitia. wat mij opviel is dit stukje:

Het bezit van verboden wapens is strafbaar geworden. Bijna al deze wapens werden vroeger ook reeds als verboden beschouwd.

Over welke wapens gaat het?

spring- en valmessen met slot (ook knipmessen of stiletto's genaamd), vlindermessen, werpmessen, werpsterren (ook shuriken genaamd), boksbeugels;
blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp (bijvoorbeeld een mes verborgen in een gordel of pen);
degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;
knotsen en wapenstokken (ook knuppels of matrakken genaamd);
nunchaku's (in tegenstelling tot wat velen denken, bestaat hierop geen uitzondering voor Oosterse gevechtssporten!);

Over de knotsen en wapenstokken en vooral de nunchaku's verbaasde ik me. Daarom heb ik zo mijn twijfels bij deze punten in de wapenwet.
Hoe zit dit nou in het echt inelkaar?

Ik vraag me af of julllie meer duidelijkheid hebben over de wapenwet in nederland
En alle informatie die me kan helpen bij mijn referaat is van hartewelkom. Misschien weten jullie wel goede argumenten waarom de nederlandse wapenwet zeer onduidelijk is en niet deugt?

Alvast bedankt, Syco

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

The Don

Re: De Nederlandse Wapenwet

Berichtdoor The Don » Wo 14 Jan 2009 19:02

bovenstaande website refereert aan de Belgische wapenwet, die is op sommige punten anders dan de Nederlandse wetgeving. Daarnaast zou ik alleen de daadwerkelijke wettekst als betrouwbare bron gebruiken en niet de vele websites die een "kort" uittreksel ervan gemaakt hebben

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

The Don

Berichtdoor The Don » Wo 14 Jan 2009 20:04

en hier is de "officiele" wettekst van de Nederlandsche wapenwet

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wet%20wapens%20en%20munitie

Scheelt nogal als je bijvoorbeeld dit stuk vergelijkt met het stuk dat Syco in de eerste post heeft gezet

Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.
Categorie I

1°.
stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a.
meer dan een snijkant heeft;
b.
7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c.
9 cm of langer is; of
d.
van een stootplaat is voorzien;
2°.
andere opvouwbare messen, indien:
a.
het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b.
de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
3°.
boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;
4°.
blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
5°.
pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;
6°.
katapulten;
7°.
andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Christian

The Don

Berichtdoor The Don » Wo 14 Jan 2009 20:11

en volgens de wet zijn Nunchaku's wurgstokken en deze zijn dus verboden in NL, wat betreft knotsen staat er niet direct iets in de wapenwet, wel zijn ploertendoders vermeld maar dat is een flexible staaf met een loden kop dus niet echt een knots te noemen.

Christian

Bertb

Berichtdoor Bertb » Zo 18 Jan 2009 3:04

Syco schreef:Het is wel bekend dat de nederlandse wapenwet niet echt duidelijk is.
Aangezien ik voor nederlands een referaat moet houden, en ik het onderwerp de wapenwet heb gekozen ben ik wat zoek werk gaan verrichten, en kwam toen deze website tegen:

http://www.ehbm-host.net/pol3550/wapenwet

Deze site is iets uitgebreider, dan hoe het te vinden is op de website van justitia. wat mij opviel is dit stukje:

Alvast bedankt, Syco

Ik heb zelf eens gebeld met de politie in de stad waar ik woon.
Omdat er bij mij hoofdzakelijk sprake is van zwaarden heb ik daar een vraag over gesteld:

Over zwaarden zei oom agent het volgende:

-tijdens trainingen mag je het wapen gewoon gebruiken
-bij vervoer op de openbare weg moet het in een foudraal verpakt zijn (snowboard-tas, gitaar-tas, geweer-tas etc.)

Verder kun je in geval van twijfel (demo's etc) gewoon de wijkagent(e) inlichten, die kan eventueel toezicht houden.

Bert Bruijnen

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”