Ok dan een compromis. Jullie doen katas uit koryu! Maar jullie doen geen koryu, jullie volgen immers niet de traditionele organisatievormen en doen alleen de technieken na! Dus jullie zijn budoka die koryukatas trainen (nadoen).
Mooi compromis!

We doen koryu op het iaido vlak. Nogal wiedes dat we niet een 'complete' koryu doen als je alleen de iaido kant practiseerd. Maar dat is duidelijk. Ook moge duidelijk zijn dat Seitei geen koryu is. Als ik een comlete koryu zou willen beoefenen vertrek ik wel naar Japan voor 10 of meer jaar. Echter heb ik de bewuste keuze gemaakt iaido met alles wat daar bijkomt later, te bestuderen en beoefenen. Dat er voor sommige behoefte een koryu in zijn geheel te beoefenen, is prima. Immers een persoonlijke keuze. Neemt niet weg dat in iaido dan geen koryu oefeningen gedaan worden. Koryu technieken en kata zijn vrijer en met minder regels, en voor een groot gedeelte onderhevig aan eigen interpretatie of die van je sensei.
Zoals bij elke oefening geldt of het nou een budo betreft of niet, dat je begint bij een correcte techniek. Neem nou tennis, bij verschillende slagen (heé, ik ruik een overeenkomst!) zul je het handvat anders moeten vasthouden. een correcte slag, zal er dus voor zorgen dat de bal met het gewenste effect over het net gaat (idealiter). Of de bal in of uit is, is irrelevant in beginstadium. Oefening baart immers kunst!
Later, bij correcte beheersing van een techniek kan je variaties toepassen.
Shillers schreef:
Nee maar mijn leraar wel, de jouwe ook?
Geen idee, maar ik betwijfel het.
Ik neem aan dat meneer T. de twijfels heeft of de leraar van Shillers dit ook daadwerkelijk gedaan heeft. Maar daar zullen we nooit het fijne van weten, en is ook verder niet belangrijk voor de discussie over iaido en zoal meer.
Dus eigenlijk zeg jij dat ik achterlijk ben? O dank je! Nou jullie dragen toch hakama? jullie zwaaien toch met een zwaard? Wat denken jullie dan dat jullie Gandalf zijn? Uitkijken aan WOW kun je aardig verslaafd raken!
Denk wederom aan de Rei a.u.b.(geldend voor eenieder). Afhangend van hoe je de tekst wil interpreteren...
Ter verduidelijking worden er in veel budo en ryu met hakama en zwaard geoefend (Kuroda Tetsuzan maar als voorbeeld nemend). Overigens is 'zwaaien' relatief, en onderhevig aan het niveau van de beoefenaar

!
Zelfs binnen "ons systeem" geeft het hoppen naar andere ryu een groot probleem en is vaak zelfs onmogelijk. Ik kan niet zomaar bij Shinkage ryu binnen wandelen en dat even gaan trainen en dan weer terug naar Muso Shinden ryu. Ik zal er dan gewoon uitgedonderd worden. Eenmaal een koryu gekozen binnen ZNKR, dan heb jij je er maar aan te houden (tenzij, door omstandigheden bij een andere wordt ondergebracht, maar dat schijnt een hoop gedonder te geven). We snacken dus niet even bij de één en morgen bij de ander.
Inderdaad, dit is laatst verduidelijkt toen een vader en zoon hun lidmaadschap zogenaamd opzegde. De sensei waar ik les van krijg moest hier om lachen, in feite is lidmaatschap levenslang en zal na 'disbanding' van de school/dojo waar je oefent er voor zorgen dat je elders niet meer welkom bent. Grappig is wel dat de opzegger ook zelf nog lesgeeft in Judo en eigenlijk totaal de essentie van het bushido niet inziet op deze manier. Jammer!
meneer T. schreef:
Ik heb bijna geen idee wat er binnen de Shinkage ryu afspeelt, wat ik wel weet is dat er wel degelijk contact is met de honbu, hoever deze contacten gaan weet ik niet en het zijn ook mijn zaken niet.
Shillers schreef:
Dat zegt al genoeg. Je hebt er geen idee van. Als je een lid was van de Shinkageryu heiho had je dat wel geweten.
Wat zegt daarover genoeg? Het zegt helemaal niets. Zoals duidelijk is, hebben wij hier geen kennis van gezien het feit we geen compleet koryu systeem zoals Shinkage beoefenen. Hierover valt voor ons dus niets toe te rekenen of over te discussiëren. Net zoals het begrip Adat niets voor jou betekende, om maar een voorbeeld te noemen.
Laat ik het je zien kom maar een keer langs.
Lijkt me wat moeilijk, niet? gezien de koryu maar voor beperkt publiek toegankelijk dient te zijn.
Echter ben ik wel benieuwd naar enige informatie: bestaat er een website o.i.d. van jouw school?
....aan het ryu-MCen zijn. Je pakt een kata uit die school en een uit die school en nog een uit die. Nee ik snap niet dat als je zo goed snapt dat je alleen technieken traint je nog steeds kunt stellen dat je koryu traint!
Lijkt me een beetje de manier van werken van ene McCarthy sensei! Letterlijk en figuurlijk, om maar een voorbeeld te noemen van Westerlingen desperately trying to live out the Samurai dream. Lesgevend in grote getalen met veel seminars, publiciteit en bijeenkomsten, iets wat in traditionele koryu niet gedaan zou (moeten) worden. Had geloof ik iets te maken met koryu principes enzo. En ook juist niet omdat het zo moeilijk is er een te vinden die je accepteert als leerling, aldus heer Skoss. Nog niet te spreken over de hoge mate van geheime kennisoverdracht en eed die men aflegt bij toetreding van een dergelijke koryu.
Zolang we allemaal niet persoonlijk leskrijgen van een grootmeester zelf, zullen we altijd afhankelijk zijn van wat de grootmeester de meester heeft aangeleerd en hoe deze het vervolgens uitdragen. Hoe traditioneel je bij benadering ook probeert te zijn!
Enfin allemaal erg interessant om te bediscussiëren! Homo sapiens non urinat in ventum

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."