Het grote Iaido topic.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
littlesamurai

Re: Het grote Iaido topic.

Berichtdoor littlesamurai » Za 27 Mar 2010 17:22

Om iaido even weer aan te halen, met name de: muso jikiden eishin ryu stijl.

Dit vond ik best interesant.

Curriculum:

1. Omori Ryu Iai no Koto, Batto no Shoden, 11 forms from seiza
2. Eishin Ryu Iai no Koto, Batto no Chuden, 10 forms from iaihiza (tatehiza)
3. Tachiuchi no Kurai, 10 forms standing, daito vs. daito
4. Tsumeai no Kurai (Shigenobu Ryu), 10 forms in iaihiza, daito vs. daito
5. Daishozume (Shigenobu Ryu), 8 forms from iaihiza, shoto vs. daito (daito wins)
6. Daisho Tachizume (Shigenobu Ryu), 7 forms standing, shoto vs. daito (daito wins)
7. Daikendori, 10 forms total, 4 forms shoto vs. daito (shoto wins), 6 forms daito vs. daito
8. Batto no Okuden (Shigenobu Ryu), 10 forms from iaihiza, 12 standing forms.
9. Itabashi Ryu Bojutsu, 5 forms bo vs. bo, 8 forms sword vs. bo
10. Natsubara Ryu Yawara:
a. Yawara no Kata, 10 forms
b. Tachiai Kaisogake, Yawara no Kata, 10 forms
c. Kogusoku, Yawara no Kata, 11 forms (in these forms, both participants are seated in an "iaigoshi" posture, on their toes with left knee down and the right knee up)
d. Ato Tachiai, Yawara no Kata, 11 forms
e. Kogusoku Wari, Yawara No Kata, 10 forms
f. Honte no Utsuri, Yawara no Kata, 11 forms

Hele curriculum gezien:

42 solo iai forms
45 paired sword kata
13 bojutsu kata
63 yawara/kogusoku forms

gr Joshua:)

God of mercy
Verbannen

Berichtdoor God of mercy » Do 03 Jun 2010 17:54

littlesamurai schreef:Om iaido even weer aan te halen, met name de: muso jikiden eishin ryu stijl.

Dit vond ik best interesant.

Curriculum:

1. Omori Ryu Iai no Koto, Batto no Shoden, 11 forms from seiza
2. Eishin Ryu Iai no Koto, Batto no Chuden, 10 forms from iaihiza (tatehiza)
3. Tachiuchi no Kurai, 10 forms standing, daito vs. daito
4. Tsumeai no Kurai (Shigenobu Ryu), 10 forms in iaihiza, daito vs. daito
5. Daishozume (Shigenobu Ryu), 8 forms from iaihiza, shoto vs. daito (daito wins)
6. Daisho Tachizume (Shigenobu Ryu), 7 forms standing, shoto vs. daito (daito wins)
7. Daikendori, 10 forms total, 4 forms shoto vs. daito (shoto wins), 6 forms daito vs. daito
8. Batto no Okuden (Shigenobu Ryu), 10 forms from iaihiza, 12 standing forms.
9. Itabashi Ryu Bojutsu, 5 forms bo vs. bo, 8 forms sword vs. bo
10. Natsubara Ryu Yawara:
a. Yawara no Kata, 10 forms
b. Tachiai Kaisogake, Yawara no Kata, 10 forms
c. Kogusoku, Yawara no Kata, 11 forms (in these forms, both participants are seated in an "iaigoshi" posture, on their toes with left knee down and the right knee up)
d. Ato Tachiai, Yawara no Kata, 11 forms
e. Kogusoku Wari, Yawara No Kata, 10 forms
f. Honte no Utsuri, Yawara no Kata, 11 forms

Hele curriculum gezien:

42 solo iai forms
45 paired sword kata
13 bojutsu kata
63 yawara/kogusoku forms

gr Joshua:)

En weet je ook wat al die namen betekenen?

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Do 03 Jun 2010 18:02

Nee.. jij wel? ben geen iaidoka.

Vind het best interresant om te zien dat het toch een echte oude stijl is geweest door meer te doen dan alleen iai.

meer niet...

SacredSilence

Berichtdoor SacredSilence » Wo 29 Feb 2012 21:41

Zit ik mij een uur door de topic heen te ploeteren (geen kennis van de begrippen dus redelijk rauwe kost voor mij), eindigt de topic en een sisser :p

Was aan het zoeken naar informatie m.b.t. Iaido vanuit een beginners oogpunt, werd aangetrokken door de soap die ontstond (wat dan weer compleet tegenovergesteld is van de reden van mijn huidige interesse in iaido) en zie dat deze al langer dan een jaar dood is. :|

Jammer, hoewel het naar mijn mening vooral :wall: was in 2 opzichten:
De heer schiller die steeds als hij leek bij te trekken, vurig uit de hoek viel en naar mijn mening niet op zoek was naar een open discussie. (heb zelf geen kennig van zaken, dus beschouw dit vooral uit communicatief oogpunt dan)
En aan de andere kant een aantal mensen waarvan ik het heel knap vind dat ze zo lang geduld konden blijven opbrengen voor iemand die hun standpunten soms niet wist te waarderen en soms zelfs ronduit beledigde.

Rustige mensen die iaido beoefenen, of de rust die men in zichzelf kan vinden wanneer men iaido gaat beoefenen.

Ondanks de sisser in de topic ben ik toch zeer geinteresseerd geworden in iaido, de beheersing die met deze vorm gepaard lijkt te gaan.

Iemand de behoefte om te reageren een deze post misschien een positieve draai te geven?
Of kan iemand mij verwijzen naar een topic (zelf misschien niet goed genoeg gezocht, vergeef mij voor het niets vinden) die verder gaat over de gedachten die achter iaido zitten oid?

Alvast bedankt :D

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 01 Mar 2012 3:48

Your Silence is Sacred. :)

Zit nog niet heel lang op dit forum en mijn aandacht werd zeker getrokken door deze Shiller toen ik er bij kwam, maar toen was ie al verbannen. Had graag wat dingetjes aan hem willen vragen. Ik vind dat er veel dingen die hij zegt zeker de moeite waard waren om te lezen en me niet onbekend voorkomen, vele dingen die hij zegt zijn echt niet zo onlogisch en verraden veel kennis en inzicht. Maar ik kan toch ook niet meegaan in de vele conclusies in de dia/monologen op dit forum van hem. (trouwens heb ook mijn (positieve)vraagtekens op alle ripostes hiertegen ^^).

Maar belangerijker, naarmate je traint veranderen ook je inzichten. Niet alles valt uit te leggen aan mensen die in andere scholen trainen en andersom. Wat logisch is, kan in een andere school onlogisch zijn. Eventjes kort door de bocht genomen en daarbij komende dat elk mens anders in elkaar steekt en dus ook anders zijn hobby-kunst zal ervaren. Of dit nou gaat om techniek, didactiek, concept, inhoud of geschiedenis van een school/traditie klassiek of modern. De context waarin iaido beoefend wordt is bepalend en deze is alleen begrijpelijk als je die zelf persoonlijk meemaakt en onderzoekt en beoefend. Wat ik je wil zeggen is dat er niet 1 juiste, ware weg of visie in de perceptie in het beoefenen van iaido in deze tijd is. (En het lijkt me dat dat ook in Japan ook opgaat).

Maar enerzijds zelfs met in je eigen ogen het geven van gefundeerde argumenten is vaak een heilloze zaak en dient geen ander doel dan te maskeren je eigen onkennis over het onderwerp als het om ego gaat, of anderzijds wel een doel dienende namelijk ter aanvulling van je eigen budo pad in de ruimste zin van het woord. Hiermee wil ik zeggen dat ik alleen vanuit me zelf kan spreken maar dat je het meteen met een korrel zout dient te nemen wat ik zeg aangezien wat ik zeg gebaseerd is op eigen ervaringen dus absoluut subjectief. :) Dus als je het hebt over de gedachten achter iaido, of rustige mensen die rustig iaido beoefenen, denk er dan aan dat dat opzich al een mindset is die niet logischerwijs geld voor iaido in zijn algemeniteit als je dat al zo zou kunnen stellen dat je iaido onder 1 absolute waarheid kan plaatsen, of als je iaido als een zaak ziet vanuit een algemeen vertrekpunt geschiedkundig en filosofisch. Want dat laatste wat ik schrijf is zeker dus niet het geval. Misschien ook dat daarom de discussies verhit kunnen raken zoals in deze topic terwijl dat dus nergens voor nodig is. :) Enkel belangrijk als ik je zou willen bekeren tot iets wat je nu niet bent. Maar budo is geen religie zover ik kan zien.

Ik vind het veel leuker eigenlijk om meteen aan jou te vragen wat je in iaido ziet of wat je dus mooi vind eraan? Zo ga nu ff zelf rust zoeken en niet in iaido maar in me nest. ^^

groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

SacredSilence

Berichtdoor SacredSilence » Do 01 Mar 2012 16:04

AtlanticDrive schreef:Your Silence is Sacred. :)

Ik vind het veel leuker eigenlijk om meteen aan jou te vragen wat je in iaido ziet of wat je dus mooi vind eraan? Zo ga nu ff zelf rust zoeken en niet in iaido maar in me nest. ^^

groetjes jeroen

:D wat mij aantrekt in iaido is: beheersing/controle/discipline

Als ik besluit te kiezen voor iaido dan wil ik waarschijnlijk ook kendo meepakken :P
Heb zelf niet echt veel ervarig met oosterse verdedigings kunsten. Toen ik nog heel jong was een aantal jaar judo gedaan (ik denk nu zo goed als verwaarloosbaar) in pubertijd korte tijd karate. Sprak mij ook aan maar had totaal geen discipline voor op die leeftijd. aikido spreekt mij trouwens ook aan, maar heb vrouw en kind nu en andere hobbies en moet mijn tijd wel kunnen verdelen.

Ik heb het idee dat iaido mij mentaal gezien goed zou bevallen en kendo om fysiek energie in kwijt te kunnen.

Tnx voor de interesse trouwens en het snelle antwoord :D

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 01 Mar 2012 16:25

geen probleem. success met je zoektocht! :)

SacredSilence

Berichtdoor SacredSilence » Do 01 Mar 2012 16:29

Tnx, zoektocht is op dit moment wachtwn todat ze in amersfoort (Mokuseikan) reageren op mijn mailtje :P
Hoop dit weekeinde een keer lang te kunnenkomen om daar te kijken hoe alles in zijn werk gaat :D

Even een additionele vraag, waarschijnlijk het handigst om te wachten met orienteren op een bokken tot ik van de mensen daar heb gehoord wat geschikt is, of ze ze daar zelf verkopen, enz? (overbodige vraag lijkt mij maar stel hem toch even)

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Do 01 Mar 2012 17:36

Je kunt dit het beste afstemmen met de sensei inderdaad. Die kan je ook adviseren over het type bokken e.d. en waar je voor een goede prijs iets kunt aanschaffen.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

SacredSilence

Berichtdoor SacredSilence » Zo 04 Mar 2012 7:56

Bedankt voor het advies :)

Ik kwam trouwens een anekdote over Reishiki tegen in een document wat ik in deze topic wel gepast vond:

By Deborah Klens-Bigman,Ph.D.
A story: Three American senior martial arts students went to Japan in the company of their Japanese teacher. They stayed for several weeks, went sightseeing, and generally had a wonderful time. There was only one disappointment: they didn’t visit any Japanese dojo.
After their initial distress, they decided
among themselves that the teachers they
might have visited were probably busy or out of town. Some time later, I had an opportunity to ask their teacher why the group did not meet any other teachers while in Japan.
The teacher mentioned one member of the group by name and said, “His manners are terrible. That’s why I didn’t take them.” He didn’t mention the group’s skill level (which was pretty high, I thought). Skill didn’t matter. Without proper manners, one member of the group could disgrace him and his U.S. dojo. He decided not to take the risk.

As the above story illustrates, without good manners, you can’t get very far in martial arts. This is especially true for iaido. Iaido, the Japanese art of drawing the sword, is the modern descendant of earlier techniques taught to inflict deadly injury on someone else. Certainly, in the time before the Meiji era (1868 - 1912)in Japan, the potential for deadly misuse was high.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Zo 04 Mar 2012 14:40

hihi denk wel dat dit in het algemeen geld en niet specifiek voor iaido of japanse cultuur vs amerikaans westerse. ik heb ook vrienden met terrible manners, dus die zou ik ook niet uitnodigen bij mijn aziatische familie of nederlandse familie of andere vrienden. zonder manieren kom je zo en zo niet heel ver. misschien zou je nog kunnen aandragen dat assertiviteit wat zo hoog in het vaandel staat en individualisme in de westerse cultuur daar ook mede debet aan is. maar dat wordt een hele andere discussie. ^^

groetjes jeroen

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”