Actie-reactie en het blokken van een zwaard.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
fester

Re: Actie-reactie en het blokken van een zwaard.

Berichtdoor fester » Do 07 Okt 2010 14:49

Ik denk dat blokken meer is voor het houten zwaard
En met een echt zwaard meer uit balans brengt/pareert.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Do 29 Nov 2012 0:12

oud topic

maar ik wil er wel wat over kwijt..

iedereen heeft min of meer gelijk. echter shillers brengt het allemaal wat bot.. maar de ksr is inderdaad een plattelandsstijl. ooit op sterven na dood zijn er 5 leraren geselceteer en door japan uitgezonden om les te geven. vandaar ook de verschillen. en inderdaad niet alle technieken en kajo komen van de grondlegger. ook ksr is een groeiende kunst. het heeft ook geen zin om alleen waarde te hechten aan oude lijnen. ook deze zijn ooit nieuw geweest.. echter japaners doen dat heel slim. zij weten dat nieuwe technieken/kata altijd met argusogen worden bekeken. hun oplossing was: ze zeggen: dit is een kata die ik van mijn oude opa of leraar heb geleerd. het is heel oud zeggen ze erbij. daar is niks mis mee, zo werkt de japanse geest nu eenmaal, veel moet aangevoeld worden. allemaal heel indirect.

het blokken dan. in de ksr bestaat geen blokken. in de de kata lijkt dat wel zo. maar eigenlijk moet je iets dichterbij gaan staan en het blok is ineens een snijding. in de sugino ryu, is die stap naar achter. waardoor er wat meer ruimte ontstaat, en de bunkai in eerste instantie er 'een is op de pols.. bij de otake ryu is het blok al wat naar voren, waardoor de bunkai al wat meer do zal zijn.. in de gokui no tachi wordt dat duidelijk. daardoor voelt de otakestijl wat meer direct. en de sugino stijl wat meer subtiel.

tevens zie je dat in allerlei andere scholen. de blokken zijn eigenlijk allemaal ook uit te leggen als tegensnijding. ook uke nagashi. je snijd tzoals een zwaluw tegen een waterval opvliegt.

er zijn altijd vele interpertaties van een enkele techniek. naar mijn mening zijn ze allemaal goed. echter voor jouw geest en lichaam en de situatie waar je inkomt zal er op dat moment maar een de juiste zijn..
ik leer mijn leerlingen altijd om zoveel mogelijk te kijken naar anderen en dat na te doen. zodat ze straks meesters worden vanuit rijkdom van kennis, en niet vanuit gebrek.

daarom maakt het niet uit waar een techniek vandaan komt. budo is de weg van de krijger, en die zal alles aanpakken om te overwinnen. niet de weg van de theoretisch kennis van de lijnen, dan zou hij te veel bij zijn stijl blijven en daardoor niet vrij kunnen aanpassen in een echt gevecht.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Za 27 Apr 2013 5:05

Mooi stukje Kaifinn!

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”