Ishidocup 2010

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Jetfire

Ishidocup 2010

Berichtdoor Jetfire » Wo 06 Jan 2010 19:49

Het nieuwe jaar is begonnen en daar hoort traditiegetrouw natuurlijk ook de Ishidocup bij.
Wie van dit forum gaat er deelnemen? Ik zelf ga er met 6 anderen van mijn dojo heen.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Katsumoto

Re: Ishidocup 2010

Berichtdoor Katsumoto » Wo 06 Jan 2010 21:55

Ik niet, ik zit helaas in de dienst rond die tijd. Echter was ik wel graag gegaan, mits m'n voet het nu even niet goed doet.
Jammer, volgende keer beter! :)
Succes! Ik heb gehoord dat er zelfs mensen uit Portugal komen.
:D

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 07 Jan 2010 10:20

Iaido wedstijden blijven vreemd, maar ik doe wel gewoon weer mee. Het leuke van de Ishido Cup is dat het steeds meer een internationaal gebeuren. Je ziet weer een hoop oude bekende. Ik weet zeker dat wij elkaar in het echt ook kennen :)

Ik zal wel weer genadeloos verliezen, maar ik heb altijd weer een leuke een leerzame dag. Dat is het belangrijkste.

Het vervelende is dat het aan het begin van het jaar is. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar met kerst(vakantie) en oud en nieuw train ik niet. Dus ik heb nog wat opstartproblemen :(

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Do 07 Jan 2010 17:12

...Ook dat!

Ik ga niet tot nauwelijks naar 'wedstrijden' of soortgelijke dingen. 1) ik vindt het dan teveel prestige en wedstrijdelement.
2) ik train voor mezelf.
3) ik kan vaak niet genoeg voorbereiden i.v.m. de dagelijkse (verplichte) dingen in het leven!

Heel veel succes T-sama! Doe je best, en wie weet sleep je er nog een leuke herinnering uit voort :)
grtz!

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 12 Jan 2010 19:53

Ik ben het in principe met jullie eens, prestige en wedstrijden zijn niet erg Budo maar ik vind wedstrijden wel een goede manier om te kijken wat er overblijft van mijn techniek als ik onder druk sta. Ja ik weet dat het maar een wedstrijd is maar ik moet nog altijd proberen mijn zenuwen de baas te blijven als ik in de shiai-jo sta :D Dus dan is een wedstrijd eigenlijk ook gewoon een stukje van je training.

Verder heb ik een leuke dag gehad, vanwege de sneeuw was het alleen niet erg druk dan andere jaren. Ondanks dat was het toch erg gezellig ik heb weer even kunnen bijpraten met verschillende mensen en Meneer T nog even gedag gezegd:D

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Di 12 Jan 2010 22:04

Leuk om te horen dat het goed is bevallen :)
Zijn er nog interessante foto's, video's of andere dingen die je kunt laten zien? Ik ben wel benieuwd.
Was Shizufumi Ishido er zelf ook bij, of dit jaar niet?

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 13 Jan 2010 10:09

hoe gaat dat dan precies, zo'n iaido wedstrijd?

menatalmind
Verbannen

Berichtdoor menatalmind » Vr 15 Jan 2010 21:25

Naar mijn bescheiden mening is het beoordelen van wie de mooiste vorm doet compleet gelul.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Vr 15 Jan 2010 23:25

littlesamurai schreef:hoe gaat dat dan precies, zo'n iaido wedstrijd?

Twee iaidoka naast elkaar en wie de kata het beste doet is de winnaar. Dat is het.

http://www.youtube.com/watch?v=-BfCG7QD ... re=related

menatalmind schreef:Naar mijn bescheiden mening is het beoordelen van wie de mooiste vorm doet compleet gelul.

Ja en nee. Er komt meer bij kijken dan een beetje vormpjes doen. Dan hadden we net net zo goed kunnen gaan dansen :)

Net als Jetfire (het was leuk om je weer eens te spreken) doe ik het om mezelf te testen onder stress. Ik weet heus wel dat een gevecht op leven en dood veel meer stress op levert, maar dit help mij met mijn iaido. Fouten worden vanwege de stress uitvergroot tijdens toernooien. Dan weet ik waar ik aan moet werken. Dat er prijzen zijn en dat je kan winnen is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet het doel.

Katsumoto, doet niet mee, juist vanwege het wedstrijd element en het prestige gebeuren er omheen. Ik kan hem geen ongelijk geven. Want laat ik eerlijk zijn, als ik mee doe wil ik winnen ook (gebeurt niet, maar dat is een ander verhaal). Maar uit eindelijk is voor mij het idee dat ik wat geleerd heb, veel belangrijker.

Gevecht waarden vergelijken met kata wedstrijden is op z'n zachts gezegd vreemd, mee eens. Want iedereen die wel eens gevochten heeft (in of buiten de ring) weet dat kata heel wat anders is dan een gevecht. Maar iaido wedstrijden is dan ook een moderne uitvinding. Ik kan er mee leven: het is voor mij niets anders als een studie mogelijkheid.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Vr 15 Jan 2010 23:33

menatalmind schreef:Naar mijn bescheiden mening is het beoordelen van wie de mooiste vorm doet compleet gelul.

... wat jij wil :)

Ik heb overigens nog steeds geen beeldmateriaal kunnen vinden van de cup, vorig jaar was dat al vrij snel beschikbaar. Iemand ergens een idee?

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Za 16 Jan 2010 19:24

Dat is inderdaad een mening, veel plezier ermee. :D

Fouten worden vanwege de stress uitvergroot tijdens toernooien. Dan weet ik waar ik aan moet werken. Dat er prijzen zijn en dat je kan winnen is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet het doel.

Dat geldt voor mij ook, een wedstrijd werkt als een vergrootglas op je fouten en daar leer je het meeste van en dat is belangrijker dan winnen. Bovendien is verliezen helemaal niet erg want van winnen krijg je alleen een groot ego en dat hebben we nou juist niet nodig :wink:

menatalmind
Verbannen

Berichtdoor menatalmind » Zo 17 Jan 2010 18:41

meneer T. schreef:Ja en nee. Er komt meer bij kijken dan een beetje vormpjes doen. Dan hadden we net net zo goed kunnen gaan dansen :)

Juist dat is weer duidelijk. Dansen met een mukito. Lachen man.

Wel wat oud materiaal gevonden. http://www.youtube.com/watch?v=WCTfe6RZEsY

Waar kan ik iaido eigenlijk het beste trainen in Nederland?

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 18 Jan 2010 13:07

menatalmind schreef:Waar kan ik iaido eigenlijk het beste trainen in Nederland?

Bij een dojo bij jou in de buurt:
http://www.nkr.nl

menatalmind
Verbannen

Berichtdoor menatalmind » Zo 24 Jan 2010 11:38

Gaaf. In Breda! Ga ik eens proberen.

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”